Tower Bloxx Deluxe 3D voor de iPhone

Towerbloxx Deluxe 3D is een klein spelletje met een grote naam. Natuurlijk is het voor een mobiel platform maar is het spel wel de titel waardig en wordt het allemaal niet te saai? Wij zoeken het uit.

Het idee ziet er op zich wel mooi uit. De bedoeling is om gebouwen te bouwen door blokken, die verdiepingen voorstellen, op elkaar te stapelen. Hoe hoger, hoe beter want zo krijg je meer mensen in je stad. De stad moet je zelf inrichten en proberen zoveel mogelijk bewoners te krijgen op een zo klein mogelijke oppervlakte. Verder komt er ook nog Quick Mode, Time race en Multiplayer bij kijken. Wij leggen ze allemaal onder de loep om tot een mooie conclusie te komen. Het spel is al bekend op de PC en op sociale websites, wij onderzoeken of de iPhone versie wel interessant is en misschien krijgt hij wel een plaats op onze denkbeeldige lijst van must-have games voor de iPhone.

Uitleg

Spelen

Spelen tegen de tijd

Er zijn verschillende modes in het spel. Build City, Quick game, Time Attack en Party Game. Natuurlijk komen ze allemaal op hetzelfde neer: een zo groot mogelijke toren bouwen. Een kraan houd een blok, wat een verdieping moet voorstellen, in de lucht en jij moet bepalen wanneer de kraan het blok laat vallen. Dit doe je door op het scherm te tikken. De bedoeling is om de blokken zo goed mogelijk op elkaar te laten vallen om zo de populatie van het gebouw te doen stijgen. Hoe beter en rechter je huis, hoe meer inwoners. Je krijgt drie levens, iedere keer als je een blok langs je toren laat vallen gaat er één leven weg. Als al je levens op zijn, kun je niet verder bouwen en is je toren klaar. Je kan kiezen of je deze toren nog wilt gebruiken of wilt weggooien.

Verder zijn er natuurlijk ook bonussen te vinden in het spel. Iedere keer als je meer dan twee blokken recht op elkaar laat vallen krijg je er een combo voor en dus ook meer inwoners. Als je een groot aantal blokken recht op elkaar hebt gestapeld kan je een prijs winnen die op je lijst met achievements komt te staan.

Spelen

Spelen

Build town mode

In de mode ‘Build town’ heb je drie steden tot je beschikking ieder verdeeld in een aantal lappen grond. De bedoeling is om torens te bouwen en ze daarna strategisch te plaatsen in een stad. De bedoeling is om de populatie-meter helemaal vol te krijgen. Dit doe je door zo hoog mogelijke torens te bouwen en ze daarna zo strategisch mogelijk te plaatsen. Je hebt vier soorten torens. Een blauwe, een rode, een gele en een groene.

In iedere toren kan maar een bepaal aantal mensen wonen. Je doel is dus om zoveel mogelijk gele torens, omdat ze de grootste zijn, in je stad te bouwen. Dit kan alleen als je een rode en een blauwe toren shuin tegenover elkaar hebt staan, dan tegenover het middelpunt van die 2 torens langs elkaar één groene toren hebt kan je er nog een gele toren kwijt. Natuurlijk kan je het altijd bij groene torens houden, die je alleen langs het middelpunt van een blauwe en een rode schuin langs elkaar kunt plaatsen, maar je moet ze wel zo hoog mogelijk bouwen. Een blauwe toren kan je overal plaatsen, een rode moet altijd langs een blauwe toren worden geplaatst.

Plattegrond

Resultaat

Grotere plattegrond

Quick Game & Party Game

In Quick Game mode kan je, zoals de naam zegt, snel een spelleje spelen zonder doel of scores. Je kan je gewoon bezig houden met het spel te spelen zonder je zorgen te maken welke toren je gaat bouwen en waar, zoals in Build town mode.

Het gaat er om om zoveel mogelijk punten te scoren door een zo hoog mogelijke toren te bouwen. Het principe is hetzelfde, je kan tikken om een blok te laten vallen. Als je de blokken recht op elkaar laat vallen krijg je het meeste punten.

In Party Game kan je tegen je vrienden spelen. Het scherm van je iPhone word in 2 verdeeld en je krijgt alle 2 je eigen toren. Bij het begin van het spel kan je een doel aangeven. Wie tijdens het spelen dat doel (bv. 50 blokken) heeft gehaald wint de ronde.

Quick Game

Beginnen

Game over

Party game

Spelen

Time race & Achievements

In Time Race speel je, zoals de titel al verklapt, in een race tegen de tijd. De bedoeling is dat je je toren zo hoog mogelijk kan bouwen op een bepaalde tijd. Iedere keer dat je 10 blokken op elkaar hebt gestapelt krijg je er weer 10 seconden bij. Hoe hoger je toren hoe moeilijker het word, aangezien de toren fel begint te wiebelen.

Nog een aspect in het menu van Tower Bloxx Deluxe 3D is achievements. Dit geeft je, buiten Build town mode, een doel om naar toe te spelen. Zo krijg je een achievement voor 5 blokken recht op elkaar te laten vallen, 5 blokken met een balkon perfect laten vallen, en 1 uur aan een stuk Tower Bloxx spelen. Ook kan je je statistieken bekijken waar je uit kan afleiden hoeveel minuten je al hebt gespeeld, hoeveel blokken je al hebt laten vallen, je hoogste toren, etc.

Time Race spelen

Game over

Bijna

Achievement

Statistieken

Achievements

Zoals de titel al verklapt is het spel voor een deel uitgevoerd in 3D, namelijk de gebouwen. De blokken die je moet laten vallen zijn uitgevoerd in 3D en zien er netjes uit. Je kan tijdens het spelen door met je twee vingers een neerwaartse beweging te maken je perspectief veranderen en de toren langs boven bekijken, of langs de zijkant. Verder is het spel versierd door sterretjes en kleine personen die door middel van een paraplu naar je gebouw vliegen. De plattegrond van je stad is wel uitgevoerd in 2D maar dat maakt het overzichtelijk.

Tijdens het spelen speelt er op de achtergrond een vrolijk deuntje. Als je een blok laat vallen hoor je een grote slag, als je ze recht op elkaar laat vallen hoor je een vrolijk en schitterend geluidje.

Geel

Groen

Laden