Sony Ericsson W902

Het verhaal van de Sony Ericsson W902 begon ergens begin juli dit jaar, toen een aantal foto’s van een Sony Ericssontoestel genaamd “Patty” op het internet verschenen.

Dit toestel zou eindelijk weer goede camera’s in de Walkmanlijn van Sony Ericsson brengen. Op 22 juli was het dan zover, Sony Ericsson kondigde ter ere van de derde verjaardag van de Walkman phone een drietal Walkmantelefoons aan. De opvallendste van het stel was misschien wel de W302, die het design van de populaire W880i naar het prepaidsegment brengt. Het interessantste toestel van de drie was echter de Sony Ericsson W902, die met een 5-megapixelcamera, de vernieuwde software die we ook al in de W980i vonden en geweldige muziekkwaliteit het Walkman-vlaggenschip van de maker moest worden. Dit is dan ook het toestel dat wij vandaag eens grondig onder handen zullen nemen.

Met de Sony Ericsson W902 was het toestel geboren dat volgens sommigen beschouwd wordt als de ware opvolger van de enorm succesvolle Sony Ericsson W810i. Na dat toestel is de Walkmanlijn van de maker vooral op cameragebied sterk achteruit gegaan, iets waar de W902 verandering in moet brengen. Met de 5-megapixelcamera met autofocus en flitser, iets dat we bij alle Walkmantoestellen van het afgelopen jaar hebben moeten missen, is dit dan ook het eerste Walkmantoestel sinds de W810i dat geen compromissen doet op cameragebied. Het toestel is dan ook niet voor niets de Walkmanversie van de populaire Sony Ericsson C902 Cybershot-telefoon. Het is natuurlijk nog even afwachten hoe goed het toestel het gaat doen op de markt, maar wij verwachten dat het toestel net als zijn Cybershot-broer goed gaat scoren.

Sony Ericsson W902

Specificaties

Merk Sony Ericsson
Type W902
Telefoon model CandyBar
Besturingssysteem Java
Scherm 2,2″
240×320 pixels
262.144 Kleuren
Geheugen
Geheugenkaart Type Memory Stick Micro (M2)
Intern geheugen 25MB
Kleur
Kleuren Zwart, Paars, Groen
Gewicht en omvang
Gewicht (gram) 99,8 gram
Lengte 110 millimeter
Breedte 49 millimeter
Hoogte / Diepte 11,7 millimeter
Energie
Accu Standaard Li-Ion
Verbindingstypes GSM
GPRS
UMTS
HSDPA, 3,6 Mbps
Bluetooth 2.0
USB 2.0
Camera 5MP
Video 320×240 pixels, 30 fps
Radio FM-radio met RDS
Audio Mp3, aac
Videospeler mp4, 3gp

Geweldig verkooppaket

De Sony Ericsson W902 komt in een lange, dunne doos. De bovenkant van de doos is met hetzelfde ruitjesmotief bedrukt als het toestel zelf. In het midden zijn in glimmend oranje de muziek sneltoetsen van het toestel te vinden, waarmee het meteen duidelijk is dat de Sony Ericsson W902 een muziek toestel is. Als we de doos open maken, zien we de Sony Ericsson W902 liggen op een kartonnen tussenstuk, waar een honingraat patroon op te vinden is. Als we dit tussenstuk weghalen, zien we twee kartonnen doosjes: één kleine met al het papierwerk en de software CD erin en één grote, waar alle accessoires in zitten. Dat het doosje voor de accessoires zo groot is, is ook wel nodig. De Sony Ericsson W902 heeft namelijk een erg uitgebreid verkooppakket. Naast de standaard dingen als een lader en een datakabel, heeft Sony Ericsson ook nog een top kwaliteit headset (de HPM-77), een 8GB geheugenkaart en een geheugenkaartlezer toegevoegd. Tijdelijk kun je als je een Sony Ericsson W902 hebt gekocht zelfs ook nog een gratis MPS-70 speakerset krijgen. Leuk is ook dat er in de lader een fastport plug zit, zodat je je toestel kan laden en muziek kan luisteren tegelijk. Al met al zijn we dik tevreden over het verkooppakket van de Sony Ericsson W902.

Sony Ericsson W902 Inhoud van de doos

Retro design

De Sony Ericsson W902 ziet er erg retro uit, mede doordat de lay-out van het toetsenbord min of meer hetzelfde is als die van oude Sony Ericsson toestellen zoals de Sony Ericsson W810i. Daarbij is de rechter rand met een ruitjespatroon bedekt dat erg doet denken aan slangenhuid, wat ook zeker bijdraagt aan de retro look. Om een beter beeld van het gehele design te geven, zullen wij alle kanten apart beschrijven.
We beginnen bij de voorkant en zien daar meteen het 2,2 inch scherm dat samen met het toetsenbord de voorkant domineert. Boven het scherm vinden we het Sony Ericsson logo, met daarboven de speaker waarmee gesprekken gevoerd kunnen worden. Links en rechts van die speaker zien we twee kleine rondjes, waarvan de rechter een camera is die gebruikt word om te video bellen en de linker een lichtsensor waarmee het toestel de schermhelderheid regelt. Helemaal onderaan, onder het toetsenbord, vinden we tot slot nog het Walkman logo. Bijna de hele voorkant is uitgevoerd in glanzend plastic, wat er stijlvol uitziet, maar wel snel last heeft van vette vlekken. Alleen aan de zijkanten is nog een streepje mat plastic te vinden, rechts met een slangenhuid patroon, links zonder.

Sony Ericsson W902

Aan de bovenkant vinden we slechts een ronde, met chroom afgewerkte knop. Na een betere inspectie van die knop, komen we er achter dat het de Walkman toets is, waarmee de Walkman speler opgeroepen en afgesloten word. Daarnaast word de toets gebruikt voor de “Shake Controll” functie, waarover we het later zullen hebben.

Sony Ericsson W902

Als we het toestel negentig graden met de klok mee draaien, valt het ons meteen op dat de rechterkant van het toestel van twee oranje knoppen voorzien is. Onderaan de camera toets, boven de volumetoetsen. Daar tussenin zijn drie toetsen te vinden die voor de bediening van de muziek speler gebruikt worden: een volgend nummer knop, een play/stop knop en een vorig nummer knop. Deze drie knoppen zijn doorzichtig en steken een vrij groot stuk uit het toestel, waardoor ze extra makkelijk te gebruiken zijn.

Sony Ericsson W902

Als we het toestel nog een keer negentig graden met de klok mee draaien, komen we bij de onderkant aan, welke bijna helemaal leeg gelaten is. De enige twee dingen die te vinden zijn op de onderkant, zijn het Walkman logo en de microfoon. Niets speciaals dus.

Sony Ericsson W902

Door het toestel nog een kwartslag te draaien, zien we de linkerkant van het toestel. Ook deze is kaal te noemen. Het enige dat we er vinden is Sony Ericsson’s fastport, waaruit we ook meteen kunnen concluderen dat een 3.5 millimeter audio poort mist in dit high-end muziek toestel. Hoewel Sony Ericsson wel een adapter meelevert, is het toch jammer dat zo’n muziek telefoon geen speciale audio poort heeft.

Sony Ericsson W902

Het enige dat ons nog rest is de achterkant en als we die bekijken zien we toch wel het mooiste deel van het toestel. Het midden van de achterkant wordt gedomineerd door het Sony Ericsson logo dat op de batterij cover staat. Hieromheen vinden we wederom het slangenhuid motief. Onder vinden we het oranje Walkman logo, met daarnaast de speaker. Onder de speaker is nog een gaatje te vinden waar eventuele telefoonsieranden of koortjes aan gehangen kunnen worden. Linksboven vinden we de flitser met daarnaast de tekst “5.0 megapixel” waarmee ons meteen duidelijk word dat er inderdaad een 5.0 megapixel camera in dit toestel zit. Naast het led flitsertje vinden we dan ook daadwerkelijk de lens met een stijlvolle chromen ring er omheen.

Sony Ericsson W902

Nu we ons rondje om het toestel hebben afgesloten, moet het wel duidelijk zijn dat de Sony Ericsson W902 er prima uit ziet. Als we naar het formaat van het toestel kijken, wordt dat alleen nog maar beter. Hoewel het toestel met 110 millimeter een beetje aan de lange kant is, zijn de breedte en de dikte met 49 en 12 millimeter dik in orde. Ook het gewicht is met 100 gram precies goed. Over de bouwkwaliteit van het toestel hebben we ook niets te klagen, het toestel voelt stevig aan en kraakt niet. Alleen de materialen die zijn gebruikt doen een beetje onder voor de prijs van het toestel.

De Sony Ericsson W902 is in drie kleuren te koop, hoewel het ons niets zou verbazen als hier nog een aantal kleuren bij komen. De hoofdkleur van het toestel is “Volcanic Black”, de kleur die wij ook hebben ontvangen voor onze review. Daarnaast is het toestel nog verkrijgbaar in de kleuren “Earth Green” en “Wine Red”

Perfect scherm, prima toetsen

Nu we de Sony Ericsson W902 van alle kanten goed bekeken hebben, zijn we natuurlijk ook wel benieuwd hoe goed het toestel te bedienen is. Allereerst zullen we even kijken hoe goed het scherm van dit toestel eigenlijk is. Met een grootte van 2,2 inch vinden we de grootte van het scherm zeker acceptabel, maar meer ook niet. Hoewel het TFT scherm “maar” 262.144 kleuren kan weergeven, zien de kleuren er toch ontzettend goed uit. De kleuren zijn lekker warm, de contrasten zijn ook prima in orde en ook de details zijn prima te zien. Het enige wat niet helemaal top is aan dit scherm is de helderheid. Deze had beter gekund, maar is ook niet slecht. Al met al zijn we dus ontzettend te spreken over het scherm van de Sony Ericsson W902.
Het toetsenbord van de Sony Ericsson W902 is, net als het scherm, erg prettig. De navigatie toets is prima te bedienen, net als de selectietoetsen en andere functietoetsen. Het toetsenbord zelf is iets minder fijn, omdat de toetsen vrij dicht op elkaar zitten en vrij klein zijn. Wel geeft het numerieke toetsenbord, erg goede feedback als er een toets ingedrukt wordt. Waar we iets minder over te spreken zijn, is de Walkman toets, die bovenop het toestel zit. Deze zit ten eerste op een vreemde plaats, hoewel dat natuurlijk niet het grootste probleem is. Wat wel erg vervelend is, is dat de toets vaak slecht reageert en hij helemaal geen feedback geeft als hij ingedrukt word. Alle andere sneltoetsen op het toestel zijn trouwens wel goed in gebruik.

Sony Ericsson W902

Interface

Één van de sterkste punten van Sony Ericsson is toch altijd wel de interface van haar toestellen geweest. We hebben dan ook hoge verwachtingen voor de interface van de Sony Ericsson W902. Het stand-by scherm is erg simpel gehouden met onderaan een klok en verder de statusbalk bovenaan en de snelkoppelingen voor de selectietoetsen. De linker selectietoets brengt ons meteen in het media menu, de rechter opent het telefoonboek. Helaas is dit niet te veranderen. Het midden van de navigatietoets leid ons, zoals altijd, naar het hoofdmenu van het toestel. Het menu ziet er prima uit en is zelfs op een aantal verschillende manieren weer te geven. Zo kunnen alle icoontjes gewoon in een raster weergegeven worden, maar het is ook mogelijk om telkens één icoontje op het scherm te hebben of de icoontjes in een rondje te laten draaien. Tot slot is er bij sommige thema’s nog de mogelijkheid om een “flash menu” weer te geven. Deze hebben aangepaste icoontjes en een leuke animatie.

Sony Ericsson W902 screenshot interface Sony Ericsson W902 screenshot interface

Naast het hoofdmenu, zijn er natuurlijk ook nog submenu’s, welke allemaal als een simpele lijst met kleine pictogrammen weergegeven zijn. Bij het instellingen en bestandsbeheer menu zijn er nog tabbladen toegevoegd, welke erg goed werken. Het enige menu dat wel bijzonder is, is het media menu. Hier is alle media die op de telefoon staat te vinden, van afbeeldingen tot spelletjes en van muziek tot rss feeds. Het menu is helemaal in PSP-stijl, wat er erg goed uit ziet. In prototypes van de Sony Ericsson W902 had het menu, in tegenstelling tot eerdere modellen van Sony Ericsson, een speciale achtergrond afhankelijk van het thema, maar dit is toch niet doorgevoerd in het uiteindelijke model. De achtergrond van het media menu is nu zwart, of bij het thema “Clarity” wit, net als bij eerdere toestellen van Sony Ericsson. Het media menu is, zoals gezegd, erg mooi vormgegeven en ook erg uitgebreid. Er zijn voor afbeeldingen, muziek- en video bestanden erg veel filters beschikbaar en het menu draait automatisch mee als het toestel horizontaal gedraaid wordt.

Sony Ericsson W902 screenshot interface
Sony Ericsson W902 screenshot interface

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Walkman en camera in één

Door vanuit het media menu naar het onderdeel “Muziek” te gaan, komen we direct in de Walkman speler terecht. We zien meteen dat er een oranje streep bij het geselecteerde item komt, in plaats van een witte bij de rest van het media menu. Daarnaast valt op dat de muziekspeler ontzettend veel filters heeft, namelijk: Artiesten, Albums, Tracks, Playlists, SenseMe, Genre, Jaar, Audioboeken en Podcasts. Hiervan spreken alle filters wel voor zich, behalve “SenseMe”, iets dat velen onder jullie misschien niet zullen kennen. SenseMe is een kleine applicatie waarmee muziek gesorteerd wordt op snelheid en humeur. Naar aanleiding van deze analyse, die trouwens via meegeleverde software op de computer gedaan moet worden, is het mogelijk om afspeellijsten te maken afhankelijk van de snelheid van een nummer en het humeur van de luisteraar. De functie werkt vrij goed, maar een groot nadeel is toch wel dat de nummers via de pc geanalyseerd moeten worden, iets dat erg lang duurt. Wel moet gezegd worden dat deze functie natuurlijk niet erg zinvol is, maar een innovatieve, speelse manier om je muziek te sorteren is het wel.

Sony Ericsson W902 screenshot muziekspeler Sony Ericsson W902 screenshot muziekspeler

Als we daadwerkelijk een nummer gaan afspelen, komen we in een zwart scherm terecht, dat in tweeën gedeeld word door een grijze lijn die tot op een zeker punt oranje is en daarmee de voortgang van het huidige nummer weergeeft. Boven deze lijn vinden we een album art of visualisatie met daarnaast informatie over de afspeelmodus en toegepaste instellingen. Onder de lijn vinden we eerst de tijd die het nummer al speelt en de tijd die het nummer nog te gaan heeft. Nog wat verder naar beneden in het scherm is informatie over het huidige nummer zelf te vinden, als deze via ID3 tags is toegevoegd, althans. Als we het opties menu binnen gaan, zien we dat deze twee submenu’s bevat: Het instellingen menu en het bestand menu. In het bestand menu is het mogelijk een nummer te verzenden, verwijderen of informatie te kunnen bekijken over het nummer. Het instellingen menu is wat interessanter, omdat hier alle instellingen voor de muziekspeler te vinden zijn. Zo kun je de shuffle functie aan zetten en alle tracks laten herhalen. Een optie om één track te blijven herhalen is niet aanwezig. Verder is het mogelijk om de equalizer aan te passen, wat trouwens via mooie plaatjes nog makkelijker gaat. Tot slot kan een stereo widening functie aan of uit gezet worden waarmee de muziek ruimtelijker gaat klinken. Niet erg veel functies dus, voor een high-end muziek telefoon. Wél zijn er nog een aantal leuke bedieningsmogelijkheden. Ten eerste zitten er aan de zijkant van het toestel speciale muziektoetsen, waarmee het mogelijk is makkelijk naar het volgende nummer te skippen, het vorige nummer te beluisteren, de muziek stop te zetten of het volume aan te passen. Nog een bedienings optie, die niet direct te zien is, is om je muziek te bedienen door de telefoon te schudden. Deze functie heet “Shake Controll” en werkt helaas niet zo goed in dit toestel, omdat de Walkman toets een beetje lastig in te drukken is. Het idee van de functie is echter wel leuk: door het toestel naar links te bewegen, wordt het vorige nummer afgespeeld. Een beweging naar rechts brengt precies het omgekeerde tot stand, het toestel switcht dus naar het volgende nummer. Als het toestel flink door elkaar geschud word, zal het toestel een willekeurig nummer afspelen en tot slot kan het volume aangepast worden door het toestel naar je toe of van je af te draaien. Helaas moet voor al deze handelingen wel de Walkman toets ingedrukt gehouden worden, wat bij dit toestel zoals gezegd een klein probleem vormt.

Sony Ericsson W902 screenshot muziekspeler

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Natuurlijk bestaat een muziek speler niet alleen uit de speler software en daarom zullen we nu wat dieper op de geluidskwaliteit in gaan. Het toestel heeft de zogenaamde “Clear Audio” software gekregen van Sony Ericsson. Door deze software zou het toestel nog betere muziek kwaliteit moeten hebben. We kenden deze functie al van de Sony Ericsson W760i en W980i, maar nu heeft de maker hem ook in de W902 geïntegreerd. De muziek gaat inderdaad wat helderder en voller klinken door deze software. Wat we wel jammer vinden, is dat de MegaBass equalizer plaats heeft moeten maken voor deze “Clear Audio” en “Clear Bass” muziek software. We merkten dan ook dat het niet meer mogelijk is zo veel bass in de muziek te krijgen als bij oudere Sony Ericsson Walkman toestellen.

Behalve een gewone muziek speler, is het toestel ook nog voorzien van een FM radio. Deze ziet er net als de Walkman speler erg goed uit. De applicatie heeft een geheugen voor 20 kanalen, wat voor de meeste mensen ruim genoeg zou moeten zijn. Kanalen kunnen handmatig en automatisch opgeslagen worden, waarbij het toestel automatisch informatie toevoegt aan het kanaal, mits het kanaal via RDS informatie uitzend. Het is mogelijk om over de speaker te luisteren, hoewel de headset wel ingeplugd moet zijn daarvoor. Natuurlijk heeft dit toestel ook Sony Ericsson’s TrackID functie ingebouwd, waarmee het mogelijk wordt om de titel van een liedje dat op de radio of in de omgeving wordt afgespeeld te achterhalen. Wij vinden deze functie erg handig en vaak werkt hij ook accuraat. Het enige nadeel is dat er een internet verbinding gebruikt wordt, waardoor het gebruik van de applicatie dus geld kost voor iedereen zonder een onbeperkt internet abonnement.

Sony Ericsson W902 screenshot radio Sony Ericsson W902 screenshot interface

Naast de vele muziekmogelijkheden, zou de Sony Ericsson W902 volgens de maker zelf ook bij uitstek een toestel zijn voor mensen die graag fotograferen. Of dit toestel ook echt zo geschikt is voor foto liefhebbers, wouden wij natuurlijk graag onderzoeken. De beste manier om hier ook daadwerkelijk achter te komen, is natuurlijk om gewoon met het toestel te gaan fotograferen. Dit hebben wij dan ook gedaan en we waren eerlijk gezegd niet helemaal tevreden met de kwaliteit van de foto’s. Onder heel erg goede omstandigheden komen er nog wel mooie foto’s uit het toestel rollen, maar als het niet echt licht is, bewolkt is of er binnen gefotografeerd wordt, gaat de kwaliteit al snel achteruit. De kleuren van de foto’s zijn wel nog wel tevreden over, maar er zijn veel punten waar het toestel meer moeite mee heeft. Ten eerste zijn de details in de foto’s niet goed zichtbaar. Bij grote contrasten komt er vaak een paarse of blauwe gloed op de foto. Tot slot heeft het toestel moeite met focussen bij macro opnames en zijn foto’s snel bewogen. Om een wat betere indruk te geven van de foto’s die de Sony Ericsson W902 maakt zijn hier onder wat foto’s te vinden, gemaakt met de Sony Ericsson W902.

Sony Ericsson W902 camera sample

Sony Ericsson W902 camera sample

Sony Ericsson W902 camera sample

Sony Ericsson W902 camera sample

Sony Ericsson W902 camera sample

Sony Ericsson W902 camera sample

Sony Ericsson W902 camera sample

Video’s maken is de Sony Ericsson W902 dan wel weer goed in. De video’s worden opgenomen in QVGA resolutie met een framerate van 30 frames per seconde. Hier kan niets aan veranderd worden. De video’s zijn van goede kwaliteit en hebben geen last beeld dat blijf hangen. De ruis en korreligheid zijn ook aardig onderdrukt door Sony Ericsson. Het enige minpuntje is dat de QVGA resolutie natuurlijk niet echt hoog is en de filmpjes dan ook niet goed op groot scherm te vertonen zijn.

Genoeg over de kwaliteit van de camera nu. Het tweede belangrijke punt van een camera is natuurlijk de interface en alle instellingen die mogelijk zijn. Deze zullen we dan ook nu bespreken. Hoewel de Sony Ericsson W902 een Walkman toestel is, heeft het toestel dezelfde interface als Sony Ericsson’s recente Cyber-Shot toestellen mee gekregen. Dat wil zeggen dat de hele interface in landschap modus is, met onderaan een menu. Het menu werkt fijn en ziet er goed uit en bestaat uit de volgende onderdelen: Fotomodus, Scenes, Fotoformaat, Scherpstellen, Flitser, Zelfontspanner, Lichtmeting, Witbalans, Effecten en Instellingen. Het instellingen menu is weergegeven als twee kolommen, waar de eerste kolom weergeeft welke instelling het om gaat en de tweede kolom de huidige instelling laat zien. De instellingen zijn redelijk uitgebreid, hoewel we een instelling voor de ISO waarde missen. Dit zijn de instellingen die wel aanwezig zijn: Afbeelding kwaliteit, BestPic, Bekijken, Stabilisatie, Positie toevoegen, Opslaan in, Automatisch draaien, Sluitergeluid en er zijn mogelijkheden om de teller en de instellingen te resetten. Het zoeker scherm toont naast het beeld waar op gericht wordt, ook nog een aantal instellingen die geselecteerd zijn. Bijvoorbeeld of geotagging aan of uit staat, waar de foto’s opgeslagen worden en welke resolutie geselecteerd is. Daarnaast is er te vinden hoeveel foto’s er nog gemaakt kunnen worden totdat het geheugen vol is. De video camera werkt hetzelfde, hoewel de instellingen wat anders zijn natuurlijk.

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Sony Ericsson W902 screenshot interface

De laatste functie die bij de camera te vinden is, is de galerij. Deze optie, die te bereiken is door met de navigatietoets naar beneden of naar boven te klikken, is eigenlijk gewoon een link naar het media menu. Afbeeldingen worden fullscreen weergegeven, het enige belangrijke object is een rondje dat voor elke richting van de navigatietoets aangeeft waar deze voor bestemd is.

Rijkelijk bedeeld met applicaties

Na het belangrijkste punt van het toestel, de multimedia functies, besproken te hebben, is het weer tijd voor wat minder belangrijke dingen. Omdat de Sony Ericsson W902 een Java telefoon is, ligt de focus niet zo op applicaties. Toch zijn er aardig wat applicaties op het toestel voorgeïnstalleerd, waar we natuurlijk alleen maar blij mee zijn. De eerste voorgeïnstalleerde applicatie heet AccuWeather.com, waarmee het mogelijk is om weerberichten, huidige temperaturen etc. te bekijken. De volgende applicatie die standaard op het toestel te vinden is, is eigenlijk meer een spelletje. Vreemd genoeg noemt Sony Ericsson het toch een applicatie. Het spel is genaamd Music Quiz en is een soort quiz waarbij de spelers vragen over willekeurige nummers uit de muziekbibliotheek op het toestel zo snel mogelijk beantwoorden. De derde applicatie, welke wel echt een applicatie is, heet Stand-by World. Deze applicatie toont drie klokken van verschillende landen en is geoptimaliseerd om op het stand-by scherm te draaien. Naast Stand-by World, heeft het toestel nog een applicatie die als achtergrond gebruikt kan worden: Walk Mate. Deze applicatie telt het aantal stappen die de gebruiker dagelijks zet, berekend hier het gemiddelde over en zal vertellen of de gebruiker genoeg loopt. Deze applicatie is wat ons betreft de beste die op het toestel te vinden is, hoewel hij helaas de hele dag op de achtergrond of als achtergrond van het stand-by scherm moet draaien om goed te werken. Daarbij telt de applicatie wat minder stappen dan daadwerkelijk gezet worden. De laatste Java applicatie op de Sony Ericsson W902 is een youtube applicatie die het mogelijk maakt om youtube filmpjes makkelijk en direct op het toestel te streamen.

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Naast Java applicaties, heeft de Sony Ericsson W902 natuurlijk ook nog een aantal standaard applicaties die in de software van het toestel zitten geïntegreerd. Hieronder vallen bijvoorbeeld de applicaties VideoDJ, PhotoDJ en MusicDJ, waarmee filmpjes, foto’s en muziek gemaakt en bewerkt kan worden. Verder is er een afstandsbediening applicatie te vinden waarmee het mogelijk is om via bluetooth bijvoorbeeld Powerpoint of Windows Media Player op de computer te bedienen is. Ook zijn er nog een aantal standaard programma’s te vinden, waaronder een wekker applicatie, een kalender, een takenlijst, een timer, een stopwatch en nog een aantal handige kleine applicaties. Deze werken allemaal goed, maar zijn verder niet echt speciaal.

Natuurlijk zijn er behalve handige programma’s ook spelletjes op de Sony Ericsson W902 geïnstalleerd. Hoewel dit er wat minder zijn dan de applicaties, zijn het allemaal leuke spelletjes en zullen ze dus goed zijn voor heel wat uurtjes game plezier. Het eerste spelletje heet FMX III, een spelletje waar je op een crossmotor zo snel mogelijk allerlei dingen moet doen. Het tweede spelletje, Jewel Quest II, is een variatie op het bekende Bejeweled, een spel dat waarschijnlijk geen uitleg nodig heeft. Het laatste en waarschijnlijk ook beste spel dat voorgeïnstalleerd is op de Sony Ericsson W902 is Need for Speed Pro Street. Dit racespel is geoptimaliseerd voor de bewegingssensor in het toestel, waardoor het mogelijk wordt om te sturen door het toestel te draaien. Hoewel het stuur gevoel niet helemaal goed wordt nagebootst, werkt het wel goed en het verbeterd zeker de gameplay van het spel.

Sony Ericsson W902 screenshot game Sony Ericsson W902 screenshot game
Sony Ericsson W902 screenshot game
Sony Ericsson W902 screenshot game

Bellen, internet, alles kan.

Al die multimedia functies zijn leuk, maar laten we niet vergeten dat de Sony Ericsson W902 toch hoofdzakelijk een telefoon is. De bel kwaliteit is wel in orde, zoals bij de meeste toestellen. Ook qua ontvangst zit je in de meeste gevallen wel goed bij dit toestel. Het is niet een van de sterkste toestellen qua ontvangst, maar hij voldoet zeker. Een gesprek beginnen kan natuurlijk gewoon door het intoetsen van het nummer, via het telefoonboek of via een gesprek in de gesprekken geschiedenis. Sony Ericsson heeft hier echter nog een leuke manier aan toegevoegd. De maker noemt het zelf “Smart search” en het komt er op neer dat een contact snel bereikt kan worden door de eerste paar letters van zijn of haar naam in te voeren in het stand-by scherm. Er komt dan een lijst met mogelijkheden, waar snel een nummer geselecteerd kan worden. Tot slot is er nog een voice-dial functie, waarmee een spraakopdracht toegevoegd kan worden aan een contact. Als de toets op de headset ingedrukt wordt gehouden, zal er een piepje te horen zijn, waarna de spraakopdracht gezegd kan worden. Als de spraakopdracht herkend wordt, zal het betreffende nummer meteen gebeld worden.

Naast bellen, is het natuurlijk mogelijk om te sms’en met de Sony Ericsson W902. De sms applicatie is precies hetzelfde als die in vorige Sony Ericsson toestellen, wat dus betekend dat hij erg goed is. Alle soorten berichten worden in één applicatie opgeslagen en er is zelfs een verkenner voor berichten, die er voor zorgt dat alle berichten makkelijk te beheren zijn. Het typen van een bericht werkt ook erg goed. De T9 functie is goed en zet alle alternatieve woorden in een lijstje, zodat het kiezen van een ander woord extra makkelijk is. De sms applicatie maakt het tevens mogelijk om te mms’en, e-mailen en spraakberichten te sturen.

Een moderne telefoon zou geen moderne telefoon zijn als er niet mee op internet gesurft kan worden. Net als elke andere telefoon, heeft dus ook de Sony Ericsson W902 een browser en een goede internetverbinding. Het toestel is met UMTS en HSDPA ondersteuning lekker snel als het om browsen, streamen en mailen gaat. De browser die op het toestel zit is goed om snel pagina’s te bekijken, maar voor echt veel browsen, is de gratis Opera Mini browser beter. Een groot voordeel aan de ingebouwde browser is wel dat hij het beeldscherm automatisch draait afhankelijk van de stand van het toestel. Snel wisselen tussen portret en landschap modus is dus erg makkelijk met deze browser.

Sony Ericsson W902 screenshot interface

Opladen: hoe vaak?

Nadat we alle functies van de Sony Ericsson W902 hebben besproken, is er nog één cruciaal onderdeel over: het uithoudingsvermogen. Een telefoon valt of staat met de tijd dat hij blijft lopen op één batterijlading en dit is dan ook erg belangrijk. We moeten zeggen dat de batterij van de Sony Ericsson W902 het aardig lang volhoudt, hoewel we hier wel bij moeten zeggen dat we geen UMTS aan hadden staan tijdens onze testperiode. Het toestel hield het ongeveer 3 tot 4 dagen uit, zonder erg veel gebruikt te worden weliswaar. Ongeveer één uur muziek per dag, tien minuten spelletjes spelen, een aantal foto%u2019s maken en af en toe een filmpje. Hoewel de batterij in een week lastig grondig te testen is, zijn we toch erg tevreden met de batterij.