Need for Speed Undercover voor de iPhone

EA games heeft onlangs de iPhone versie van Need For Speed Undercover uitgebracht. We onderzoeken of het spel wel enige meerwaarde heeft tegenover andere race games die nu gratis te vinden zijn in de App Store. Daarnaast is de vraag hoe goed het spel met de accelerometer werkt. Al deze onderwerpen komen terug in deze review van Need for Speed undercover voor de Apple iPhone en iPod touch.

Need for Speed iPhone

Need For Speed Undercover is één van de opvolgers uit de succesvolle Need For Speed reeks van EA games, maar toch de allereerste die uitkomt voor de iPhone. Nu zijn er natuurlijk al een aantal race games beschikbaar in de App Store maar nu is de grote vraag natuurlijk of dit spel wel meerwaarde heeft tegenover de andere race spelen die voor de iPhone beschikbaar zijn.

Als je NFSU voor het eerst opstart krijg je eerst een introductie filmpje voorgeschoteld waarin duidelijk wordt waar het spel nou op de iPhone om draait. Het idee van NFSU is dat je undercover gaat om een illegale bende op te rollen. Je doel is om het vertrouwen van de leden te winnen en ook de nodige opdrachten uit te voeren voor je opdrachtgevers. De originele dingen uit de Need For Speed reeks zoals bijvoorbeeld politie-achtervolgingen keren terug in deze iPhone game. EA heeft ook deze keer echte acteurs kunnen regelen voor de tussen-filmpjes, wat een zeer groot voordeel is in het brengen van het verhaal. Het zijn dus geen 3D poppetjes. De filmpjes duren ongeveer 20 seconden wat precies lang genoeg is om zo het verhaal over te brengen naar de spelet.

All About Phones zoekt uit of het spel meerwaarde heeft tegenover andere racegames die nu in de App Store te vinden zijn. Het spel wordt bestuurd met de accelerometer echter is het prijskaartje redelijk fors en wij onderzoeken of dit prijskaartje de inhoud waard is.

Screenshot Need For Speed Undercover

Bijna iedere iPhone game wil gebruik maken van die bekende accelerometer zodat je je iPhone kan kantelen van links naar rechts om te sturen. Bij Need for Speed Undercover is het sturen niet anders, maar pauzeren bijvoorbeeld wel. Zo moet je met 2 vingers een neerwaartse beweging maken om te pauzeren, een neerwaartse beweging met één vinger laat je auto voor even trager rijden en door met één vinger een beweging naar boven te maken zet je nitro aan. Je auto gaat voortdurend sneller tot aan de maximum snelheid. Je kan afremmen door met je vinger op het scherm te duwen.

Over het algemeen zijn we geen voorstanders van besturing die slechts via de accellerometer werkt, aangezien het meestal moeilijk is om recht door te rijden. Maar daar hebben we met dit spel nog geen problemen mee gehad, integendeel. De besturing werkt ontzettend goed en zelfs scherpe bochten gaan geruisloos voorbij door slechts je iPhone te laten kantelen.

Screenshot Need For Speed Undercover

Screenshot Need For Speed Undercover

Screenshot Need For Speed Undercover

Er zijn een aantal soorten missies in het spel waardoor het spel niet eentonig is. Zo heb je straatraces, politie-achtervolgingen en andere taken. Bij straatraces is je doel simpelweg om als eerste de finish te halen. Je mag hierbij je tegenstanders van de baan rijden wat natuurlijk garant staat voor veel plezier. Nog een andere soort missie is, en gelijktijdig onze persoonlijke favoriet, de politie-achtervolgingen. Het doel is om de finish te halen zonder opgepakt te worden door de politie. Zo moet je bijvoorbeeld vijg politie-auto’s van de baan rijden om de missie de voltooien. Je moet voortdurend tegen politie-auto’s aanrijden zodat je ‘politiemeter’ niet te hoog staat, want dan word je opgepakt.

Andere opdrachten zijn er ook, zoals gestolen auto’s leveren zonder schade aan te brengen. Natuurlijk heb je hier maar een bepaalde tijd voor en word je achtervolgd door de politie, je mag ze wel nier aanrijden omdat er geen schade aan de auto mag komen. Opvallend hierbij is dat EA heeft besloten om het spel erg veel op de PC versie te laten lijken en dat is prima gelukt. De sfeer komt goed over en daarnaast is de actie erg goed te noemen vooral als je nagaat dat je hier op een telefoon of MP3 speler zit te spelen.

Need for Speed iPhone

Need for Speed iPhone

Need for Speed iPhone

Need For Speed zou Need For Speed niet zijn als je je auto niet kon upgraden of nieuwe auto’s kon kopen. Zo kan je het uiterlijk van je voertuig veranderen met nieuwe velgen, een ander patroon of de bumper laten veranderen. Maar je kan ook aan je performance sleutelen. Zo kan je de snelheid, acceleratie, en de nitro upgraden met het geld dat je hebt verdiend na het halen van missies en races. De mogelijkheden zijn eindeloos en wederom is dit een extra factor om je zo lang mogelijk aan de game gekluisterd te houden en dat werkt erg goed.

Een betere motor plaatsen in je voertuig

Het verven van je auto

Een pattroon toevoegen aan je auto

We hebben het spel getest op een iPod Touch 1G en het spel werkte perfect. Het werkt zonder problemen en is bij ons, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Simcity, nog niet gecrasht. De graphics zijn mooi uitgewerkt in 3D, inclusief weersomstandigheden en voorbijrijdende auto’s. Bij het aanrijden van auto’s komen ook de nodige animaties van pas zodat je ook de schade aan de wagens ziet. Kortom, console kwaliteit.

Op de achtergrond speelt er voortdurend rock muziek. De muziek is zoals altijd erg goed te noemen bij EA echter is het wel zonde dat je niet je eigen iPod muziek eronder af kunt spelen. Aangezien je voor lange tijd achter dit spel gekluisterd zult zitten zal je na een tijdje alle nummers wel ongeveer uit je hoofd kennen en dan is een eigen album eronder steken wel zo prettig. Misschien dat deze functionaliteit nog met een update erbij zal komen echter gaan we hier niet van uit.

Screenshot Need For Speed Undercover

Screenshot Need For Speed Undercover

Screenshot Need For Speed Undercover

EA heeft gekozen om echte acteurs te gebruiken voor de actiefilmpjes. Dit is zeker een pluspunt voor de gameplay en maakt het een stuk aangenamer om mee te leven in het verhaal. Alles wordt tijdens het spelen duidelijk gemaakt door duidelijke metertjes en dus geen geschreven tekst. Zo wordt je niet afgeleid van het spel maar kan je je blijven concentreren. Als je een politie-auto aanrijd komt er een klein filmpje van een seconde om het crashen van de auto te animeren. Na dit filmpje wordt je met je auto weer netjes op de baan gezet. Het filmpje heeft de perfecte lengte en werkt dus niet afleidend.

Need For Speed iPhone

Need For Speed iPhone

Need For Speed iPhone