Navigon voor Android

Het Duitse navigatieprogramma Navigon heeft onlangs een nieuwe versie voor Android uitgebracht. Is dit de gedroomde offline navigatie voor Androidbezitters? All About Phones bekijkt het programma van top tot teen.

navigon

 

navigon

 

Google heeft zelf met zijn online navigatieprogramma aardig wat gras voor de voeten van de producenten van navigatiesoftware weggemaaid. En die hadden het al zo moeilijk met de verkoop van hun losse navigatiekastjes. Sinds smartphones een gps-functie hebben ingebouwd, richten ook steeds meer producenten van navigatiekastjes zich op het maken van software voor smartphones.

Directe concurrentie heeft Navigon voor Android van zijn eigen losse nagivatiekastjes, van die van Tomtom en Garmin, en van de smartphonesoftware Sygic Aura, Copilot, Ndrive, Garmin en Waze, dat gratis is en op een slimme manier informatie van gebruikers aan anderen doorgeeft.

De voordelen van Navigon op een smartphone zijn legio. Via het mobiele internet kan verkeersinformatie worden opgehaald, en geïntegreerd in de route-informatie. En er kan live met het toevoegen van flitsinformatie en POI’s (points of interest) worden gespeeld. Gesteld tenminste dat de software dat ondersteunt. Dat is bij Navigon dik in orde; we hebben bijna nog nooit zoveel POI’s in een programma zien zitten.

Een ander voordeel is navigeren in het buitenland. Met Google Navigatie moet je voor het dataverbruik betalen, hoewel er plannen schijnen te zijn om Androidtelefoons in staat te stellen de kaarten van tevoren binnen te halen en op te slaan. Zover is het nog niet met de offline-navigatieplannen van Google, dus hier is Navigon nog stevig in het voordeel. Alle kaarten staan op de SD-kaart, en dat scheelt behoorlijk wat mb’s dataverbruik in het buitenland. Want dat kan aardig in de papieren lopen.

Hoe het zit met de werking van het routeprogramma, de actualiteit van de kaarten en de POI-informatie is op de volgende pagina´s te lezen.

Installatie

De installatie van Navigon ging bij ons niet van een leien dakje. Maar dat kan te maken hebben met het feit dat het een testexemplaar is. Er is ons verzekerd dat gewone klanten via de Android Market, op hun toestel of op de pc, het programma kunnen kopen en makkelijk installeren.

Na de installatie van het programma worden de kaarten gedownload. Dat kan zowel op de pc als direct naar het toestel. Wij kozen voor direct naar het toestel, en konden toen vier uur lang niet meer bellen; de download bleek meer dan twee gigabyte groot.

Na de installatie kun je dan eindelijk aan de slag. Waarbij de interface ietwat verbaast bij de eerste twee schermen.

Openingsscherm

navigon

 

navigon

 

Het openingsscherm geeft weer dat je met de Telekom Edition te maken hebt. En om de een of andere duistere reden staat het logo van T-Mobile ook op het scherm vermeld. Dit scherm verdwijnt snel voor een ander scherm, waar je streng wordt gewaarschuwd dat je met je vingers van de telefoon moet afblijven tijdens het rijden, en dat de wegenverkeerswet voorrang heeft boven de aanwijzingen van Navigon.

Wij vinden het prima als Navigon eenmaal na de installatie, of misschien een keer per maand, dat waarschuwingsscherm laat zien ter herinnering. Maar élke keer als je het programma opstart komt het in beeld, en moet je het wegklikken. Omdat wij geen heilige boontjes zijn en natuurlijk toch het programma bedienen tijdens de rit – wie doet dat niet – moet je zo een extra handeling uitvoeren op de telefoon. Onbedoeld zorgt Navigon er zo voor dat het gevaar voor ongelukken juist wordt vergroot.

navigon 

Als je de waarschuwing hebt weggeklikt, kun je eindelijk zaken doen met het programma. Je krijgt de keuze om te navigeren naar een adres, een POI (point of interest), ‘naar huis’ of je kunt gewoon de kaart bekijken. Wij voeren maar eens een adres in, want we willen eindelijk wel eens beginnen, en komen dan in de routeberekening waarover op de volgende pagina meer.

Heb je een adres ingevoerd, dan mag je verwachten dat je een kaart in beeld krijgt en route-aanwijzingen. Navigon doet dat anders. De software geeft weliswaar een herhaling van je ingevoerde bestemming met de gps-coördinaten erbij, met een knopje ‘info’ ernaast dat niets doet als je erop tikt. Als je echter lang genoeg wacht, een uur ofzo, wordt de hieronder getoonde weerinformatie van een update voorzien.

Het programma vertelt je hoe het weer is op je bestemming (en de drie opvolgende dagen) en geeft een greep uit de talrijke POI’s die rondom je bestemming liggen, waaronder parkeergelegenheden. Als je die informatie wel gelooft kun je nog eens op de kaart kijken om de omgeving van je ingevoerde bestemming te bekijken. Of, wat wij nu eindelijk wel eens willen, je kunt de navigatie starten. En dat doen we.

navigon

 

navigon

Hoewel, navigatie starten? Nog steeds krijg je geen aanwijzingen. Eerst een overzicht van de route, met alternatieven. Je krijgt er maximaal drie in verschillende kleuren. Dus als je een andere dan de standaardroute wilt rijden (die in oranje wordt aangegeven), kun je voor een van die alternatieven kiezen.

Je kunt ervoor kiezen om even niks aan te tikken. Na een tiental seconden verdwijnt het overzichtskaartje en krijg je eindelijk je route-aanwijzingen.

Tijdens de rit

navigon

Tijdens de rit krijg je een duidelijke kaart in beeld. Je kunt ervoor kiezen om die 3D of 2D in beeld te krijgen, en ook nog 2D met het noorden altijd boven. De 3D-kaart wordt standaard in beeld gebracht en dat laten we maar zo; dit is toch de manier waarop de meeste automobilisten naar hun bestemming geleid willen worden.

Links onderin staat een vierkant hokje met een aanwijzing. Als je langdurig rechtdoor moet rijden, staat dat erbij, met het aantal kilometers tot de volgende wijziging. Dat is erg handig. Als je een kruising nadert, krijg je al ver van tevoren een idee hoe je moet voorsorteren. Overigens helpt de glasheldere stem je hier ook bij.

Als je het balkje bovenaan de kaart aantikt, komt daar andere informatie te staan. Je kunt kiezen tussen bijvoorbeeld je eigen snelheid, de tijd tot de plek van bestemming en dat soort zaken. Bij andere navigators is dat nogal standaard geregeld; je moet in de instellingen eenmaal regelen wat je wilt zien en dat krijg je dan. Aardig is, dat Navigon alle mogelijke informatie in twee balkjes onder elkaar weergeeft, en je tijdens de rit kunt wisselen. Alleen heb je wel een grote telefoon nodig om dat smalle balkje te raken tijdens een rit op een hobbelige weg.

Dat is overigens een stevig punt van kritiek op de interface van Navigon. Raak je het scherm verkeerd tijdens de rit, en dat kan heel makkelijk, dan ben je ineens je route kwijt en zit je in een compleet ander scherm. En een simpel knopje om terug te gaan naar je route is nergens te vinden. Dit is ronduit onhandig tijdens een rit en de hele interface is hierdoor wat ons betreft eigenlijk verpest. Navigon heeft deze software klaarblijkelijk niet gemaakt met een automobilist in gedachten die met enkele tikjes trefzeker een route kan invoeren, wijzigen of even snel een tussenstop invoegen. Het programma is voor gebruik achter het stuur veel te moeilijk en kent teveel opties waar je in verdwaald raakt. En verdwalen, dat was nou net wat we niet verwachten van een navigatieprogramma.

Verkeersinformatie en informatie over wegwerkzaamheden haalt het programma van internet. Die is zeer gedetailleerd: je krijgt niet alleen te zien waar de files staan en hoe langs ze zijn, maar zelfs hoe hard het verkeer rijdt zodat je een inschatting kunt maken over de vertraging. We zijn er echter niet achter gekomen of die verkeersinformatie van invloed is op de routeberekening; waar concurrerende programma’s en navigatiekastjes ons nog wel eens suggereren hoe we om een file heen kunnen rijden, heeft Navigon ons nooit tijdens de rit vergast op een alternatieve of snellere route. De software heeft ons gewoon elke file in laten rijden, wellicht omdat het uiteindelijk toch sneller was dan omrijden.

Informatie over wegwerkzaamheden is accuraat en actueel. Alleen de tijdelijke snelheidsverlagingen worden door Navigon niet gemeld. Daarvoor zal de waarschuwing in het beginscherm wel zijn bedoeld: rijd niet als een blinde kip achter je telefoon aan, maar kijk op de borden langs de weg. Toch hadden we het leuk gevonden als de tijdelijke snelheidsverlagingen ook nog even in waren gebouwd. Of, in ieder geval, als de standaard maximumsnelheid op zo’n traject even niet in beeld was gekomen, want als je op Navigon af gaat mag je dus met 120 km/u waar je maar 70 mag rijden. Da’s een manier om snel van je rijbewijs af te komen.

navigon

 

navigon

 

navigon

 

Reality scanner

Een aardige toevoeging van Navigon is de reality scanner. Als je die aanzet, krijg je het beeld via de telefooncamera te zien. Deze energieslurpende weergave is bedoeld om toeristische bijzonderheden in de buurt in beeld te brengen en er dan informatie over te krijgen in datzelfde camerabeeld.

navigon

Over de kaartinformatie valt het nodige te zeggen. Eerst een zeer negatief punt: de kaarten die wij ‘live’ op het toestel kregen vanaf de servers van Navigon via een internetverbinding waren sterk verouderd. Een provinciale weg die er al meer dan een jaar ligt, stond er nog niet op. Andere wegen die waren veranderd, kruisingen die rotondes werden enzovoorts: herhaaldelijk stuurde Navigon ons de mist in. Omdat de kaartinformatie niet meer klopte.

We hebben nagevraagd hoe dit zit en kregen te horen dat Navigon momenteel met een kaartupdate bezig is. Het simpele gegeven echter dat Navigon een koper van zijn software zonder blikken of blozen met meer dan één jaar oude kaarten de weg op stuurt, vinden wij een misser van de eerste orde.

Positief is dat de kaart erg duidelijk is, gedetailleerd en er staan standaard veel POI’s op weergegeven met icoontjes die je overigens pas na een tijdje leert herkennen. Wat is het verschil tussen drie oranje streepjes naast elkaar met een dakje erop, en drie groene met ook een dakje erop? Rijd erlangs en je weet dat het oranje om een museum gaat en de groene moet een of ander overheidsgebouw voorstellen. Overigens staat de betekenis van de icoontjes ook uitgelegd in de software, maar da’s even zoeken.

De POI’s op de kaart komen soms erg klein in beeld en je hebt goede ogen nodig om er achter te komen wat je ziet. Dat geldt ook voor de tekst op de kaart. Zowel straatnamen als POI’s die in tekst worden weergegeven, zoals politiebureaus, zijn nauwelijks te lezen. Je kunt de kaart weliswaar met twee vingers inzoomen, maar raar genoeg blijven de tekst en de POI-icoontjes dan klein.

We zijn er tijdens onze testritten niet achter gekomen hoe je die POI’s kunt wijzigen of wegkrijgen, dus zijn we eens thuis in de fauteuil beter gaan spitten in de software. Het blijkt dat je, als je onderweg een POI zoekt als een parkeerplaats, Navigon beter kunt uitzetten en naar de borden langs de straat kunt kijken. En hier faalt het navigatieprogramma dus opnieuw. Als je je bestemming nadert, komt er – zeker in een grote stad, maar ook in kleinere – een blauwe P in beeld. Tik je daar verwachtingsvol op, dan worden wij in sommige gevallen naar een parkeerplaats anderhalve kilometer verderop geleid, terwijl je gewoon voor de deur kunt parkeren.

POI’s kloppen bovendien ook nogal eens niet. We namen de proef op de som met enkele bezienswaardige molens die wij kennen in de buurt. Alle molens staan aangegeven als een bezienswaardigheid en vaak staat de naam er ook nog bij. Maar het is wel heel vreemd dat één van de molens, die er toch al sinds 1600 staat, de naam draagt van een molen in een dorp zes kilometer verderop, die er ook al vierhonderd jaar staat. We hebben dit natuurlijk niet geprobeerd met alle POI’s in de enorme database, maar deze fout schept weinig vertrouwen in de accuraatheid van de gegevens.

navigon

 

navigon

 

navigon

 

navigon

 

Onze review score

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters