Samsung innov8 i8510

Na een korte periode van geruchten rond Samsung’s eerste 8,1-megapixeltoestel, kondigde Samsung op 24 juli dit jaar haar flagship van dit jaar aan: de Samsung i8510 INNOV8 was geboren.

Niet alleen is dit toestel bijzonder omdat het waarschijnlijk de meest complete smartphone op dit moment is, ook is de Samsung INNOV8 het tweede toestel met 8,1-megapixelcamera dat aangekondigd is voor Europa. Sony Ericsson had de primeur met haar Sony Ericsson C905, waar wij binnenkort ook een review over zullen plaatsen. Al snel bleek echter dat Sony Ericsson wat later was met het op de markt zetten van haar toestel, waardoor Samsung vrij baan had om de eerste mobiele telefoon met ingebouwde 8,1-megapixelcamera op de markt te zetten. De Samsung i8510 is natuurlijk een grote concurrent voor de Sony Ericsson C905, maar ook de N-Series van Nokia brengt dit toestel heel wat schade toe. Op het gebied waar Nokia altijd koploper op was, heeft Samsung de nummer één gsm-producent nu voorbij gestreefd. Hiermee heeft Samsung de rest van de wereld dan ook ver achter zich gelaten. Lees snel verder om te weten te komen welke kracht de Samsung INNOV8 werkelijk in zich heeft.

samsung1

• Formaat: 107 x 54 x 17 millimeter
  • Besturingssysteem: Symbian S60
  • Beeldscherm:
    -Grootte: 2.8″
    -Resolutie: 240×320 pixels
    -Aantal kleuren: 16.000.000
    -Type: TFT
    -Touchscreen: Nee
  • Bewegingssensor: Ja
  • Geheugen:
    -Intern: 8GB, 16GB
    -Geheugenkaart:
    *MicroSD
    *Trans Flash
  • Verbindings mogelijkheden:
    -GSM : Ja
    -GPRS: Ja
    -Edge: Ja
    -UMTS: Ja
    -HSDPA: Ja
    -Wifi: Ja
  • Bluetooth: Ja, met A2DP
  • GPS ontvanger: Ja
  • DVB-H ontvanger: Nee
  • Camera:
    -8 megapixel
    -Autofocus: Ja
    -Optische zoom:Nee
    -Face detection: Ja
    -Flits: LED
  • Mp3 speler: Ja
  • Radio: FM
  • FM Zender: Nee

Hoewel we het niet vaak zien bij Samsung, is de doos van de i8510 INNOV8 erg netjes verzorgd. De doos ziet er mooi uit en is niet te groot. De inhoud van de doos is, zoals bij de meeste Samsung’s goed, maar niet echt groots. Er zit een lader, een USB-Kabel, een headset met aardig goede in-ear oordopjes en een snelstartgids in het pakket van het toestel. Opvallend is dat er geen gewone handleiding in de doos zit, hoewel deze wel voor de computer beschikbaar is. Hier onder zijn wat foto’s te vinden van de inhoud van de doos.

samsung2

samsung3

samsung4

samsung5

samsung6

samsung7

samsung8

Zoals meestal het geval is bij Samsung telefoons, ziet het design van de i8510 er gelikt uit. Hoewel het toestel aardig groot is, is het design mooi gebleven wat ons betreft.

samsung9

samsung10

samsung11

Op de voorkant van het toestel bevinden zich twee sneltoetsen, waarvan je de functies kunt veranderen. Naast de sneltoetsen zien we ook nog de bel-/ophangtoetsen en de softkeys. Te midden van deze toetsen bevindt zich de navigatie toets, die ook dienst doet als optische joystick. Met deze optische joystick kun je makkelijk door menu’s heen bladeren en vooral bij het browsen is hij dit erg handig. Ook voor het gebruiken van widgets is dit een heel handige manier om het toestel te bedienen en dit is zeker ook uniek te noemen. Als het toestel is opengeschoven komt het numerieke toetsenbord tevoorschijn, met nog een speciale rij erboven. Op deze rij is een wistoets te vinden en er zijn twee sneltoetsen geplaatst: de M1- en M2-toets. Standaard is de M1-toets een snelkoppeling naar het spel Fifa 2008 en de M2-toets naar het spel Asphalt 3. Het hekjetoetsje dient als sneltoets voor de stille modus. Deze werkt alleen als het toestel in het stand-by scherm staat, wat overigens wel opmerkelijk is.

De toetsenbordverlichting is prima en wordt aangepast naar de lichtsterkte van de omgeving. Dit geldt ook voor het display, waardoor het scherm niet te veel batterij gebruikt als het niet nodig is. De kleur van de toetsenbordverlichting is wit.

samsung12

Aan de achterkant van het toestel draait het maar om één ding en dat is de camera. Op de achterkant zit namelijk de 8-megapixelcamera met een dual-LED flits. De camera is mooi afgedekt met een lenscover zodat hij redelijk goed bestand is tegen vuil en andere bedreigingen van buitenaf. Het laatste dat we op de achterkant van het toestel vinden is een aantal teksten zoals “GPS” en “DivX”. Vanzelfsprekend is hieruit af te leiden dat het toestel beschikt over een GPS-ontvanger en DivX-video’s kan afspelen.

samsung13

samsung14

Aan de linkerkant van het toestel bevinden zich de 3,5mm audioplug, de USB-poort en de volumetoets. We vinden de volumetoets een beetje klein, maar hij werkt wel naar behoren. Daarnaast is de 3,5mm audiopoort vreemd geplaatst, maar deze plaatsing is niet heel hinderlijk. Dat het toestel over een 3,5mm audio poort beschikt, betekent ook dat het mogelijk is om je eigen headset op het toestel aan te sluiten.

samsung15

De rechterkant van het toestel is bestemd voor de cameratoetsen. Ten eerste is de cameratoets hier geplaatst en daarnaast is er nog een schuifje te zien om te switchen tussen video-, foto- en galerijmodus. Tussen deze toetsen zit nog een MicroSD-geheugenkaartslot. Nou is dit eigenlijk niet echt nodig aangezien het toestel van zich zelf al 8gb intern geheugen heeft, echter is het altijd prettig om te weten dat dit geheugen makkelijk verdubbeld kan worden mocht dat nodig zijn.

samsung16

De onderkant van het toestel is helemaal leeg als het gaat om knoppen en uitgangen. Op de bovenkant is iets meer te beleven, hoewel deze met alleen een lusje voor eventuele koordjes of telefoonsieraden ook nogal leeg is.

Het menu

De Samsung innov8 i8510 loopt op Symbian S60 3rd edition, een besturingssysteem dat we ook terug kunnen vinden in veel Nokia-modellen. Het toestel voelt allereerst erg snel aan en de software steekt goed in elkaar. Het menu lijkt opvallend veel op een standaard Nokia-menu, maar is hier en daar aangepast door Samsung. Vaak zijn Nokia’s met Symbian OS erg traag en duurt het soms even voordat een applicatie geopend wordt. De Samsung i8510 INNOV8 heeft hier minder last van en is over het algemeen snel.

samsung17

Symbian OS biedt veel opties om applicaties te installeren en programma’s te gebruiken. De i8510 heeft een aantal applicaties meegekregen maar geen opvallende programma’s zoals navigatie of iets dergelijks. Samsung heeft niet veel thema’s meegeleverd, hoewel er toch drie te vinden zijn in het toestel, te weten zwart, wit en bruin. De zwarte staat standaard aan en past dan ook het meest bij het toestel aangezien alle lijnen die je ook op de buitenkant van het toestel kunt vinden netjes in het menu terugkomen.

samsung18

samsung19

samsung20

In de i8510 is ook een bewegingssensor ingebouwd, die een paar leuke mogelijkheden biedt in het toestel. Zo draait het beeld automatisch als je het toestel kantelt en reageert het ook op andere bewegingen. Deze sensor werkt overigens niet optimaal door doordat de telefoon eigenlijk iets te snel reageert. Hierdoor kan het wel eens gebeuren dat het beeld draait als dat helemaal niet de bedoeling is. Jammer genoeg is het niet uit te schakelen dat het scherm automatisch draait. Verder is het af en toe lastig om het beeld weer normaal te krijgen aangezien de sensor soms even in de war is en niet goed weet wat hij moet doen. Voor de rest is deze functionaliteit vooral handig tijdens het internetten zodat je zelf je scherm kunt omgooien om nog beter te browsen.

Het menu van het toestel is logisch opgebouwd, iets wat we ook gewend zijn van andere Nokia-toestellen. Hieronder staan alle menu’s weergegeven die we terug konden vinden in het toestel:

Berichten.
Nieuw bericht / inbox / mijn mappen / nieuwe mailbox / ontwerpen / verzonden / outbox / rapporten.

Contacten.
Lijst met al je contacten.

Logboek.
Recent oproepen / duur oproep / packet-ggvns.

Media.
realplayer / muziekplayer / dictafoon / galerij / radio / videobewerking / digitale fotolijst.

Camera.
Hiermee open je de camera.

Kantoor.
rekenmachine / klok / omrekenen /notities / agenda / smartreader / betand beheren / zip / quickoffice / adobe PDF.

Instellingen.
instellingen / profielen / thema’s.

Instrumenten.
opr. mailbox snelkeuze / easymenu / licenties / GPS ggvns. / plaatsen / app. beheren / toep. beh. / woordenboek / direct afdrukken / info.

Connect.
chatten / verbinding beheren / bluetooth usb-synchronisatie.

Web.
Hiermee open je de internetbrowser.

Google.
Search / mail / maps

Extra’s.
Fring / DNLA / GPS / ShoZU / Asphal3 / Yahoo Go / CNN / Gypsil / FIFA 08

samsung21

samsung22

samsung24

samsung24

samsung25

samsung26

samsung27

samsung28

samsung29

samsung30

samsung31

samsung32

Berichten maken

Het eerste belangrijke onderdeel voor sms’en is natuurlijk het toetsenbord. Dit is heel prettig bij de Samsung i8510 INNOV8 en op dit onderdeel zit het dan ook wel goed. Het berichtenmenu ziet er als volgt uit: Nieuw bericht / inbox / mijn mappen / nieuwe mailbox / ontwerpen / verzonden / outbox / rapporten. Met deze telefoon kun je ook een mms versturen maar hij kan ook audioberichten versturen en e-mailen. Dit alles gaat prima en het toestel handelt alles moeiteloos af. Het toestel heeft verder ondersteuning voor pop, imap en exchange. Dit laatste moet wel via een extern programma verkregen worden.

samsung33

samsung34

samsung35

samsung36

samsung37

samsung38

Het Telefoonboek

Het telefoonboek van de i8510 is eigenlijk weinig bijzonders. Onder het onderwerp ‘contacten’ staan alle contacten van je telefoonboek zoals je dat zou verwachten en ook alle contacten staan onder een naam of onder zelf ingestelde groepen. Het bellen met een het toestel gaat erg simpel, je kunt dit doen door simpelweg op de groene toets te drukken of via het menu naar bellen te gaan. Hierbij krijg je de optie om een video-oproep te doen of een normaal telefoongesprek.

samsung39 samsung40
samsung41 samsung42

Het multimediagedeelte van de i8510 is erg uitgebreid te noemen. De media-afdeling van het toestel bestaat uit verschillende onderdelen, wel te verstaan Realplayer, muziekspeler, dictafoon, galerij, radio, videobewerking en digitale fotolijst. Daarnaast heeft het toestel de mogelijkheid om filmpjes via Youtube te streamen. De Samsung i8510 ondersteunt veel mediabestanden, waaronder: mp3, Midi, eAAC , WMA, WAV, mp4, DivX, MMV en Jpeg. Vooral de DivX ondersteuning is erg prettig, omdat veel films dan niet eens meer geconverteerd hoeven te worden en de kwaliteit erg mooi is. Muziek en het geluid van filmpjes kunnen zowel via de stereospeaker als over de oortelefoon afgespeeld worden, die beide redelijke kwaliteit geven. Fijn is dat het toestel een 3,5-mm-poort heeft, zodat bijna alle oortjes aangesloten kunnen worden.

De muziek speler heeft meerdere afspeelmodi, namelijk shuffle, herhalen en normaal. Deze modi spreken aardig voor zich, maar toch nog even een korte uitleg: bij de shuffle modus worden alle nummers door elkaar afgespeeld, herhalen zorgt er voor dat hij automatisch weer opnieuw begint met spelen. De normale modus heeft helemaal geen uitleg nodig. Naast een gewone mp3-speler heeft het toestel een fm-radio, waarmee het mogelijk is om radiouitzendingen te ontvangen. Deze kunnen via de oortelefoon afgespeeld worden of via de speakers, mits er een headset aangesloten is.

samsung43 samsung44
samsung45 samsung46

De camera is een van de belangrijkste aspecten van de innov8. Het toestel heeft een 8-megapixelcamera waarmee Samsung weer een nieuwe weg is ingeslagen op het gebied van cameramodules. De 8-megapixelcamera kent veel opties waaronder foto’s maken, bewerken en filmpjes maken en bewerken. Ook heeft deze telefoon een frontcamera, die gebruikt kan worden om te videobellen. De camera openen gaat door op de cameratoets te drukken en de camera heeft de volgende functies:

Opnamemodus.
Een opname / Meer opname / Kaderopname / Mozaïekopname / Panorama opname / Glimlach opname.

Scenemodi.
Staand / Landschap / Sport / Binnen / Strand / Zonsondergang / Ochtend / Herfstkleuren / Golven en sneeuw / Nachtopname / Tegenlicht / Vuurwerk / Tekst.

Grootte.
3264X2448 (8MB) 2560X1920 (5MB) 2048X1536 (3MB) 1600X1200 (2MB) 1280X960 (1MB) 640X480.

Witbalans.
Automatisch / Daglicht / Gloeilamp / TL-licht / Bewolkt.

Effecten.
geen effecten / Z & W / Sepia / Verscherpen / Negatief.

Sneltoets.
2: opnamemodus / 3: timer / *: Flash / #: weergave.

En Camera instellingen.

De camera heeft nog veel meer opties via de verschillende sneltoetsen. Deze sneltoetsen zijn op het toestel zelf te vinden en deze laten precies zien welk menu ze openen.

foto1 foto2 foto3
foto4 foto5 foto6
foto7 foto8 foto9
foto10 foto11 foto12

Filmen met de Samsung Innov8 i8510 is een ware belevenis. Het beeld is zeer goed en inzoomen tijdens het filmen gaat het toestel ook prima af. Het geluid van de filmpjes is aardig goed, hoewel het soms een beetje schel en rommelig is. Wederom zijn er erg veel instellingen voor de camcorder te vinden waaronder de lichteffecten en opnamemodus. De instellingen zijn als volgt:

Opnamemodus.
Normaal / MMS / Slow motion

Grootte
640 X 480 / 320 x 320.

Witbalans.

Effecten.

Geluid.
Aan / Uit.

Sneltoets.

De camcorder heeft nog veel meer opties via sneltoetsen, net zoals bij de camera. De filmpjes worden afgespeeld door het programma Realplayer dat overigens prima werkt. Het programma zelf kent veel instellingen en het afspelen gaat altijd goed en vloeiend. Het programma kan met veel formaten omgaan, waaronder avi en mpeg.

samsung47

samsung48

samsung49

Als het cameraschuifje helemaal naar links staat, kom je in de galerij terecht. Dit is een van de sneltoetsen om daar te komen en werkt erg handig. Een ander optie is om via het menu naar media te gaan en dan vervolgens je content op te roepen. Het bekijken van foto’s gaat prima en tijdens het bekijken kun je ook alle foto’s nog een keer aanpassen naar eigen wens.

samsung50

samsung51

samsung52

In dit hoofdstuk zullen we verschillende punten bespreken. Hieronder vallen punten zoals agenda, notities, office en nog meer handige programma’s. Hieronder kun je screenshots vinden van de volgende programma’s: Rekenmachine, klok, notities, agenda en de PDF-reader. Ook zijn in dit hoofdstuk de verschillende instellingen die je kunt maken te vinden.

samsung53

samsung54

samsung55

samsung56

samsung57

samsung58

samsung59

samsung60

samsung61

samsung62

samsung63

samsung64

samsung65

samsung66

samsung67

samsung68

Al deze programma’s zijn een beetje standaard, maar werken prima. Met het Office-programma is het mogelijk om Word-, Excel-, Powerpoint- en PDF-bestanden te openen. Alle bestanden kunnen snel aangepast worden, behalve de PDF-bestanden. Iets dat natuurlijk niet zo gek is, want daarvoor zijn het immers pdf-bestanden.

De Samsung i8510 INNOV8 heeft erg veel instellingen, die wij hieronder kort gaan bespreken. Allereerst is het bijvoorbeeld mogelijk om de helderheid van het beeldscherm in te stellen. Hiervoor zijn 10 verschillende standen, hoewel het toestel het ook automatisch kan doen. Verder kan je de gevoeligheid van de optische joystick aanpassen en is het mogelijk om de optische joystick helemaal uit te zetten.
Tot slot heeft het toestel nog meerdere thema’s, die natuurlijk ook via instellingen in te stellen zijn.

samsung69

samsung70

samsung71

samsung72

samsung73

samsung74

samsung75

samsung76

samsung77

samsung78

samsung79

samsung80

De Samsung i8510 INNOV8 heeft naast een GPRS- en UMTS-verbinding, ook de optie om via WiFi te verbinden. Hierdoor wordt het mogelijk om kosteloos op je eigen draadloze netwerk in te loggen. De WiFi-verbinding werkt prima en is in de meeste gevallen sneller dan een GPRS- of UMTS-verbinding. Daarbij is het natuurlijk gratis, in tegenstelling tot een gewone dataverbinding via je provider. Ook bluetooth ontbreekt natuurlijk niet op deze telefoon. Hiermee is het mogelijk om een draadloze verbinding met een andere telefoon, computer of een ander apparaat dat bluetooth ondersteunt te maken.

samsung81

samsung82

samsung83

samsung84

samsung85

samsung86

De internet browser is aardig snel, hoewel dit natuurlijk sterk afhangt van de dataverbinding die op dat moment actief is. De browser werkt erg makkelijk, mede dankzij de optische joystick van het toestel. Dankzij de flashondersteuning van het toestel, is het ook mogelijk om filmpjes te kijken op YouTube.

samsung87

samsung88

samsung89

samsung90

samsung91

samsung92

De internet browser heeft aardig veel instellingen, hoewel deze voor veel mensen niet echt nodig zullen zijn.

samsung93

samsung94

samsung95

samsung96

samsung97

samsung98

Op de Samsung Innov8 I8510 staan ook een aantal Google-applicaties, namelijk: Google Search, Google Maps en Google Mail. Google Search is niet echt nuttig, omdat de applicatie niets toevoegt aan de gewone zoekpagina van Google. Er is dan ook geen reden om deze applicatie te gebruiken in plaats van te surfen naar google.nl. Via Google maps kan je plaatsen vinden en simpel navigeren. Helaas is er geen stem die zegt waar je heen moet en is een apart navigatieprogramma dus beter. Je betaalt bij dit programma alleen voor de internetkosten. Google mail is, zoals de naam al zegt, een e-mailapplicatie. Deze werkt alleen maar met Google mailadressen.

samsung99 samsung100
samsung101 samsung102

samsung103

samsung104

samsung105

samsung106

samsung107

samsung108

De Samsung INNOV8 wordt geleverd met een hele lading applicaties waaronder Fring, Fifa 08 en Shozu. Deze applicaties moeten de internetbeleving vergroten en je productiever maken als je onderweg bent. Zo kun je met Fring bellen over het internet en met Shozu foto’s naar je Hyves-account uploaden, om maar eens wat te noemen. Daarnaast heeft EA Games ook Fifa 08 erop gezet, het gaat hier wel om een demo, ondanks dat is het erg leuk om het eens uit te proberen. Ook Asphalt 3 is een leuk racespel dat te besturen is via de ingebouwde accelerometer.

De volgende programma’s kun je allemaal terug vinden op de Samsung INNOV8: Fring / DNLA / GPS / ShoZU / Asphalt3 / Yahoo Go / CNN / Gypsil / FIFA 08 FIFA 2008 en Asphalt 3.

samsung109 samsung110
samsung111 samsung112

Omdat de i8510 op Symbian S60 loopt kun je er zelf ook andere programma’s op installeren. Voorbeelden zijn MSN en Sygic. MSN kun je in onze downloads area vinden en Sygic is een GPS-programma zoals TomTom om mee te navigeren.

samsung113 samsung114
samsung115 samsung116