Worms World Party voor Symbian

Afgelopen april kwam Worms World Party uit voor het Symbian-platform. All About Phones testte of het spel nog net zoveel speelplezier oplevert als dat het op de andere spelplatformen doet.

Een ieder die ooit van de Worms-serie heeft gehoord weet dat het garant staat voor een hoeveelheid bizarre wapens, cartooneske gebeurtenissen met dito geluidjes en grote kans op verslaving aan het spelletje. Voor hen die het spel niet kennen een kleine introductie: Worms World Party is een ‘Turn-based’ game waarbij je met een team van wormen oorlog voert in een 2D-landschap. Om je tegenstander, eveneens een team van wormen, het 2D-slagveld uit te werken heb je de beschikking over 33 verschillende wapens variërend van een simpele shotgun tot een wandelend vrouwtje dat zichzelf opblaast.

In deze review testten we of het spel zijn prijs waard is en nog even veel speelplezier oplevert als dat het op de andere platforms deed.

Game Play
Na het opstarten van de game komen de logo’s van de bedenkers Team 17, de ontwikkelaar Codeglue en de uitgever THQ wireless in beeld en vervolgens vragen drie bewapende wormen om op een toets te drukken. Het hoofdmenu van de game is simpel en duidelijk, er zijn drie verschillende speel-modi waarbij je kunt kiezen uit een ‘Quick Game’, een ‘Custom Game’ en de online variant in de ‘N-gage Arena’. In dit deel van de review nemen we de drie varianten onder de loep. De overige opties spreken voor zich.

wormsworldpartyopstart wormsworldpartyhoofdmenu

Worms kunnen enkel heen en weer wiggelen, springen en schieten, hierdoor is de besturing erg eenvoudig. Je verplaatst de worms door gebruik te maken van de navigatieknop, wapens kies je uit het submenu en met een toets op het numpad kun je springen of een backflip maken. Door de simpele besturing is het spel dus erg gemakkelijk te spelen.

Met de linker selectietoets krijg je een aantal opties om je oorlog of het hele spel af te sluiten, ook is er de mogelijkheid om het geluidsniveau aan te passen of je scherm te draaien voor een bredere view. Met de rechter selectietoets kun je kiezen uit submenu’s als wapens, het weergeven van details over worms, het verplaatsen en focussen van de camera.

wormsworldpartylinkerselectietoets

wormsworldpartyrechterselectietoets

wormsworldpartywapensmenu

Quick Game

Deze variant is bedoeld voor het snelle spelletje waarbij je met een random team van 4 wormen in een random landschap wordt gedumpt. Je krijgt de beschikking over het grootste deel van de wapens en naarmate het spel vordert en de tijd verstrijkt krijg je de luchtaanvallen erbij. Speciale wapens zoals de holy handgrenade en het oude vrouwtje kun je per toeval vinden in een van de kratten die gedurende je oorlog rond je heen op de grond ploffen. Het maakt niet uit of je wint of verliest, zolang je maar lol hebt, is het motto in deze variant.

wormsworldpartyquickgame1

wormsworldpartyquickgame4

wormsworldpartyquickgame3

Custom Game

Als je deze gamevariant gekozen hebt krijg je een scherm waar je de instellingen voor de gehele game kunt aanpassen, hierbij moet je denken aan het volgende: het stijgen van het water, het soort terrein waarin je speelt, de vorm die het landschap krijgt, de objecten die op het landschap geplaatst worden, de hoeveelheid bruggen die je mag bouwen en de hoeveelheid objecten die tijdens het spel worden toegevoegd in de vorm van extra wapens, gadgets of leven.

Naast de instellingen voor het landschap kun je kiezen uit verschillende standaard spelinstellingen, waaronder de wapens, de hoeveelheid leven, de turn time, de game time en hoeveelheid overwinningen die nodig is om te winnen. Hier zijn een aantal niets verhullende namen aan gegeven als “classic”, “strategic”, “Full Wormage”, “The Darkside” en “Blast Time”. Deze instellingen kun je ook handmatig weer veranderen naar je eigen smaak.

Onder het kopje Game settings staan enkele mogelijkheden om bijvoorbeeld de tijd die de worm heeft om weg te komen na het plaatsen van een bom in te stellen, de hoeveelheid extra energie die opgepikt kan worden of het beperken van de schade door het vallen. Verder is er nog een mogelijkheid om de hoeveelheid drops met aanvullende wapens, utility’s en leven te reguleren. De weapon setup geeft de mogelijkheid om per wapen aan te passen hoe lang duurt voor het wapen vrij komt en welke hoeveelheid ammunitie je krijgt.

Het komt er dus op neer dat in deze variant van de game alles veranderd kan worden wat in de quick game niet kon, echter blijft het doel precies hetzelfde!

wormsworldpartycustomgame1

wormsworldpartycustomgame2

wormsworldpartycustomgame3

N-gage Online Arena

Als je uitgespeeld bent tegen je telefoon kun je in de ‘N-gage arena’ je vaardigheden testen tegen andere mensen via het online netwerk van N-gage, je hebt hier wel een mobiele databundel of draadloos netwerk voor nodig. Er zijn twee variaties: de ‘freestyle mode’ en de ‘ranked mode’. Je kunt kiezen om zelf een spel te maken waarbij anderen inloggen of om aan een spel van een ander deel te nemen. De freestyle mode is vergelijkbaar met een quick of custom game, de ranked mode gaat zoals de naam al zegt om het verdienen van punten. De punten kun je verdienen door zoveel mogelijk oorlogen tegen andere spelers te winnen, hiermee stijg je op de ranglijst. Wat ons opviel is dat er momenteel nog niet veel mensen zijn die online spelen (in ieder geval overdag), maar we verwachten dat dit snel zal veranderen!

Als je een spel zelf wilt opzetten heb je slechts de keuze uit enkele van de vele opties die in de ‘Custom game’ beschikbaar zijn, je kiest een thema, een game mode en de hoeveelheid worms per team. De game mode zorgt voor de instellingen van de hoeveelheid wapens, de kratjes met extra content en de speelduur.

wormsworldpartyonline1

wormsworldpartyonline2

wormsworldpartyonline3

Graphics

Zoals eerder genoemd hebben wij het spel getest op de Nokia E75, het spel was eenvoudig te dowloaden via de N-gage store en na het invoeren van een redelijk lange key was het spel niet langer een trialversie. De graphics zijn vergelijkbaar met de kwaliteit van de consoles en pc. De menustructuur is over het algemeen duidelijk opgebouwd met een goed contrast, de enige kanttekening die hierbij geplaatst moet worden is het aanpassen van de wapeninstellingen, dit is moeilijk leesbaar en lijkt ons meer een fout in het spel dan opzet. Een voordeel voor deze game is dat je het scherm kunt roteren waardoor je meer overzicht in het spel hebt en gemakkelijker raak schiet als je tegenstander op grotere afstand staat.

wormsworldpartyaction

wormsworldpartybreed

wormsworldpartywapens

Audio

Over de audio is in dit spel weinig te vertellen, het leukste is het spel als je het geluid aan hebt staan omdat dit toch nog even iets meer de cartooneske gebeurtenissen van het spel benadrukt. Een nadeel is wel dat soms het geluid van de bewegingen niet helemaal synchroon loopt met wat je op je schermpje ziet waardoor het als storend kan worden ervaren. Voor de momenten dat je even niet in de gelegenhied bent om je geluid aan te hebben, zoals bijvoorbeeld in een saai college, is het geen gemis door de goede graphics en gameplay.

wormsworldpartymine

wormsworldpartyboem

wormsworldpartydragon