RIM tekent voor het eerst rode cijfers op

BlackBerry-producent RIM heeft voor het eerst een verlies geleden. De fabrikant maakte in één kwartaal 125 miljoen dollar verlies en heeft als gevolg daarvan een grote koerswijziging aangekondigd.

De verwachtingen voor de prestaties van RIM waren al negatief bij analisten, maar desondanks wist de fabrikant opnieuw teleur te stellen. Uit de cijfers blijkt dat RIM in het afgelopen kwartaal een verlies heeft gedraaid van 125 miljoen euro. De omzet kwam uit op 4.2 miljard dollar en dat is 19 procent lager dan een kwartaal eerder. De lagere afzet kwam vooral doordat de fabrikant minder telefoons wist te verkopen; in totaal 11.1 miljoen stuks wat een daling is van niet minder dan 23 procent. Ook het aantal verkochte tablets was relatief laag; slechts een half miljoen PlayBooks wist RIM wereldwijd te verkopen, ondanks een grote prijsverlaging.

Als gevolg van de slechte cijfers heeft de nieuwe CEO Thurston Heins een aantal hooggeplaatste managers van RIM de deur gewezen. Ondermeer de CTO en de COO zijn door Thurston gevraagd om te vertrekken. Ook BlackBerry-oprichter Jim Balsillie is uit de raad van bestuur gestapt en zal RIM definitief gaan verlaten. De nieuwe CEO overweegt nu om haar BlackBerry OS 10-software te gaan licenseren aan andere partijen zoals Samsung. Ook is er een mogelijkheid dat RIM zichzelf in de etalage zal zetten om zo het gehele bedrijf te verkopen, al laat de CEO weten “dat dit vooralsnog niet het uitgangspunt is”.

Heins laat ook weten dat hij niet had verwacht dat het bedrijf er zo slecht aan toe was. In de eerste week als CEO kreeg hij van zijn medewerkers eerder een positief dan een negatief beeld mee. Na een paar weken werd dat beeld echter steeds teleurstellender en hij geeft dan ook toe dat “ik de toon van mijn boodschap heb moeten aanpassen”. Hiermee geeft de directeur indirect aan dat het somberder met RIM is gesteld dan eerder werd aangenomen. Heins is dan ook van plan om zich meer te gaan richten op de zakelijke markt om het tij te doen keren. Ook wil RIM meer partnerships gaan sluiten met andere bedrijven “omdat we niet alles zelf kunnen doen”, aldus de CEO.

RIM Logo

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via