Spore Origins voor Symbian

Spore Origins is de nieuwste titel van Electronic Arts voor het N-gage 2.0 platform. Het doel van het spel is om de evolutie van een cel tot wezen te doorlopen, All About Phones bekeek of deze game voldoende elementen bevat om de evolutie van cel te volbrengen.

Spore eerste scherm

Bij het horen van de naam “Spore Origins” heb je niet direct een idee wat het spel precies is, Wikipedia geeft ons een heldere uitleg: “Een spore, ook spoor (afgeleid van het Oudgriekse sporÄ, zaad), is een klein, gewoonlijk eencellig reproductief lichaam dat bestand is tegen opdroging en hitte en tot een nieuw organisme kan groeien.”

Deze uitleg dekt volledig de lading van het spel, je begint als een klein eencellig wezen welke je door het eten van zogenaamd DNA-cellen groter kan laten worden. Net als in de echte natuur zijn er verschillende vijanden van je “Spore” die proberen om je aan te vallen en op te eten. Tijdens de evolutie van de spore hebben de andere wezens verschillende aanvals tactieken en niet elk wezen is even vriendelijk.

All About Phones testte of de game leuk genoeg is om de “Spore” te laten evolueren tot een volledig wezen.

Na het opstarten van de game krijg je een scherm met de mogelijkheid om het geluid aan of uit te zetten voor je in het hoofdmenu terecht komt, welke helder en duidelijk is. Om te beginnen met spelen kies je vanzelfsprekend voor play, je krijgt de keuze of je “evolution” of “arena” wilt spelen. In “evolution” kun je in verschillende levels je cel ontwikkelen tot een groter wezen, hierbij wordt je groei soms belemmerd door een aantal vijanden die je aanvallen en willen op eten. In “arena” is het idee hetzelfde echter zijn de tegenstanders dan mensen van vlees en bloed die je met hun gecreëerde wezen aanvallen.

spore geluid

spore hoofdmenu

spore play menu

Nadat je de nieuwe cel een naam hebt gegeven kan de evolutie beginnen. De besturing van het spel is eenvoudig met de navigatie knoppen, sommige acties als het snel achter elkaar op eten van DNA-cellen zijn mogelijk door op het juiste moment de selectie toets in te drukken. Een tutorial volgen is niet nodig want tijdens het spel worden tips en hints gegeven over hoe het spel gespeeld moet worden.

Aan het begin van de levels krijg je een korte inleiding van wat er in dat level de bedoeling is, eigenlijk komt het voornamelijk neer op het op eten van kleinere creaturen en er voor zorgen dat je DNA-meter zo snel mogelijk vol komt. Kleinere creaturen zijn eetbaar als er een klein rondje omheen zit, opeten doe je door er tegen aan te zwemmen. Na het behalen ieder level krijg je een overzicht van onder andere de hoeveelheid gegeten cellen, hoeveel schade je door tegenstanders is toegebracht en de gespeelde tijd.

spore tutorial 1

spore level 1

spore einde level 1

In de eerste levels kom je voornamelijk kleinere creaturen tegen, naar mate je meer levels uitspeelt komen er ook grotere wezens bij, deze vallen je aan als je te dicht in de buurt komt. Na zo’n aanval verlies je leven, dit is weer aan te vullen door kleinere creaturen te eten. Door het eten groeit je cel in omvang en na voldoende gegeten te hebben kun je ook de vijandige cellen op eten. Om je te beschermen tegen de grotere wezens zijn er zogenaamde symbioten verstopt in het level, dit zijn kleine lichtgevende bolletjes welke je meer snelheid, een bescherming-schild of vergif geven om je te verweren.

Na afloop van het eerste level krijg je de kans om je cel te vormen naar je gewenste kleur en vorm. Naarmate de levels verder volgen krijg je meerdere mogelijkheden om je cel te “pimpen” met onder andere beschermende schilden, stekels en ogen.

spore level stats

spore creatie

spore actie

Het spel bestaat uit 30 levels en na iedere 3 levels krijg je de mogelijkheid om je creatie te verbeteren op één van de volgende vier gebieden; aanval, verdediging, perceptie en beweging. Afhankelijk van de keuzes die je hier maakt zou je creatie onder andere het volgende kunnen doen: Sneller zwemmen om zo sneller dna te verzamelen en weg te blijven van de grotere vijanden, door beschermingsstekels lopen de vijandige wezens schade op, een extra oog zorgt er voor dat je inzicht hebt waar de dna-cellen zwemmen etc.

spore veel tegenstand

spore schild

spore spikes

Graphics

Deze game is wederom op de Nokia E75 getest, de graphics van het spel zijn goed te noemen. De vijandige wezens zijn in het spel door hun kleuren goed te zien en het rondje wat om de eetbare wezens heen verschijnt is duidelijk zichtbaar. De menustructuur van het spel is heeft een goed contrast en spreekt bijna voor zich.

spore-frozen

spore enemy32

spore-score

Audio

Voor het spel goed en wel is opgestart krijg je de keuze of je het geluid aan of uit wil zetten. De achtergrondgeluiden bestaan uit spacy geluidjes met af en toe wat onderwater gebubbel, de cellen die je op eet maken piepende geluidjes als ze worden opgegeten. De geluidskwaliteit is niet echt super te noemen, maar het spel is ook prima te spelen zonder de geluiden!

spore grow

spore enemy 33

spore enemy 34