Route 66 Mobile 8 Benelux

Ruim anderhalve maand geleden ontvingen we Route 66 Mobile 8 voor Symbian S60 v3 toestellen. Helaas hadden we op het moment van ontvangst geen Symbian S60 v3 toestel tot onze beschikking. Met een kleine vertraging volgt alsnog de Route 66 Mobile 8-review.

Een groot voordeel van Route 66 Mobile 8 is dat het overweg kan met de ingebouwde GPS-ontvangers in Nokia-toestellen (N82, N95, N95 8GB etc). Dit is helaas nog niet mogelijk met alle navigatieprogramma’s (TomTom onder andere) voor Symbian.
Voor deze review heb ik gekozen voor veel afbeeldingen en wat minder tekst.

Route1 

Route66 levert Route 66 Mobile 8 Benelux in een standaard dvd-box. In de dvd-box zit een CD met Route 66 Mobile 8 Benelux. In de doos zit verder een Quick Start Guide en een boekje met uitleg over extra services en content. De handleiding is op de CD terug te vinden. De Quick Start Guide praat over het plaatsen van een meegeleverde SD-kaart in het toestel voor de instalaltie. Bij navraag bleek dat er geen SD-kaart wordt meegeleverd!

Na het plaatsen van de CD in de computer verschijnt het installatiescherm.

Route2

 

De installatie kan op meerdere manieren. Via het installatiescherm valt een (micro-)SD-kaart te formatteren en de software op de kaart te plaatsen. Echter wil de installatie de bestaande geheugenkaart formatteren (geheel leegmaken). Ik kan me goed voorstellen dat een hoop mensen dit niet willen.
Een andere installatiemethode is handmatig de inhoud van de CD-folder “MemoryImage” te kopiëren in de hoofdmap van de geheugenkaart. Na het plaatsen van de geheugenkaart in het toestel start de installatie.
De installatie op het toestel zelf kan even duren (ongeveer 2 minuten).

Op de CD is een computerprogramma meegeleverd (Route66 Sync) waarmee het mogelijk is extra content te kopen en/of gratis content te downloaden. Onder de extra content vallen: mappen, stemmen, flitslocaties, verkeersinformatie en kaartkleuren. Het programma controleert ook of er nieuwere versies beschikbaar zijn.

Route3

 

Route4 

Om Route 66 te activeren is het noodzakelijk een vouchercode in te voeren. Deze code is na activatie gebonden aan het IMEI-nummer van het toestel. Of het mogelijk is de vouchercode over te hevelen naar een ander toestel is mij niet duidelijk. De vouchercodes zijn in te voeren in het Route 66 Sync programma, maar ook direct op het toestel zelf.

Bij het opstarten verschijnt het Route 66-logo even in beeld. Na het opstarten komt een wereldbol in beeld. De wereldbol gaat vervolgens inzoomen naar de GPS-locatie. Indien je het automatisch inzoomen te lang vindt duren kun je klikken op ‘overslaan’. Bij het klikken op ‘overslaan’ ga je direct naar de GPS-positie.
Over het algemeen was de GPS-positie al bekend direct na het opstarten. Dit heeft echter te maken met de kwaliteit van de GPS-ontvanger. Het opstarten neemt op mijn Nokia N82 niet meer dan 10 seconden in beslag.

Route5 Route6 

Instellingen
In Route 66 is een groot aantal instellingen terug te vinden. Hiermee is het programma voor een groot deel naar eigen wens aan te passen.

Route7 

Op de bovenstaande afbeelding is het instellingenmenu weergegeven.

Route8 Route9 

Onder de algemene instellingen zijn het volume en de taal (voor kaarten, menu’s en aanwijzingen) aan te passen. Met de optie ‘dynamisch geluid’ past de hardheid van het geluid zich aan de snelheid waarmee je rijdt aan. Hoe harder je rijdt des te harder het volume.
Verlichting gaat over de achtergrondverlichting. Indien je toestel niet aan een lader zit is het aan te raden deze te zetten op ‘altijd aan’ (standaard). Het verkort wel de batterijcapaciteit.

Route10 Route11 

Bij de kaartopties is te kiezen voor de kaart in dag- of nachtkleuren. Dit is ook mogelijk met een sneltoets. Door een ander kleurenschema te kiezen zijn de kaartkleuren te veranderen. Een prettige optie vind ik zelf het instellen van de gezichtshoek. Hiermee kan je instellen onder welke hoek je de kaart wilt zien in 3d-modus. Sommige mensen zien de kaart het liefst meer van bovenaf en sommige meer in de diepte. Dit is via deze instelling aan te passen. Vervolgens is het mogelijk de kaart te kiezen en het weergeven van oriëntatiepunten (nuttige plaatsen) aan te passen.

Route12 Route13 

Bij de navigatieinstellingen zijn enkele instellingen die betrekking hebben op het navigeren aan te passen. De eerste optie is de standaard reismode. Standaard is dit ‘Zo snel mogelijk’. Bij de tweede optie is in te stellen welke informatie je allemaal in beeld wilt hebben tijdens het navigeren. Hier kom ik later nog op terug.
Een andere leuke optie is dat de transparantie van de informatiebalk is in te stellen. Achter de route- en tijdinformatie is dan nog de weg zichtbaar.
Indien je geen gebruik wilt maken van tolwegen of veerdiensten is dit in te stellen. De route zal dan indien mogelijk veerdiensten en tolwegen vermijden.
Het zoomlevel van de kaart past zich aan de snelheid waarmee je rijdt aan. Indien je dit niet wilt is het uit te zetten bij de instelling ‘automatisch zoomen’. Bij alarmsnelheid geef je een maximale snelheid op. Indien je boven deze snelheid uitkomt verschijnt er een melding in beeld en/of een alarmgeluid. In Nederland zou je deze waarde op 120 km/u kunnen zetten. Zelf vind ik het een nogal nutteloze functie.

Route14 Route15 

Onder de snelheidoptie is het mogelijk de snelheden van verschillende wegtypes aan te passen. Standaard pas je met één balk alle snelheden aan. Via ‘opties -> geavanceerd’ zijn ook de wegsnelheden afzonderlijk aan te passen. De snelheden zijn gekoppeld aan de reisduur. Bij het verlagen van de snelheden zal de reistijd toenemen.

Route16 Route17 

Extra’s
Via het hoofdmenu -> extra’s is het mogelijk om extra content te downloaden, te selecteren en te activeren.

Route18 

Onder de extra content zijn kaarten van andere landen te vinden, verkeersinformatie (files), flitspalen, weer, stemmen, kleurenschema’s en reisgidsen. Helaas moet je voor vrijwel alle content betalen. De verkeersinfo gaat via een online dienst en niet via TMC. Ook viel het me tegen dat de flitspaleninformatie onder een extra dienst valt en niet standaard is meegeleverd.

GPS Informatie
Via ‘hoofdmenu -> tonen -> GPS Informatie’ (of sneltoets 5) is de de GPS-informatie weer te geven. Dit is in verschillende weergaven mogelijk. Waarom de GPS-informatie op zoveel manieren weer te geven is, is me niet geheel duidelijk.

Route19 Route20 
Route21 

In het hoofdmenu is een groot aantal keuzen. De eerste en tweede keuze (zoeken en navigeren) zijn vrijwel hetzelfde. Met beide zoek je een bestemming om naartoe te navigeren.

Route22 Route23 

Voor het zoeken naar een adres kun je kiezen uit een groot aantal mogelijkheden. Met vrije tekst en adres geef je een deel van de straatnaam (of nuttige plaats) op en de naam van de stad. Na het invoeren van een deel van het adres zoekt Route 66 naar de best treffende resultaten. Met de optie dichtbij kun je zoeken naar nuttige plaatsen dicht in de buurt. Onder historie staan de laatst gebruikte adressen. Bij ‘Mijn oriëntatiepunten’ kun je favorieten instellen (thuis en werk adres). Tenslotte kun je ook het adres kiezen uit je contactenlijst.

Route24 Route25 

Op de bovenstaande afbeeldingen laat ik zien hoe de ‘vrije tekst’ invoer werkt. Ik wil zoeken op “Lange Kleiweg 80 Rijswijk”. Door slechts een deel in te voeren en te zoeken vind ik al de juiste locatie.

Route26 Route27 

Onder de gevonden locaties staan zowel nuttige plaatsen als adressen. Het invoeren van een gedeelte van het adres werkt zeer goed. Hoe meer letters je invoert hoe nauwkeuriger het resultaat. Echter ook met een klein deel van het adres werkt het nog zeer accuraat.
Na het kiezen van de juiste locatie komt de vraag wat je met de locatie wilt doen. In dit geval kies ik voor navigeren. Route 66 gaat vervolgens gelijk de route berekenen. Het berekenen van de route gaat lekker vlot.

Route28 Route29 

In het hoofdmenu -> reismodus kun je selecteren wat voor route je wilt. De snelste route of de kortste route. Tenslotte kun je kiezen voor een voetgangersroute.
Onder ‘hoofdmenu -> zoomen’ kun je snel zoomen naar een bepaald gedeelte van de kaart. Achter de opties staat de sneltoets vermeld (voor inzoomen dus toets *). Ik denk dat de opties redelijk voor zichzelf spreken.

Route30 Route31 

Met ‘hoofdmenu -> Zenden’ is het mogelijk een afbeelding van de kaart, de route, gps-positie of positie op de kaart naar iemand toe te sturen. Onder ‘hoofdmenu -> Opslaan’ zijn dezelfde opties aanwezig. Bij ‘opslaan’ bewaar je de informatie op de telefoon. Het zenden kan via MMS, e-mail of bluetooth.

Onder ‘hoofdmenu -> tonen’ is het uiterlijk van Route 66 aan te passen. Onder het menu ‘tonen’ kun je kiezen voor dag- en nachtkleuren, 2d- of 3d-kaarten, informatieindeling, GPS-Informatie, Statistieken en Legenda.
GPS-Informatie toont de GPS-Informatie zoals beschreven onder het hoofdstuk instellingen. Met statistieken is het mogelijk om route-informatie bij te houden als de gemiddelde snelheid, gereden afstand etc. Met de optie legenda kun je bekijken welke betekenis een bepaalde kaartkleur heeft.

De optie ‘informatieindeling’ verdient wat meer aandacht. Route 66 Mobile 8 kent een vijftal mogelijkheden van informatieindeling. Met de optie informatieindeling kun je kiezen welke informatie je allemaal in het scherm wilt geven. Hieronder staande vijf mogelijkheden weergegeven.

Route32 
Route33

 

Route34 
Route35

 

Route36 
Route37

 

Route38 
Route39

 

Route40 
Route41

 

In de afbeelding linksonder is de route in de vorm van aanwijzingen weergegeven. Zelf zie ik liever een kaart met een duidelijke pijl. Op de afbeelding rechtsonder is de totale routelengte extra weergegeven. Persoonlijk vind ik dit geen interessante informatie. Op mijn gevoel kan ik al aardig inschatten of ik aan het begin, halverwege of aan het einde van de route zit.

Route42 Route43 

In de afbeeldingen hieronder is links de kaart in nachtkleuren weergegeven. Rechts is de kaart in 2d-weergave zichtbaar. Persoonlijk vind ik de kaarten erg overzichtelijk. De route komt goed naar voren.

Route44 Route45 

Terug naar de laatste mogelijkheden in het hoofdmenu.

Route46 

Onder ‘Routes’ kun je routes plannen en beheren. Je kunt routes (met meerdere tussenpunten) maken, bekijken en aanpassen. Ook kun je de route demonstreren. Een geplande route is op te slaan en later weer te openen. De berekende route bewaart Route 66 niet, alleen de locaties. Bij het openen wordt de route iedere keer opnieuw berekend. Dit is erg jammer, want eventuele zelf aangemaakte route-omleggingen blijven niet bewaard. Echter werkt het plannen van routes eenvoudig en geeft een groot aantal interessante mogelijkheden.

Onder ‘hoofdmenu -> Wegblokkade instellen’ kan je opgeven of een deel van de route afgesloten is. De wegblokkade geldt alleen voor de actieve route. Bij een nieuwe route berekening moet je de blokkade opnieuw instellen. Echter is het een zeer handige optie indien je vantevoren al een wegblokkade weet. Zelf gebruikte ik de optie ook om Route 66 een betere route te laten berekenen.

Hoofdmenu -> instellingen heb ik onder het hoofdstuk instellingen al besproken.

Om het navigeren te testen heb ik een aantal grote en kleine ritten gemaakt met Route 66. De stem vond ik erg duidelijk en prettig klinken. De stem is helder en gelukkig niet al te blikkerig. Ook zijn de aanwijzingen duidelijk. Af en toe hadden de aanwijzingen iets eerder gemogen.

De berekende routes waren aardig maar zeker niet optimaal. Route 66 lijkt het liefst een zo recht mogelijk lijn van plaats A naar B te maken. Echter is het soms verstandiger een stukje om te rijden aangezien dat sneller is. In de toekomst willen we meer aandacht gaan besteden aan de berekende routes, echter zijn we nog bezig de testmethode hiervoor te ontwikkelen.

Bij het verkeerd rijden wordt er zeer snel een nieuwe route berekend. Gelukkig blijft Route66 je niet continu terugsturen naar de oorspronkelijke route. Na twee keer verkeerd rijden gaat het programma al snel opzoek naar een alternatieve route.
Vanuit Delft naar Utrecht kan ik via Den Haag of Rotterdam rijden. Route 66 adviseert via Rotterdam te gaan maar vanwege de 80km/u-zone is dit langzamer dan over Den Haag (wat 500 meter langer is). Nadat ik expres verkeerd reed (over Den Haag) heeft Route 66 me één keer geprobeerd terug te sturen over Rotterdam. Bij de tweede herberekening ging de route over Den Haag.

Bij het rijden door een tunnel valt het GPS-signaal weg. Route 66 blijft dan doorrijden met de snelheid waarmee je de tunnel in ging. Dit werkte erg goed en gaf geen problemen. Na het uitrijden van de tunnel was de positie gelijk bekend en werd de route weer opgepikt. Op de kaart was nauwelijks merkbaar dat ik door een tunnel was gereden.

Onze review score

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via