Pocket God voor de iPhone

Pocket God is een klein en leuk spelletje en is voor slechts 79 cent al in jouw bezit. Het staat nu al een groot aantal weken in de top 10 van betaalde applicaties en er zijn wereldwijd al 1.100.00 exemplaren van verkocht in de App Store.

De unieke karakters in het spel geven het een aparte twist waardoor er echt een klein wereldje ontstaat in je iPhone zodra je de applicatie opstart. Er wordt fan-art gemaakt voor het spelletje en het krijgt redelijk veel media-aandacht iedere keer dat er weer een nieuwe episode in het spel uitkomt. In iedere episode komen er weer meer mogelijkheden bij. Iedere episode wordt verspreid door middel van een update. Zo schuilt er een verhaal achter iedere aflevering zoals de opkomst van een dinosaurus, al je inwoners verdrinken en daarnaast gebeuren er nog tal van andere dingen.

Jij bent de oppermachtige god van jouw inwoners. Je kan leven creëren en net zo snel wegnemen. Je kan ze verdrinken, verbranden, laten opeten door vleesetende mieren, omvergooien met een komeet en nog veel meer. Je bent dus een echte God voor je inwoners.

Dinosaurus

Slapen

Leven

Boltcreative, de ontwikkelaar van Pocket God, verkoopt het spel onder de slogan “What god would you be?”. Dat is ook het hele idee achter het spel. Jij bent God van een eiland met zijn eigen inwoners, de Pigmies. Jij kunt hun leven bepalen door ze wel of geen eten te geven, de WC te openen of te sluiten, te verdrinken, ontploffen, verbranden en nog veel meer. Om dit allemaal te doen maakt Pocket God gebruik van alle iPhone-specificaties zoals het geavanceerde multitouch-scherm en de accelerometer.

Pocket God moet één groot verhaal voorstellen waardoor iedere nieuwe aflevering naar je toe word gebracht door middel van een update. Bij iedere update komt er weer een nieuwe draai aan het spel. Zoals de mogelijkheid om te vissen, onderwater gaan en vulkanen. Wij testen episode 20.

Nog een menu

Instellingen

Als God heb je natuurlijk alles in handen en daar komt een menu bij kijken. Het menu van Pocket God is zeer mooi ingebouwd in het spel en overlapt het spel maar je kan terwijl het menu open is nog altijd gebruik maken van de besturing zodat je kunt ingrijpen als een van je bewoners in het water valt of word opgegeten door een haai. Om weer nieuwe Pigmies aan te maken kan je simpelweg op het plus-teken tikken linksboven op je scherm.

Je kunt kiezen tussen twee eilanden die allebei hun eigen rariteiten hebben. Het eerste eiland heeft een palmboom, vulkaan en een standbeeld. Op het 2de eiland vind je een WC, de mogelijkheid om vuur te maken en daarnaast kun je een dinosaurus op roepen.

Eerste eiland

Wat speciaal is aan het eerste eiland is het mierennest, het standbeeld, de palmboom en de meteoriet. Om de mieren te stimuleren tik je op het mierennest en sleep je met je vinger naar je slachtoffer toe. Je kan proberen je Pigmy te redden door met het vergrootglas op het brandpunt te houden om zo de mieren te verbranden, of eventueel een Pigmy zelf. Een kokosnoot kan je simpelweg uit de palmboom slepen en op een Pigmy laten vallen om hem zo in twee te breken en eetbaar te maken.

De vulkaan kan je activeren door er drie Pigmies naar toe te schieten door met je vinger tegen een Pigmy te tikken terwijl je naar de vulkaan mikt. Na drie Pygmies in de vulkaan te hebben gegooid zal de vulkaan lava spuiten en zal zo je Pigmies vernietigen. Het standbeeld is niet zo leuk want je kan gewoon door je vinger er op te houden alle Pigmies laten ontploffen.

Verdrinken

Vulkaan

Vuur

Tweede eiland

Op het tweede eiland vind je een toilet, de mogelijkheid om vuur te maken en een paars-ei. Het toilet dient natuurlijk om aan je Pigmies behoeftes te voldoen. Maar als je sadistisch bent kan je via het menu de WC sluiten om het je Pigmies moeilijk te maken. Als er al een Pigmy op het toilet zit en iemand anders heeft het toilet nodig kan je op de deur kloppen door er op te tikken en zo het toilet vrij te maken. Verder kan je vuur maken. Je wacht tot je bewoners het hout hebben gestapeld. Dan zorg je voor bewolkt weer en sleep je met je vinger van de wolken naar de houtstapel om zo bliksem te laten inslaan op het hout zodat er vuur ontstaat. Je kan ook een dinosaurus-ei gebruiken. Als je die drie keer opneemt en weer laat vallen komt er een kleine baby-dinosaurus uit. Daarna komt er een grote dinosaurus, waarschijnlijk om haar kind te redden. Hij of zij eet willekeurig je Pigmies op. Je kan dit voorkomen door de speer die verschijnt aan een Pigmy te geven zodat ze kunnen terugvechten.

Dinosaurus

Vuur

Leven

Mogelijkheiden op beide eilanden

Vallen

Orkaan

Vissen

Er zijn ook dingen die je op beide eilanden kan doen. Zo kan je je Pigmies laten vissen. Als je op het eerste eiland zit en vuur hebt kan je de vis roosteren door hem even op het vuur te leggen en daarna weer op te heffen als hij gaar is. Je Pigmy begint automatisch met vissen als je het geactiveerd hebt in het menu. Verder kan je als God natuurlijk ook het weer en de tijd beheren. Zo kan je de zon laten zakken en stijgen. Als je de zon laat ondergaan zal automatisch de maan verschijnen waardoor je Pigmies in slaap vallen. Daarna kan je de zon weer laten opkomen om zo dag en nacht te bepalen. Je kan ook het weer beheren door in het menu bliksem te activeren. Nu kan je met je vinger van een wolk naar een Pigmy de bliksem slepen om hem zo te verbranden. Als je heel snel heen en weer beweegt op je scherm kan je zo een tornado creëren.

Je kan ook gebruik maken van je accelerometer (snelheidsmeter) om een aardbeving te creëren of om de wereld, letterlijk, op z’n kop te zetten. Je kan een aardbeving creëren door snel op en neer te bewegen met je iPhone. Je kan ook je iPhone schuin houden om zo je Pigmies te laten vallen en zelfs van het eiland te rollen. Als je je toestel ondersteboven houd kan je ze zo in de lucht sturen.

Onderwater

Als je de zee snel laat bewegen door met je vinger snel van links naar rechts te slepen op het water kan je je Pigmies onderwater laten zwemmen. Hier heb je eigenlijk maar één bezigheid en dat is de harpoon om zo op je Pigmies te schieten. Ook hier kan je proberen om zoveel mogelijk Pigmies te raken op één schot of gewoon één per één. Je kan je harpoon afvuren door er op te tikken. De harpoon schiet nu in een rechte lijn naar boven en volgt altijd dezelfde weg. Zo kan je bijvoorbeeld meerdere Pigmies op een rij zetten om zo er op meerdere te schieten. Je kan weer terugkeren naar je eiland door een neerwaartse-beweging te maken op het scherm.

Onderwater

Zwemmen

Harpoon

Achievements

Om het spel toch nog een soort van doel te geven heeft de ontwikkelaar een achievements-systeem bedacht. Zo kun je laten registreren wat het hoogste aantal Pigmies is dat je hebt laten verdrinken of hebt neergestoken met een harpoon. Maar ook hoeveel keer je een kokosnoot hebt laten vallen op je Pigmies.

Je kan je achievements delen op het internet met het ingebouwde communicatie systeem met highschores en chatrooms. Je kan je eigen nickname bepalen en zo je scores uploaden naar de online scorelijst. Je kan ook chatrooms toevoegen over bepaalde onderwerpen als je bijvoorbeeld vragen hebt over het spel of gewoon lekker wilt kletsen.

Highscore

Leaderboards

Laden

Pocket God is natuurlijk geen grafisch hoogstandje maar heeft wel duidelijke graphics die je verwacht in een vrolijk spel als dit. De bewoners zijn gebaseerd op een Afrikaans volk genaamd Pigmies (enkelvoud: Pigmy). Dit is een zeer oud volk en is vooral gekenmerkt door het feit dat de volwassenen even groot zijn als 14-jarigen. Ze hebben natuurlijk geen bot door hun haar, maar verder zijn de mannetjes wel redelijk realistisch getekend in tekenfilm-stijl. Het eiland is redelijk simplistisch getekend met een zonnetje en wat wolken. Wel zijn alle elementen vrij duidelijk en kan je duidelijk zien wat wat is. Alles is redelijk realistisch getekend maar alles behalve de beenderen in het haar van de bewoners.

Op het vlak van geluid stelt Pocket God niet teleur en geeft het je wat je verwacht. De bijpassende geluiden en een vrolijk deuntje op de achtergrond. Je inwoners maken rare geluiden en spreken wartaal als je ze opneemt. Als je ze wegschiet of laat verdrinken schreeuwen ze.

Schets

We hebben de ontwikkelaars van Pocket God een aantal vragen gesteld betreft hun eerste iPhone game. Natuurlijk zijn ze allebei al ervaren ontwikkelaars en designers en hebben ze ondertussen al een eigen bedrijf, Pocket God. Voor hun heeft de App Store dus een heleboel succes geleverd en het zat allemaal in dat kleine maar zeer goede en leuke idee. Wij vragen hun wat hun geheim is.

Hoe zijn jullie op het idee van Pocket God gekomen?
Allan ( de andere ontwikkelaar) en ik hadden een zeer drukke agenda en waren druk bezig met onze lopende contracten. Zo hebben we beslist om te proberen een iPhone-spel te ontwikkelen in één week. Na een tijdje brainstormen zijn we met het idee van Pocket God gekomen. Het ‘drag-and-drop’ systeem van de karakters kwam van een project waar we vroeger aan hebben gewerkt. Daarna hebben we beslist om de mannetjes op een eiland te laten leven en het spel een humoristische draai te geven dus we vonden het wel leuk om er gemene dingen mee te doen. Daarna wouden we gewoon meer functionaliteit geven aan het spel stap per stap dus hebben we besloten om het met een wekelijkse update te doen. Daarna zijn we opgekomen met een heleboel leuke ideeën voor het spel.

Hoe is jullie ontwerper op het idee gekomen om de Pygmies zo klein en schattig te tekenen?
Toen we hadden besloten om de mannetjes op een eiland te plaatsen vonden we het wel leuk dat de mannetjes klein genoeg waren om in je telefoon te leven. Dus als je ze met je vinger opneemt of er tegen stoot lijkt het wel of ze net zo groot zijn als je vinger om je zo echt het idee te geven dat jij God bent. Allan heeft toen wat schetsen gemaakt en is uiteindelijk uitgekomen op het huidige ontwerp. De Pygmies zijn makkelijk te animeren en dat is een must als we iedere week weer een nieuwe update willen geven aan het spel en dus ook nieuwe animaties nodig hebben.

Hoe komt het volgens jullie dat Pocket God zo populair is?
Er zijn volgens ons wel een aantal factoren die voor het succes van Pocket God hebben gezorgd. Ik denk dat vooral de wekelijkse updates voor het succes hebben gezorgd. Iedereen houdt Pocket God op zijn toestel om te zien wat we iedere week weer toevoegen aan het spel. Daarom houden de meeste mensen het spel langer op hun toestel dan andere games en blijven ze zo ook meer spelen. En ik denk dat het een zeer leuke manier is om bij je vrienden over je iPhone of iPod te showen omdat het spel van ieder aspect gebruik maakt zoals de accelerometer en het zeer goede touchscreen. Het is zeer leuk om aan je vrienden te laten zien in hoeveel manieren je je Pygmies kan vermoorden. Daarna gaan je vrienden het spel kopen en zo blijf je aan de gang.

Zijn er nog toekomstplannen voor Pocket God?
We zullen nieuwe updates blijven maken zolang Pocket God goed verkoopt. Als de verkoop daalt en de gebruikers er niet zo blij meer mee zijn gaan we een soort van pauze nemen, met een nieuw idee komen om Pocket God een andere draai te geven en Pocket God II maken.

Achievement

Gelukkig

Slapen