RIM en Apple zien hun winst het meest groeien in de smartphonemarkt

Apple en RIM verkochten vorig jaar wereldwijd slechts 3 procent van het totale aantal verkochte mobiele telefoons, maar pakten 35 procent van de operationele winst uit die markt. Dat blijkt uit onderzoek van analist Brian Modof van de Deutsche Bank.

Volgens The Wall Street Journal weten Apple en BlackBerry-producent RIM een erg groot slaatje te slaan uit hun smartphone-marktaandeel wereldwijd. De twee producenten hebben slechts 3 procent in handen van het totale aantal verkochte mobiele telefoons, maar pakten 35 procent van de operationele winst. De krant baseert zich op een rapport van een analist van de Deutsche Bank die er nog aan toevoegt dat de relatief veel grotere opbrengsten bij Apple en RIM worden veroorzaakt door de grote subsidies die telco’s geven op hun toestellen. Zo heeft Apple voor zijn telefoons in bijna elk land een deal gemaakt met een telco voor de verkoop van het toestel. RIM doet dit eveneens en in ons land zijn de toestellen bijna alleen te krijgen met een logo van Vodafone, KPN of T-Mobile. Modoff heeft de verwachting uitgesproken dat Apple en RIM in 2009 samen 5 procent van de verkoop voor hun rekening zullen gaan nemen en dat daaruit niet minder dan 56 procent van de winst zal gaan komen.

Ter vergelijking wist Nokia, dat 46 procent van het totaal verkochte mobieltjes voor zijn rekening nam in 2008, minder winst te maken per telefoon. De producent inde dan ook 55 procent van de totale winst die gemaakt wordt met mobieltjes in het afgelopen jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via