Rupert Murdoch werkt aan iPad-krant

Rupert Murdoch, baas van mediagigant News Corp, werkt samen met Apple aan een krant die uitsluitend voor de iPad wordt uitgebracht. Er zouden al journalisten zijn aangetrokken voor de nieuwe digitale krant.

murdoch

De samenwerking tussen News Corp en Apple is in het geheim al maanden aan de gang. De bedrijven werken aan een krant in een vorm die de wereld nog niet kent. De krant verschijnt niet op papier, en zelfs niet op het web. Alleen op een iPad, of een andersoortige tabletcomputer. Begin volgend jaar zou de nieuwe krant met de naam The Daily moeten verschijnen. Abonnementen gaan 99 dollarcent per week kosten.

De krant moet automatisch op de iPad en andere tablets worden geladen. Als er breaking news is, wordt dat gepusht naar de tablets. Het laatste nieuws verschijnt zo direct in beeld.

Honderd journalisten zouden al zijn aangetrokken om de nieuwe e-paper te vullen. Zij werken onder een vierhoofdige hoofdredactie. Eén onbevestigde naam circuleert al: Jesse Angelo, de huidige hoofdredacteur van de New York Post.
Angelo heeft op school gezeten met de zoon van mediatycoon Murdoch. Angelo zou diverse journalisten hebben gerecruteerd op andere redacties van News Corp, en zij zijn speciaal voor deze klus uitgekozen. De redactie van de nieuwe krant bevindt zich op de 26e verdieping van het News Corp-kantoor in New York. De wijze waarop de journalisten worden uitgekozen, lijkt erop te wijzen dat filmpjes een belangrijk onderdeel van de nieuwe publicatie gaan vormen.

Murdoch (79) schijnt op het idee voor de digitale iPadkrant te zijn gekomen nadat hij las dat iPad-bezitters steeds meer tijd doorbrengen met hun iPad. Over zo’n onderzoek heeft All About Phones ook onlangs geschreven. Die tijd die de gebruiker aan de iPad besteedt, gaat ten koste van het vaak doelloos surfen op internet achter een computer.

Murdoch is ervan overtuigd dat consumenten voor informatie van hoge kwaliteit willen betalen. De tycoon gelooft dat de iPad een ‘gamechanger’ is; eind volgend jaar zouden er veertig miljoen van die apparaten in omloop moeten zijn. Dat biedt kansen voor een krant op de tablet. Een bron zei tegen The Guardian: ,,Hij ziet een wereld voor zich, waarin elk gezin wel een iPad in huis heeft en dat is dan het apparaat waar zij hun nieuws en informatie mee vergaren. Als maar vijf procent van de iPad-bezitters een abonnement neemt op The Daily, heeft die twee miljoen klanten.”

The Guardian brengt echter ook in herinnering dat eerdere digitale avonturen van Murdoch wisselend zijn verlopen. Nadat hij online bezoekers geld vroeg om The Times te lezen, heeft die krant voor de webeditie niet meer dan 100.000 betalende digitale abonnees overgehouden. Maar The Wall Street Journal, een andere News Corp uitgave, heeft er wel twee miljoen achter de paywall zitten. En sociaal netwerk Myspace, dat Murdoch in 2005 kocht voor 580 miljoen dollar, is nu aan het afkalven nu Facebook en Twitter steeds populairder worden.

Het lijkt waarschijnlijk dat iPad-bezitters zich straks via iTunes op The Daily kunnen abonneren. Maar het is bekend dat sommige uitgevers er iets tegen hebben dat hun uitgaven door de iTunes-sluis van Apple moeten. Dat betekent namelijk ook dat de elektronicafabrikant grote invloed krijgt over de inhoud en de prijzen.

Bron: The Guardian

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via