Riddim Ribbon voor de iPhone

Riddim Ribbon is een spel van Tapulous, de makers van het ontzettend bekende Tap Tap Revenge. Ook dit spel is gebaseerd op muziek en heeft zeker een eigen idee, in plaats van Guitar Hero na te apen. Zeker het originele idee en de uitzonderlijke gameplay hebben ons al nieuwsgierig gemaakt naar het spel.

De iPhone is en blijft uiteraard een iPod met de mogelijkheid om te bellen. Aan de statistieken van de App Store te zien zijn muziekgames zeker een succes, zo is Tap Tap Revenge al miljoenen keren gedownload, en heeft de ontwikkelaar er ook al ontzettend veel aan verdient door in-app purchases, de zogenaamde ‘Freemium’ strategie. Door het succes van Tap Tap Revenge hebben de ontwikkelaars een hele hoop contacten kunnen leggen met mensen uit de muziekbusiness, en dat is zeker handig van pas gekomen in Riddim Ribbon. Zo is het volgeladen met Black Eyed Peas hits zoals Boom Boom Pow en I Gotta Feeling.

Een goede reputatie heeft Tapulous dus wel, maar of ze de hoge verwachtingen kunnen waarmaken is nog iets anders. Het is namelijk een redelijk nieuw concept en maakt gebruik van de accelerometer, en dus niet vingersnelheid. Het spel komt met een paar grote hits en heeft ook al een partijtje marketing achter zich, het spel was namelijk te zien als demo op één van de laatste Apple Keynotes.

Gameplay

Het idee van de besturing is redelijk standaard tegenwoordig en kennen we wel al langer van andere games, je stuurt namelijk gewoon door je iPhone naar links of rechts te bewegen. Er zijn een heleboel games die al bewezen hebben hier goed gebruik van te maken maar Riddem Ribbon stelt ons een beetje teleur. Zo bevalt de besturing echt niet goed mee en moet je tijdens het spelen je iPhone bijna altijd in één of andere rare positie houden en is het erg moeilijk om het balletje op het lint te houden, wat uiteindelijk het punt is van het hele spel. Het balletje dat op het scherm verschijnt moet je leiden over een lijn. Als je van de lijn afwijkt, gaat niet alleen je muziek trager maar kan je ook minder punten scoren. Die kan je krijgen door over schansen te springen en gewoon bolletjes te pakken op de weg. Die dingen zorgen ervoor dat je energie krijgt om zo over de schans te kunnen springen die je naar het volgende checkpoint brengt. Als dat niet lukt, val je en is het game over.

De interface van het spel is redelijk simpel en bevat een paar indicatoren die je aangeven hoe goed of slecht je aan het spelen bent. Er is een progress bar die moet voorstellen hoever je al zit in het liedje en twee indicatoren links en rechts die je aangeven hoeveel energie je hebt en hoe goed je bezig bent op het vlak van accuraat zijn en snelheid. Overall is de interface redelijk duidelijk en speelt het ook geen vitale rol in het spel omdat je alleen maar kan besturen met de accelerometer in je iPhone. Het idee van het spel is dus goed, de interface zit wel snor, maar de besturing laat nog te wensen over.

Spelen

Riddim Ribbon

Zoals we eerder al aanhaalden in dit artikel beïnvloedt de manier waarop je speelt de muziek die je hoort. Als je op een nummer aan het spelen bent en niet zo goed bent en voortdurend afwijkt van het spoor zal dat duidelijk hoorbaar worden aan de muziek. Ook kan je tijdens het spelen regelmatig twee wegen kiezen en ieder speelt dan een speciale versie af van het stukje waar je aan zit. Meestal een klein stukje van een remix, gemaakt door een aantal bekende DJ’s.

In het spel zitten standaard 3 liedjes. Dat is erg weinig voor een spel van bijna €3,00. Al die liedjes zijn dan ook nog eens van de Black Eyed Peas, dus als je die muziek beu bent is dit spel sowieso niets voor jou. Uiteraard kan je wel nummers bijkopen in de applicatie zelf maar dan wordt het totaal plaatje toch redelijk duur, en kom je nog steeds maar tot 6 nummers op het moment van schrijven. Het muziekaanbod is dus redelijk zwak, het is technisch gezien wel mogelijk om de muziek die al in de iPod-applicatie staat te importeren en te gebruiken in het spel, dat kan via een API die redelijk nieuw is, maar dan valt het businessmodel van het spel volledig omver. Je ziet duidelijk dat het spel volledig gesponsord is en bij ieder liedje staat dan ook wel genoeg informatie over de artiest en een hele hoop links naar websites en een link om het nummer in iTunes te kopen.

Toch komen de advertenties en de kleine hoeveelheid aan nummers, niet in de weg van het spel. Het werkt echt goed, alleen de besturing valt wat tegen maar het is wel speelbaar. Het spel is dan ook bijna niet te doen op het hoogste moeilijkheids niveau, je moet al echt uren in het spel hebben voor je het hoogste level kan uitsporen, maar dan zing je paar nummers van de Black Eyed Peas nog na in je slaap.

Volgens de beschrijving van de applicatie in iTunes zou je zelf je muziek kunnen mixen en de DJ uit kunnen hangen, maar daar is niet zo veel van waar. Je kan in sommige stukken wel kiezen welke remix je wilt horen, maar je kan niet zelf mixen. Zo zou het leuker zijn als iedere strook iets zou doen met je muziek. Daarbij denken we aan dingen zoals een ander muziekje onder de tekst en andere effecten. Helaas is dit niet het geval en is het dus de bedoeling dat je de lijn volgt die voor je is uitgestippeld.

Riddim Ribbon ziet er op zich wel lekker uit. De kleuren komen goed uit, de interface doet wat ‘ie moet doen en meer zit er eigenlijk niet in. De effecten die je krijgt bij het springen zien er ook wel goed uit maar meer heeft Riddim Ribbon grafisch niet te bieden, niet dat dat nodig is in dit soort games. Zoals we eerder al aanhaalden in deze review stelt de muziek in het spel een beetje teleur, en zou het leuker zijn dat je je muziek zelf zou kunnen mixen door een bepaalde strook te volgen in het spel.

Het spel is grafisch dus wel OK, maar de muziek in het spel valt een beetje tegen. Zowel de mogelijkheid om daadwerkelijk zelf je muziek te mixen als het gebrek aan nummers om mee te spelen zorgt voor een ervaring die nog te wensen overlaat. Je kan wel muziek kopen maar dat wordt een dure grap. Als je een gigantische fan bent van de Black Eyed Peas, zal je wel gegarandeerd veel plezier hebben aan dit spel.

Riddim Ribbon

Riddim Ribbon