RIM wapent zich voor strijd tussen de smartphones

Blackberrymaker Research in Motion (RIM) heeft deze week een aantal bedrijven overgenomen die moeten helpen om de Blackberry overeind te houden op de smartphonemarkt.

BlackBerry Bold 9780

Gisteren maakte RIM bekend dat het The Astonishing Tribe (TAT) heeft gekocht, een Zweeds bedrijf dat software voor mobiele telefoons maakt. TAT staat bekend om de mooie interfaces die het maakt voor Android-telefoons. RIM onderkent dat de interface van de Blackberry’s en de toekomstige Playbook-tablet niet al te spannend is en heeft daarvoor TAT overgenomen.

RIM heeft verder app-maker Data Vis gekocht, en al eerder softwareproducent Cellmania, en QNX. Op dat laatste platform bouwt RIM zijn software voor de Playbook-tablet.

Analisten zien dit als RIM’s antwoord op de bedreigingen van de iPhone, de iPad en de Androidtelefoons die de smartphonemarkt overspoelen en zich ook richten op de zakelijke markt, waar RIM tot dusver oppermachtig is. Maar de analisten vragen zich wel af of het niet te laat is.

Apple komt namelijk al jarenlang dichterbij RIM’s eerste positie. Maar tot dusver deed het bedrijf weinig anders dan wat het altijd deed: betrouwbare telefoons uitbrengen voor zakenmensen. En dat is niet meer genoeg, gezien het terreinverlies van de Blackberry.

RIM werd niet wakker van de revolutie die de iPhone en later de App store ontketenden: de Blackberymaker scheen ervan overtuigd dat de iPhones voor de lol waren, en de Blackberry’s voor de werkbijen in het zakelijke leven.

Maar dat verandert. Hoewel de cijfers niet helemaal vergelijkbaar zijn omdat het om verschillende periodes gaat, heeft Apple voor het eerst RIM voorbij gestreeft met kwartaalcijfers: in oktober werd bekend dat er 14,1 miljoen iPhones en maar 12,4 miljoen Blackberry’s waren verkocht.

En dan zijn er de Android telefoons. Die happen ook inmiddels meer dan een vijfde van de Amerikaanse smartphonemarkt op. Ook Android komt akelig dicht bij marktleider RIM. En het feit dat zowel iOS van Apple als Android zich steeds meer ook op de zakelijke markt gaan richten, moet de Blackberrymaker aardig zenuwachtig maken.

De recente ovenames geven in ieder geval aan dat RIM zich niet makkelijk naar de slachtbank zal laten leiden. De ervaring met Palm’s WebOS, dat compleet werd ondergesneeuwd door Android en de iPhone, geeft aan dat de markt flink aan het veranderen is. Dat lijkt de Blackberrymaker nu ook goed door te hebben. Door nieuwe designers in de softwarekeuken te zetten, probeert RIM zijn positie te verstevigen. En ook het lanceren van een eigen app store (app world) geeft aan dat Blackberry’s ook in de wat verdere toekomst nog veel gezien zullen gaan worden.

Bron: CNet

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via