RIM vecht voor zijn plek op de markt

Niet zo lang geleden stond ‘smartphone’ synoniem voor een Blackberry. Maar de laatste tijd worden de slimme telefoons van RIM in rap tempo ingehaald door de iPhone en een heel leger aan Android-telefoons. Mike Lazaridis van RIM verdedigde de positie van zijn bedrijf tijdens het Dive into Mobile-evenement dat deze week in Amerika plaatsvindt.

BlackBerry Torch 9800

Tijdens dat evenement liep eerder Andy Rubin van Google met een Motorola-tablet op Android Honeycomb het podium op. Lazaridis heeft dat blijkbaar afgekeken, want hij verscheen met een Playbook, de tablet van RIM op het podium. Hij presenteerde in rap tempo wat mogelijkheden van het apparaat.

De Playbook is kleiner dan de iPad: zeven inches. Dat vindt Lazaridis de perfecte maat. Maar hij sloot niet uit dat RIM op den duur ook andere formaten tablets zal uitbrengen. De Playbook komt in ieder geval in het eerste kwartaal van 2011.

De interviewer vroeg Lazaridis of de Blackberry niet oud overkomt, vergeleken met de nieuwere platforms zoals iOS en Android. Dat is volgens Lazaridis niet zo. De tablet is volgens hem de toekomst, en zal RIM de komende tien jaar door helpen. Tablets ziet hij als de toekomst van mobiel computeren.

Het gesprek met de twee interviewers bracht weinig helderheid over de strategie van RIM om zowel Blackberry’s als tablets te slijten. Wel sloeg Lazaridis zich op de borst voor de aanwezigheid van Flash op de Playbook, iets dat de iPad niet heeft. Maar op de vraag van een interviewer waarom Blackberry inmiddels voor veel smartphonebezitters ‘uit’ is, bleef hij het antwoord schuldig. Lazaridis zei daarop dat RIM vast van plan is om de nummer één te blijven op die markt.

De interviewers reageerden hier kritisch op. Een van hen vond de recent uitgebrachte Torch een langzaam apparaat, en vroeg Lazaridis waarom dit niet met de laatste technologie is uitgerust. Lazaridis reageerde hierop door te zeggen dat de apparaten van RIM zich evolutionair ontwikkelen.

Gevraagd naar de concurrentie van iPhone en Android, zei Lazaridis dat hij dat niet zag als concurrentie, maar als een bloeiende industrie. Hij maakte een vergelijking met een snelweg waar verschillende auto’s oprijden. “We hebben verschillende autofabrikanten. En dat geldt ook voor smartphones.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via