Samsung in China: van marktleider tot kleine speler

Samsung was ooit een grote speler in China, maar daar is snel verandering in gekomen. Lokale merken rukken op, terwijl westerse fabrikanten hun pijlen op India richten. 

Samsung en Apple verliezen hun grip op China

Chinese smartphonefabrikanten blijven oprukken in eigen land. Huawei, Oppo en Vivo blijven groeien. Daar heeft vooral Samsung last van, zo blijkt uit onderzoek van Counterpoint Technology Market Research. Binnen een jaar zijn het aantal verscheepte toestellen van de Koreaanse fabrikant met zestig procent gedaald. Dan hebben we het dus enkel over in China verkochte exemplaren.

Samsung in China

Het aantal verscheepte exemplaren kwam in het eerste kwartaal neer op 3.5 miljoen. Daarmee komt het Chinese marktaandeel van Samsung neer op 3.3%. Ter vergelijking: dat was precies een jaar geleden nog 8.6%.  En dat terwijl Samsung een paar jaar terug marktleider was. Maar wie doen het dan wel goed in China? Huawei is loopt voorop met een marktaandeel van 19.7% in het eerste kwartaal. Op de tweede plaats staat Oppo, het moederbedrijf van OnePlus, met een marktaandeel van 17.5%.

Vivo staat op de derde plaats met een marktaandeel van 17.1%. Vivo en Oppo hebben overigens hetzelfde moederbedrijf, BBK Electronics. Buitenlandse smartphonefabrikanten als Samsung, Apple en LG hebben het de laatste jaren erg lastig. Ook Xiaomi worstelt met teruglopende verkopen. Hoe komt dat?

Samsung in China

Hoe komt dat?

Chinese merken zoals Oppo, Vivo en Huawei zijn in talloze kleine winkeltjes verkrijgbaar. Merken als Samsung, Apple maar ook het Chinese Xiaomi zijn vaak enkel in de grotere winkels verkrijgbaar. Xiaomi focust zich zelfs bijna geheel op de online verkoop. Een prima strategie, maar meer dan een miljard Chinezen leven in kleinere dorpjes en zijn nog niet gewend om online producten aan te schaffen.

Wat dat betreft hebben we echt te maken met een cultuurverschil qua ontwikkelingen. Grote Chinese steden lopen voorop en houden zich bezig met de nieuwste gadgets, maar daarbuiten valt dat tegen. Die miljard Chinezen weten Samsung en Apple niet te bereiken, maar lokale merken zoals Oppo en Huawei wel. Ter vergelijking: Oppo is in 240,000 lokale winkels te koop, waar Apple enkele tientallen winkels heeft. Ja, je kunt iPhones online bestellen, maar een groot gedeelte van China is daar nog niet klaar voor.

Samsung Galaxy S8 Plus design

Bovendien zijn veel Chinese smartphonemerken natuurlijk een stuk goedkoper. Zeker nu ook budgetmodellen krachtig genoeg zijn om je de dag door te helpen is het lastig om je vlaggenschepen aan de man te brengen. Bovendien worden Chinese toestellen uitgerust met lokale chatdiensten, sociale netwerken en andere extraatjes die we hier in het westen als bloatware zouden beschouwen.

Waarom zou je als Chinese consument voor duurdere toestellen kiezen die niet standaard aan jouw voorkeuren zijn aangepast? Samsung en Apple verliezen hun grip op China, en daar gaat waarschijnlijk niet snel verandering in komen. Ondertussen richten dergelijke techgiganten vooral hun pijlen op andere snelgroeiende markten, zoals India. Kunnen ze daar wel een significant marktaandeel veroveren?

Bron: Korea Herald

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
headphone jack

Waarom Google headphone jack van de Pixel 2 verwijderde lees verder

OnePlus 3

OnePlus verzamelt teveel privégegevens gebruikers, maar er is goed nieuws lees verder

Google Pixel 2

Waarom het succes van de Pixel 2 slecht zou kunnen zijn voor Google lees verder

Apple opladen

Ikea richt pijlen op Apple met scherpe advertenties lees verder

HTC Google

Surprise: Google staat op het punt grote smartphonefabrikant over te nemen lees verder

Huawei P10 koopwijzer

Huawei heeft Apple ingehaald: op een na grootste smartphonefabrikant ter wereld lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters