Vocalia voor de iPhone

Vocalia is een spraakherkenningsapplicatie die je helpt om sneller door je contacten, muziek en bladwijzers te zoeken met behulp van een paar gesproken opdrachten. Apple heeft spraakherkenning al werkend op de iPhone 3GS en de vraag is of Vocalia daar tegenop kan.

Apple kondigde eerder dit jaar al aan dat de iPhone 3GS voorzien zou zijn van spraakherkenning die volledig geïntegreerd is in het besturingssysteem. Via de 3GS kun je spraakherkenning activeren door de home-knop even ingedrukt te houden en daarna simpelweg het commando in te spreken. Je kunt commando’s gebruiken als “bel Erik” en “speel Green Day” waarna het toestel je commando herkent en uitvoert.

Deze technologie van Apple maakt helaas gebruikt van de nieuwe processor die de 3GS wel heeft maar die zijn voorgangers missen, en is daardoor dus niet bruikbaar op andere iPhone-modellen. Daar hebben de ontwikkelaars van het bedrijf Creaceed een oplossing voor ontwikkeld onder de naam Vocalia. Dat is een applicatie die het mogelijk maakt om via spraakherkenning door je contacten, muziek en Safari-bladwijzers te bladeren. We onderzoeken of deze applicatie ook daadwerkelijk doet wat er beloofd wordt en of de functionaliteit wel nuttig is.

iPod

Mika

Vocalia

Vocalia was al beschikbaar in het Engels, Frans, Duits, Italiaans, Spaans en sinds kort in het Nederlands. Die laatste versie gaan we ook evalueren in deze review. Zoals je al las is de iPhone 3GS al uitgerust met stemherkenning door Apple. De ontwikkelaars van Vocalia proberen met deze applicatie dezelfde ervaring te leveren en de applicatie is daardoor ook volledig gericht op gebruikers van een andere generatie iPhone of de iPod Touch.

Vocalia is een applicatie ontwikkeld door derden en heeft daardoor niet de rechten om op de achtergrond te draaien of om op te starten als je twee keer op de home-knop drukt. Daardoor moet je dus iedere keer je iPhone unlocken, de applicatie vinden op je springboard waarna de applicatie nog moet opstarten. Niet zo snel dus als de ‘echte’ spraakherkenning van Apple.

Mika

Mika

Mika

De contactfunctie helpt je, zoals de naam al verklapt, met het vinden en bellen van contacten. Je spreekt simpelweg de naam van een contact in waarna Vocalia de drie resultaten weergeeft die het beste met je commando overeenkomen. Daarna kun je uit die lijst een contactpersoon kiezen door het overeenkomstige nummer uit te spreken. Daarna krijg je een overzicht met alle gegevens van die contactpersoon. Daarna spreek je uit welk nummer je wilt bellen (werk, mobiel, thuis, privé,..) en je iPhone doet de rest door die persoon te bellen. Hetzelfde geldt voor het openen van Safari-bladwijzers.

De iPod-functie werkt hetzelfde als de contactfunctie, maar dan met muziek. Zo kun je de naam van een artiest uitspreken en daarna de naam van een nummer opzeggen om zo het overeenkomstige nummer af te spelen. Je kunt ook het commando “speel alles” geven waardoor je iPhone simpelweg alle nummers van die artiest achtereenvolgens afspeelt.

De spraakherkenning werkt zeer goed voor contacten. Hij herkent bijna altijd welke persoon we proberen te bellen. Helaas kunnen we niet hetzelfde vertellen voor de muziek. De meerderheid van onze muziekcollectie bestaat uit nummers met Engelse titels en daar kan Vocalia niet zo goed mee overweg als de iPhone ingesteld staat op de Nederlandse taal. Zo krijg je bij het uitspreken van the Black Eyed Peas iedere keer het verkeerde resultaat, maar als je de titel op z’n Nederlands uitspreekt als “blak eejed peeas” krijg je wel de Black Eyed Peas voorgeschoteld. Hetzelfde geldt voor andere Engelse nummers.

Daarom ben je dus beter af als je de applicatie instelt op Engels, maar dan werkt de contactfunctie weer niet zo goed omdat de contactpersonenlijst vooral bestaat uit Nederlands klinkende namen. Maar ook die geeft problemen met namen uit een andere taal, zoals “Jacque”. De applicatie werkt dus wel fantastisch bij Nederlandse namen en nummers van Frans Bauer maar helaas niet met namen of nummers uit een andere taal.

Nikita

Talen

Vocalia

Het eerste wat opvalt aan de interface als je de applicatie opstart is natuurlijk het grote ‘alziend oog’. Deze verandert van kleur bij het veranderen van categorie, en geeft ook het volume van je stem weer tijdens het spreken. Als je de applicatie opstart kun je het gewenste commando inspreken nadat het toestel één keer trilt.

De applicatie is ingedeeld in drie categorieën, vandaar de drie tabbladen onderaan de applicatie. Je kunt op een categorie tikken of het commando “Schakel naar” gebruiken, gevolgd door de naam van de categorie. Daarna krijg je een overzicht van de drie beste ‘matches’ met jouw commando, of direct het resultaat als je commando zeer duidelijk was. De applicatie geeft een geluidsmelding als je iets kunt inspreken en ook wanneer de herkenning is voltooid en de resultaten weergegeven worden. Zowel de interface als de geluidssignalen is simpel, logisch en gebruiksvriendelijk opgesteld.

Instellingen

Bladwijzers

Contacten