TomTom, Navigon, iGo en Sygic voor de iPhone

We vergelijken TomTom, Navigon, iGo én Sygic voor de iPhone en proberen tot een conclusie te komen welke Turn-by-turn navigatiesoftware de beste is voor de iPhone.

iPhone navigatie test

Na firmware 3.0 werd het éindelijk mogelijk om Turn-By-Turn-navigatie op je iPhone te krijgen. Dat werd bekend gemaakt op het WWDC 2009, met daarna een presentatie van TomTom over hun eigen navigatie-software voor de iPhone die in de late zomer van 2009 in de App Store zou verschijnen. Maar in die tijd heeft de concurrent die kans al genomen om hun eigen software vóór TomTom in de App Store te verschijnen waardoor ook zij voldoende media-aandacht kregen.

Op dit moment zijn er vier turn-by-turn navigatie applicaties beschikbaar voor iPhone gebruikers in de Benelux: Navigon MobileNavigator, Sygic Mobilemaps, iGo My Way en TomTom. Wij nemen ze alle vier onder de loep, proberen tot de conclusie te komen welke navigatiesoftware je het best kan aanschaffen voor je iPhone én proberen dit soort situaties te voorkomen.

Sygic

 

TomTom

 

Asterdam

 

iGo voor de iPhone 

Navigon

Bij het opstarten van Navigon word je verwelkomt door een pop-up waar je op kan lezen dat de wegenverkeerswet voorrang heeft boven de wijzigingen van het navigatiesysteem en dat je je apparaat niet mag bedienen tijdens het rijden. Deze komt iedere keer dat je de applicatie opstart weer aan bod en kan je zelfs in de instellingen niet uitzetten.

Daarna word je direct doorgestuurd naar het menu, waar je kan kiezen uit een adres invoeren, een POI (Point of Intrest) zoeken, naar huis gaan of de kaart weergeven. Verder kan je kiezen uit de tabbladen hoofdmenu, favorieten, laatste, contacten en meer. Het menu ziet er dus simpel en efficiënt uit. Een leuke functie is de POI-functie waarmee je makkelijk interessante adressen in je omgeving kunt zoeken zoals overheidsinstellingen, hotels en restaurants. Je kan ook vanuit de applicatie bellen naar die locatie om bijvoorbeeld een reservatie te maken of een kamer te boeken en ook makkelijk de navigatie naar die locatie starten.

Menu

 

Tankstations in de buurt

 

Bestemming

 

Tijdens het navigeren is alles duidelijk te lezen op het scherm. Je huidige snelheid, de maximum snelheid en de naam van de weg waar je momenteel op rijd, de verwachte aankomsttijd en in de linkerhoek assistentie bij het nemen van rotondes, kruispunten en rijstrookassistentie. Op de kaart worden POI weergeven met de hulp van iconen zoals tankstations, restaurants, parkings maar ook flitspalen. Alle kaarten worden opgeslagen op het geheugen van je iPhone, zodat je hoge facturen in het buitenlandkan vermijden. Je hebt wel een internetverbinding nodig voor het ophalen van verkeersinformatie en flitspalen.

Tijdens het rijden word je begeleid door een vriendelijke dame die je instructies geeft, en een rijstrookassistent die je helpt bij het nemen afslagen, rotondes en kruispunten. Als je een instructie niet goed gehoord hebt kan je die herhalen door op de assistent de drukken die zich in de linkerbenedenhoek van het scherm bevindt. Je kan de software ook horizontaal gebruiken door je iPhone horizontaal te houden.

Tijdens het rijden kan Navigon altijd netjes volgen. In tegenstelling tot de andere navigatie-applicaties uit deze review laat de applicatie de signaalsterkte niet zien. Zowel in het centrum als op kleine landwegen heb je hetzelfde GPS signaal. De kaarten zijn zeer netjes en uitgebreid, alle straatnamen en landwegen zijn er op te zien. Het is wel opgevallen dat slechts een klein aantal van de restaurants op de POI-lijst staat.

Navigatie

 

Navigatie

 

Navigatie

 

Horizontale navigatie 

De instellingen van Navigon zijn redelijk uitgebreid. Zo kan je kiezen uit zogenaamde routeprofielen, waarmee je kan aangeven of je van tolwegen, veerboten, autosnelwegen e.d. gebruik wilt maken of niet. Je kan ook aangeven welk voertuig je gebruikt (auto, fiets of gewoon te voet). Op basis daarvan gaat hij, in het geval van de auto, sneller je positie bepalen. Als je te voet bent gaat dat hij minder snel achter elkaar doen omdat je je toch niet zo snel kan verplaatsen als je te voet bent.

Je kan ook de gesproken aanwijzingen uitzetten, de coördinaten van je huidige positie weergeven, je locatie opslaan (bijvoorbeeld als “werk”) en aangeven of Navigon je mag waarschuwen als je sneller rijd dan is toegestaan. Je kan ook aangeven of je flitspalen aangeduid wilt zien op de kaart, en eventueel de functie de-installeren omdat die in sommige landen bij wet verboden is.

Sygic

De meesten onder ons hebben waarschijnlijk nog nooit van Sygic gehoord, waarschijnlijk omdat ze alleen maar navigatiesoftware voor mobiele toestellen uitbrengen en geen hardware. Ze zijn dus gespecialiseerd in Mobiele Navigatie software en gebruiken, net als TomTom en Google Maps, de kaarten van Tele-atlas.

Bij het opstarten van Sygic verwelkomt ook hier een pop-up waar op staat dat je GPS niet verantwoordelijk is als je verkeerd rijd of de verkeerswetten niet naleeft. Ook deze kan je niet uitzetten. Daarna krijg je direct een kaart in beeld met de melding “Zoeken naar bruikbaar GPS-signaal”. Na een kleine 5 minuten verdwijnt dit bericht en weet Sygic -ongeveer- waar je bent.

Het menu van Sygic kan je openen door op het scherm te tikken. Het menu bestaat uit grote en duidelijke iconen zodat je sneller een overzicht van de functies krijgt. Sygic heeft alle normale functies zoals navigeren naar een adres, een thuislocatie opslaan, alternatieve route opzoeken etc. Er is ook een “Extra” menu dat kleine functies bevat zoals een calculator, het omzetten van valuta en eenheden en nog meer. Toch vinden we dat het menu zeer ongebruiksvriendelijk is en je veel omwegen moet maken om bij een bepaalde functie te geraken.

Menu

 

Sygic

 

Locatie

 

Tijdens het rijden kan Sygic zeer moeilijk volgen. Soms blijft de pijl gewoon stilstaan, haperen, of gewoon heen en weer gaan over een klein stuk van de weg. Bij kleine wegen en kruispunten is het allemaal nog erger. Sygic kan gewoon niet volgen en geeft dus ook de verkeerde instructies aan, op plaatsen waar Navigon, TomTom én iGo helemaal geen problemen hebben. Het berekenen van de route zelf gebeurd wel redelijk soepel en evensnel als de concurrentie.

Verder krijg je ook ‘interessante plaatsen’ wat in Sygic een NP word genoemd. Deze database is even uitgebreid als die van TomTom, maar is moeilijk te berijken omdat er soms gewoon geen resultaten verschijnen.

Links

 

Joris

 

Navigatie

 

TomTom

TomTom is momenteel de grootste speler op de navigatiemarkt, maar de vraag is of hun software evengoed werkt op een toestel dat ze niet zelf hebben ontwikkelt. Bij het opstarten van TomTom krijgen we hetzelfde bericht als bij alle andere navigatiesoftware met de uitleg dat TomTom niet verantwoordelijk is als er iets mis gaat. Daarna word je direct een kaart voorgeschoteld met het bericht dat je een slechte GPS ontvangst hebt. Na 2 minuten is dit bericht al weg en kan TomTom perfect je positie bepalen.

Het menu is duidelijk met grote iconen én grote tekst. Alle functies wijzen zichzelf uit. Je kan het geluid uitschakelen, nachtkleuren activeren, 2D-navigatie gebruiken, een lijst met je favorieten oproepen, een NP opzoeken en er is ook een “TomTom car kit”-functie toegevoegd aan het menu. Die is momenteel nog niet bruikbaar omdat de carkit nog niet te koop is en zelfs de prijs nog niet bekend is. Het menu werkt zeker zo goed als dat van Navigon, en dus 2 keer zo goed als dat van Sygic.

NP zoeken

 

Menu

 

Ransdorp

 

Op de weg kan TomTom perfect volgen en zeer goede instructies geven, net als Navigon. TomTom gebruikt zijn eigen gepatenteerde technologie om routes te berekenen die ze IQ-routes noemen. De software berekent je route op basis van de hoeveelheid files er meestal op een weg zijn, werkzaamheden en ander technologieën die, volgens TomTom, zorgen voor de perfecte route naar je bestemming. De functies waarmee je een alternatieve route kunt berekenen of een tussenstop wilt opgeven werken goed en snel en de kaarten worden redelijk snel in de applicatie geladen.

Op de weg is TomTom evengoed als Navigon en 10 keer beter als Sygic. De software kan goed volgen op rotondes en kruispunten en geeft duidelijke instructies bij het afslaan. Helaas geeft de software soms wel de opdracht om een U-bocht te maken op een autosnelweg, en laat hij je soms afslaan in het midden van een brug. Maar al-bij-al werkt de software perfect.

N80

 

Rotonde

 

Flitspalen

 

iGo My Way

De navigatie van iGo is nog niet erg lang op de markt te vinden. De navigatie kreeg grote bekendheid op Windows Mobile als het alternatief voor TomTom navigatie. Inmiddels heeft iGo My Way ook de stap richting de iPhone gezet en het pakket is erg uitgebreid te noemen. Zo zit heel Europa in het pakket verwerkt en daarnaast kun je een hoop dingen zelf instellen. iGo geeft de gebruikers ook nog eens te optie om te zien per land welke versie kaarten er in de applicatie zitten. De kaarten zijn van Navteq, een dochter van Nokia, en die zijn goed te noemen.

Het opstarten van iGo duurt relatief lang en als we kijken naar de opstarttijd van de concurrenten dan doet iGo er verreweg het langst over om op te starten. Eenmaal opgestart valt gelijk op dat de interface veel minder grafisch hoogstaand is als die van zijn concurrenten. Je krijgt als startscherm een kaart voorgeschoteld van je huidige coördinaten en daarnaast kun je kiezen om gelijk te navigeren, je route aan te passen of even langs de instellingen te rijden.

iGo voor de iPhone

 

iGo voor de iPhone

 

iGo voor de iPhone

 

Het navigeren met iGo gaat prima. De fix is snel en de locatiebepaling is goed en accuraat te noemen. Wel valt weer op dat het berekenen van de route relatief lang doet. TomTom heeft als grote voordeel IQ-Routes waardoor de berekening sneller gaat en volgens eigen zeggen zou de route ook geoptimaliseerd zijn. Het berekenen van de route duurt ongeveer een twintig tal seconden wat nog redelijk te overzien is maar wel een beetje hinderlijk kan zijn. Als de route eenmaal berekend is dan zit de navigatie altijd goed in de buurt van waar je daadwerkelijk bent. De afwijking is bij iGo minimaal te noemen terwijl die bij TomTom juist groter is. Navigon en Sygic doen het beiden ook goed.

Het navigeren zelf gaat prima met iGo. Zoals gezegd is de actuele positie nauwkeurig te noemen. Dankzij de vele opties die iGo bied kun je zelf ook het pijltje aanpassen van je navigatie. Zo kun je bijvoorbeeld het pijltje aanpassen in een mooie bolide of een fiets, mocht je dat handig lijken. Het navigatiescherm is overzichtelijk te noemen en daarnaast herkent iGo ook de gebouwen in de buurt van je route en weergeeft die in een mooi 3D-plaatje. Daarnaast is er na het berekenen ook een overzicht te zien wat je allemaal kunt verwachten onderweg. Zo kun je in ons voorbeeld een tolweg verwachten en ook andere zaken worden weergegeven wat erg handig is. Al met al is de navigatie van iGo goed te noemen al mocht het uiterlijk wel wat moderner.

iGo voor de iPhone

 

iGo voor de iPhone

 

iGo voor de iPhone

 

Navigon

Navigon is de enige in het rijtje die de standaard iPhone-interface gebruikt door een interface met tabbladen te gebruiken in zijn menu. Het is dus niet zo origineel maar wel gebruiksvriendelijk en handig. Je hebt de 4 meestgebruikte functies direct voor je ogen zoals Kaart weergeven, POI zoeken, Adres invoeren en naar huis. Je kan makkelijk naar je contacten navigeren (als je hun locatie hebt opgegeven in de Contacten-applicatie), je favorieten, je laatste bestemmingen terug opvragen en je instellingen openen. Alles zit netjes en duidelijk in elkaar.

Tijdens het rijden zie je bovenaan je verwachtte aankomsttijd en door er op te tikken vraag je nog meer informatie op zoals je huidige snelheid. Wij hebben alle functies duidelijk gevonden en niet moeten zoeken door het menu om iets te vinden. De gesproken aanwijzingen zijn duidelijk en worden op een goede manier uitgesproken. Je kan kiezen uit een Vlaamse en een Nederlandse stem.

Resultaten

 

Nachtweergave

 

Snelheid

 

Sygic

Sygic heeft de slechtste interface uit het rijtje. De graphics zijn eerder voor een Java-toestel dan voor de iPhone, waarbij we toch al wat meer gewend zijn. Niet alleen zijn de graphics zeer zwak, het menu is ook redelijk ongebruiksvriendelijk en zit niet zo logisch in elkaar.

Tijdens het rijden zie je op je scherm wél meer informatie dan bij Navigon, maar dat is geen must. De gesproken instructies van Sygic vallen goed mee, alleen worden er soms gewoon geen instructies gegeven terwijl die wel nodig zijn, of worden ze gewoon te laat of veel te vroeg gegeven.

Rijden

 

Nachtegaal

 

Nachtweergave

 

TomTom

De interface van TomTom voor de iPhone is totaal anders als die van TomTom’s GPS-toestellen maar nogsteeds gebruiksvriendelijk, simpel en duidelijk.

Tijdens het rijden zie je beneden op je scherm alle informatie die je moet weten zoals je sneilheid, maximumsnelheid, tijd van aankomst, resterend aantal KM,etc. Evenveel dus als bij Sygic, maar dan in een mooier jasje dan een zwarte achtergrond met witte tekst. Tijdens het rijden zoomt de software automatisch in op belangrijke punten zoals rotondes en kruispunten, om je duidelijke instructies te kunnen geven. Al bij al werkt de interface zeer netjes.

De gesproken instructies van TomTom zijn evengoed als die van Navigon en komen perfect op tijd en zijn duidelijk uitgesproken. Je kan kiezen uit een vrouwlijke en een mannelijke stem in zowel Nederlands en Vlaams. Je kan wel geen stemmen toevoegen die je van het internet hebt gedownload zoals dat wel kan bij TomTom’s eigen toestellen. Wie wil er nu nog rijden zonder de begeleiding van Homer Simpson ?

Universiteitslaan

 

Instellingen

 

Nachtweergave

 

iGo My Way

De interface van iGo My Way voelt een beetje oubollig aan. Als we kijken naar de concurrenten van iGo dan komen we tot de conclusie dat die een moderne look hebben mee gekregen terwijl iGo een soort Windows Mobile look heeft geadopteerd die uit het jaar 2005 stamt. Wel zitten er hier en daar moderne elementen in die je vooral tijdens het navigeren ziet opkomen. Echter het menu is niet iets om over naar huis te schrijven en dat is best zonde. De instellingen die iGo bied zijn nagenoeg eindeloos. Je kunt bijna alles aanpassen en ook de route kun je via velen omwegen plannen. Handig is de optie ook om gelijk een alternatieve route te berekenen wat handig is als een weg plots is afgesloten voor een verbouwing.

iGo voor de iPhone

 

iGo voor de iPhone

 

iGo voor de iPhone

 

Onze review score

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters