Navigon voor Android

Het Duitse navigatieprogramma Navigon heeft onlangs een nieuwe versie voor Android uitgebracht. Is dit de gedroomde offline navigatie voor Androidbezitters? All About Phones bekijkt het programma van top tot teen.

navigon

 

navigon

 

Google heeft zelf met zijn online navigatieprogramma aardig wat gras voor de voeten van de producenten van navigatiesoftware weggemaaid. En die hadden het al zo moeilijk met de verkoop van hun losse navigatiekastjes. Sinds smartphones een gps-functie hebben ingebouwd, richten ook steeds meer producenten van navigatiekastjes zich op het maken van software voor smartphones.

Directe concurrentie heeft Navigon voor Android van zijn eigen losse nagivatiekastjes, van die van Tomtom en Garmin, en van de smartphonesoftware Sygic Aura, Copilot, Ndrive, Garmin en Waze, dat gratis is en op een slimme manier informatie van gebruikers aan anderen doorgeeft.

De voordelen van Navigon op een smartphone zijn legio. Via het mobiele internet kan verkeersinformatie worden opgehaald, en geïntegreerd in de route-informatie. En er kan live met het toevoegen van flitsinformatie en POI’s (points of interest) worden gespeeld. Gesteld tenminste dat de software dat ondersteunt. Dat is bij Navigon dik in orde; we hebben bijna nog nooit zoveel POI’s in een programma zien zitten.

Een ander voordeel is navigeren in het buitenland. Met Google Navigatie moet je voor het dataverbruik betalen, hoewel er plannen schijnen te zijn om Androidtelefoons in staat te stellen de kaarten van tevoren binnen te halen en op te slaan. Zover is het nog niet met de offline-navigatieplannen van Google, dus hier is Navigon nog stevig in het voordeel. Alle kaarten staan op de SD-kaart, en dat scheelt behoorlijk wat mb’s dataverbruik in het buitenland. Want dat kan aardig in de papieren lopen.

Hoe het zit met de werking van het routeprogramma, de actualiteit van de kaarten en de POI-informatie is op de volgende pagina´s te lezen.

Installatie

De installatie van Navigon ging bij ons niet van een leien dakje. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat het een testexemplaar is. Er is ons verzekerd dat gewone klanten via de Android Market, op hun toestel of op de pc, het programma kunnen kopen en makkelijk installeren.

Na de installatie van het programma worden de kaarten gedownload. Dat kan zowel op de pc als direct naar het toestel. Wij kozen voor direct naar het toestel, en konden toen vier uur lang niet meer bellen; de download bleek meer dan twee gigabyte groot.

Na de installatie kun je dan eindelijk aan de slag. Waarbij de interface ietwat verbaast bij de eerste twee schermen.

Openingsscherm

navigon

 

navigon

 

Het openingsscherm geeft weer dat je met de Telekom Edition te maken hebt. En om de een of andere duistere reden staat het logo van T-Mobile ook op het scherm vermeld. Dit scherm verdwijnt snel voor een ander scherm, waar je streng wordt gewaarschuwd dat je met je vingers van de telefoon moet afblijven tijdens het rijden, en dat de wegenverkeerswet voorrang heeft boven de aanwijzingen van Navigon.

Wij vinden het prima als Navigon eenmaal na de installatie, of misschien een keer per maand, dat waarschuwingsscherm laat zien ter herinnering. Maar élke keer als je het programma opstart komt het in beeld, en moet je het wegklikken. Omdat wij geen heilige boontjes zijn en natuurlijk toch het programma bedienen tijdens de rit – wie doet dat niet – moet je zo een extra handeling uitvoeren op de telefoon. Onbedoeld zorgt Navigon er zo voor dat het gevaar voor ongelukken juist wordt vergroot.

navigon 

Als je de waarschuwing hebt weggeklikt, kun je eindelijk zaken doen met het programma. Je krijgt de keuze om te navigeren naar een adres, een POI (point of interest), ‘naar huis’ of je kunt gewoon de kaart bekijken. Wij voeren maar eens een adres in, want we willen eindelijk wel eens beginnen, en komen dan in de routeberekening waarover op de volgende pagina meer.

Heb je een adres ingevoerd, dan mag je verwachten dat je een kaart in beeld krijgt en route-aanwijzingen. Navigon doet dat anders. De software geeft weliswaar een herhaling van je ingevoerde bestemming met de gps-coördinaten erbij, met een knopje ‘info’ ernaast dat niets doet als je erop tikt. Als je echter lang genoeg wacht, een uur ofzo, wordt de hieronder getoonde weerinformatie van een update voorzien.

Het programma vertelt je hoe het weer is op je bestemming (en de drie opvolgende dagen) en geeft een greep uit de talrijke POI’s die rondom je bestemming liggen, waaronder parkeergelegenheden. Als je die informatie wel gelooft kun je nog eens op de kaart kijken om de omgeving van je ingevoerde bestemming te bekijken. Of, wat wij nu eindelijk wel eens willen, je kunt de navigatie starten. En dat doen we.

navigon

 

navigon

Hoewel, navigatie starten? Nog steeds krijg je geen aanwijzingen. Eerst een overzicht van de route, met alternatieven. Je krijgt er maximaal drie in verschillende kleuren. Dus als je een andere dan de standaardroute wilt rijden (die in oranje wordt aangegeven), kun je voor een van die alternatieven kiezen.

Je kunt ervoor kiezen om even niks aan te tikken. Na een tiental seconden verdwijnt het overzichtskaartje en krijg je eindelijk je route-aanwijzingen.

Tijdens de rit

navigon

Tijdens de rit krijg je een duidelijke kaart in beeld. Je kunt ervoor kiezen om die 3D of 2D in beeld te krijgen, en ook nog 2D met het noorden altijd boven. De 3D-kaart wordt standaard in beeld gebracht en dat laten we maar zo; dit is toch de manier waarop de meeste automobilisten naar hun bestemming geleid willen worden.

Links onderin staat een vierkant hokje met een aanwijzing. Als je langdurig rechtdoor moet rijden, staat dat erbij, met het aantal kilometers tot de volgende wijziging. Dat is erg handig. Als je een kruising nadert, krijg je al ver van tevoren een idee hoe je moet voorsorteren. Overigens helpt de glasheldere stem je hier ook bij.

Als je het balkje bovenaan de kaart aantikt, komt daar andere informatie te staan. Je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld je eigen snelheid, de tijd tot de plek van bestemming en dat soort zaken. Bij andere navigators is dat nogal standaard geregeld; je moet in de instellingen eenmaal regelen wat je wilt zien en dat krijg je dan. Aardig is, dat Navigon alle mogelijke informatie in twee balkjes onder elkaar weergeeft, en je tijdens de rit kunt wisselen. Alleen heb je wel een grote telefoon nodig om dat smalle balkje te raken tijdens een rit op een hobbelige weg.

Dat is overigens een stevig punt van kritiek op de interface van Navigon. Raak je het scherm verkeerd tijdens de rit, en dat kan heel makkelijk, dan ben je ineens je route kwijt en zit je in een compleet ander scherm. En een simpel knopje om terug te gaan naar je route is nergens te vinden. Dit is ronduit onhandig tijdens een rit en de hele interface is hierdoor wat ons betreft eigenlijk verpest. Navigon heeft deze software klaarblijkelijk niet gemaakt met een automobilist in gedachten die met enkele tikjes trefzeker een route kan invoeren, wijzigen of even snel een tussenstop invoegen. Het programma is voor gebruik achter het stuur veel te moeilijk en kent teveel opties waar je in verdwaald raakt. En verdwalen, dat was nou net wat we niet verwachten van een navigatieprogramma.

Verkeersinformatie en informatie over wegwerkzaamheden haalt het programma van internet. Die is zeer gedetailleerd: je krijgt niet alleen te zien waar de files staan en hoe langs ze zijn, maar zelfs hoe hard het verkeer rijdt zodat je een inschatting kunt maken over de vertraging. We zijn er echter niet achter gekomen of die verkeersinformatie van invloed is op de routeberekening; waar concurrerende programma’s en navigatiekastjes ons nog wel eens suggereren hoe we om een file heen kunnen rijden, heeft Navigon ons nooit tijdens de rit vergast op een alternatieve of snellere route. De software heeft ons gewoon elke file in laten rijden, wellicht omdat het uiteindelijk toch sneller was dan omrijden.

Informatie over wegwerkzaamheden is accuraat en actueel. Alleen de tijdelijke snelheidsverlagingen worden door Navigon niet gemeld. Daarvoor zal de waarschuwing in het beginscherm wel zijn bedoeld: rijd niet als een blinde kip achter je telefoon aan, maar kijk op de borden langs de weg. Toch hadden we het leuk gevonden als de tijdelijke snelheidsverlagingen ook nog even in waren gebouwd. Of, in ieder geval, als de standaard maximumsnelheid op zo’n traject even niet in beeld was gekomen, want als je op Navigon af gaat mag je dus met 120 km/u waar je maar 70 mag rijden. Da’s een manier om snel van je rijbewijs af te komen.

navigon

 

navigon

 

navigon

 

Reality scanner

Een aardige toevoeging van Navigon is de reality scanner. Als je die aanzet, krijg je het beeld via de telefooncamera te zien. Deze energieslurpende weergave is bedoeld om toeristische bijzonderheden in de buurt in beeld te brengen en er dan informatie over te krijgen in datzelfde camerabeeld.

navigon

Over de kaartinformatie valt het nodige te zeggen. Eerst een zeer negatief punt: de kaarten die wij ‘live’ op het toestel kregen vanaf de servers van Navigon via een internetverbinding waren sterk verouderd. Een provinciale weg die er al meer dan een jaar ligt, stond er nog niet op. Andere wegen die waren veranderd, kruisingen die rotondes werden enzovoorts: herhaaldelijk stuurde Navigon ons de mist in. Omdat de kaartinformatie niet meer klopte.

We hebben nagevraagd hoe dit zit en kregen te horen dat Navigon momenteel met een kaartupdate bezig is. Het simpele gegeven echter dat Navigon een koper van zijn software zonder blikken of blozen met meer dan één jaar oude kaarten de weg op stuurt, vinden wij een misser van de eerste orde.

Positief is dat de kaart erg duidelijk is, gedetailleerd en er staan standaard veel POI’s op weergegeven met icoontjes die je overigens pas na een tijdje leert herkennen. Wat is het verschil tussen drie oranje streepjes naast elkaar met een dakje erop, en drie groene met ook een dakje erop? Rijd erlangs en je weet dat het oranje om een museum gaat en de groene moet een of ander overheidsgebouw voorstellen. Overigens staat de betekenis van de icoontjes ook uitgelegd in de software, maar da’s even zoeken.

De POI’s op de kaart komen soms erg klein in beeld en je hebt goede ogen nodig om er achter te komen wat je ziet. Dat geldt ook voor de tekst op de kaart. Zowel straatnamen als POI’s die in tekst worden weergegeven, zoals politiebureaus, zijn nauwelijks te lezen. Je kunt de kaart weliswaar met twee vingers inzoomen, maar raar genoeg blijven de tekst en de POI-icoontjes dan klein.

We zijn er tijdens onze testritten niet achter gekomen hoe je die POI’s kunt wijzigen of wegkrijgen, dus zijn we eens thuis in de fauteuil beter gaan spitten in de software. Het blijkt dat je, als je onderweg een POI zoekt als een parkeerplaats, Navigon beter kunt uitzetten en naar de borden langs de straat kunt kijken. En hier faalt het navigatieprogramma dus opnieuw. Als je je bestemming nadert, komt er – zeker in een grote stad, maar ook in kleinere – een blauwe P in beeld. Tik je daar verwachtingsvol op, dan worden wij in sommige gevallen naar een parkeerplaats anderhalve kilometer verderop geleid, terwijl je gewoon voor de deur kunt parkeren.

POI’s kloppen bovendien ook nogal eens niet. We namen de proef op de som met enkele bezienswaardige molens die wij kennen in de buurt. Alle molens staan aangegeven als een bezienswaardigheid en vaak staat de naam er ook nog bij. Maar het is wel heel vreemd dat één van de molens, die er toch al sinds 1600 staat, de naam draagt van een molen in een dorp zes kilometer verderop, die er ook al vierhonderd jaar staat. We hebben dit natuurlijk niet geprobeerd met alle POI’s in de enorme database, maar deze fout schept weinig vertrouwen in de accuraatheid van de gegevens.

navigon

 

navigon

 

navigon

 

navigon

 

Onze review score

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Murm -

    De auteur heeft niet alles even goed op een rijtje, ipv navigon. Hier de toevoegingen/aanvullingen:
    Routeberekening: Het knopje info doet niets, omdat je in het infoscherm bent. Druk je onder op kaart, dan zie je de kaart. Dit infoscherm geeft idd het weer aan (in 1 sec, niet in 1 uur), maar je kunt ook bijvoorbeeld op parkeren drukken om in de buurt van je bestemming naar een parkeergarage te gaan of eerst nog boodscahppen gaan doen, of tanken bijvoorbeeld.
    Het overzicht van 3 routes (oranje, groen en blauw) is erg handig als je bijvoorbeeld van tilburg naar utrecht wilt rijden, en dan perse over breda ipv over s hertogenbosch. Oranje is dan over breda, groen over s hertogenbosch bijvoorbeeld.
    Tijdens de rit: hier snapt de auteur het ook niet helemaal. Als je op het scherm drukt, krijg je een top-down kaart die je vervolgens kan uitzoomen. Hiermee krijg je een overzicht. Terug naar je 3d navigatie gaat met de standaar terugknop die op ieder android toestel aanwezig is. Erg handig dus juist.
    Verkeersinformatie kun je op automatisch en vragen instellen. Bij automatisch kijkt het programma of het zin heeft om in de file te gaan staan, of eromheen te rijden. Gaat eromheen sneller, past het programma zijn route aan en hoor en zie je dit in het scherm (door op het autotje te drukken die verschijnt kun je alsnog je oorspronkelijke route rijden dwars door de file bijvoorbeeld). Als je de installing vragen kiest, vraagt het programma of je om de file heen wilt of niet.
    POI's: Er is een hele offline database aanwezig, maar er is tevens een optie google aanwezig. Die is altijd up-to-date, je kunt daar als poi bijvoorbeeld pizza amsterdam intoetsen, en je krijgt alle pizzatenten waar je direct naartoe kan navigeren. Live, rechtstreeks uit google en dus 100% up-to-date. Snap de kritiek van de auteur dus niet.
    Die blauwe P is weer iets wat de auteur niet snapt. Kom je in de buurt van je bestemming, kun je natuurlijk gewoon op straat parkeren. Druk je op de P krijg je een overzicht van alle officiele garages en parkeerplaatsen, en of ze betaald zijn of niet. Heel erg handig als je naar een stad onderweg bent waar alles vergunninghouders blijkt te zijn. Je drukt op de P en krijgt een overzicht valle alle wel toegankelijke parkeerplaatsen. Of als de gekozen parkeergarage vol blijkt te zijn bijvoorbeeld.
    Gelijk heeft de auteur dat in de geteste versie een oude kaart werd geleverd, maar sinds de update naar 4.0 zijn 4x per jaar de nieuwe kaarten binnen te halen.

  2. lennert -

    Weet iemand of je met deze app een route kan rijden langs verschillende punten (way points) en zonder het apparaat te moeten vertellen dat een punt bereikt is door navigeren naar het volgende punt? Op de TomTom moet ik nl iedere keer een punt als bezocht markeren voor ik verder kan.

  3. Avenger -

    Ik heb nu dit programma intensief getest. Opzettelijk een verkeerde afslag gemaakt. In nog geen 5 seconden heeft het een alternatieve route berekend.

    Je kunt ook de snelheid laten meten. Het geeft dan een waarschuwing "let op" als er te hard gereden wordt. Dit is interessant als je verkeersboetes wilt voorkomen.

    Het duurt enkele minuten bij mijn Samsung tab voordat het contact heeft met de GPS. Echter als het eenmaal is vastgelegd loopt het progamma uitstekend.

    Je kunt het zonder een Wifi of telefoon verbinding gebruiken. Het maakt alleen contact met de GPS.
    Een aanrader.

  4. jeroen -

    ik heb navigon op zowel android als iphone,

    ik heb ook gemerkt dat niet alles even netjes werkt zoals het hoort.
    bijde versies hebben eigenlijk het zelfde probleem.
    ook ik merkte dat als je onderweg even iets wil bekijken of aanpassen, je beter even moet stoppen.
    het kost teveel inspanning om even "snel" een aanpassing te doen.
    grappig om te melden is, dat er hier en daar een fout zit in links en rechts afslaan.
    zo gaf mijn navi aan dat ik van almere naar amsterdam naar rechts moet, maar de stem (vrouw) mij toch echt zei dat ik links moest ?.. typisch vrouwen probleempje ?"?..

  5. JeroenW -

    Andere rare zaken, de keuze voor de taal in de telefoon bepaalt de stem. Staat je telefoon op engels dan kun je de stem niet aanpassen.

    Zelf POI toevoegen is ook bij deze versie nog niet mogelijk.

    De weging van type weg is erg vreemd, het programma stuurt je rustig door een hele plaats heen omdat je dan een kilometer minder moet rijden naar een snelweg, vreemd als je voor snelste weg kiest.

    Onderweg het dichtstbijzijnde shell station zoeken is onhandig en verre van intuïtief.
    De huisnummers in Nederland zijn heel ver van accuraat.

    Standaard staan er best wel wat opties aan die toch voor data verkeer zorgen waardoor een onoplettend persoon na de vakantie toch een onaangenaam hoge rekening kan oplopen.

  6. Jeroen -

    Ik heb vorige week Navigon tijdens mijn vakantie in Duitsland gebruikt en ben zeer tevreden. Dankzij Navigon kon ik met gemak alle leuke plekjes vinden waar ik naar op zoek was. Zonder dataverbinding. Leuk is dat het mogelijk is om routes te plannen (een rondrit langs allemaal plaatsen) en dan Navigon ons via een mooie route (in tegenstelling tot snelle, korte of optimale) langs de plaatsen te leiden.

    Geen enkele keer overkwam het me dat Navigon een straat niet kende. POI's waren goed gelocaliseerd.

    In Nederland zijn de kaarten inderdaad gedateerd. Los daarvan geef ik Navigon een dikke voldoende.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via