Samsung en Apple zien smartphone marktaandeel krimpen

Volgens het IDC hebben zowel Samsung als Apple klappen gekregen op de smartphone-markt. Het marktaandeel is van beide fabrikanten in een jaar tijd met meer dan 2 procent onderuit gegaan.

Onduidelijk is hoe betrouwbaar de cijfers van het IDC zijn aangezien fabrikanten als Samsung geen exacte cijfers vrijgeven van het aantal verscheepte smartphones. Desondanks meent het IDC dat in een jaar tijd zowel Samsung als Apple hun marktaandeel met meer dan 2 procent zagen dalen op de smartphone markt. Zo ging het wereldwijde marktaandeel van Samsung van 32.2 procent in Q2 2012 naar 30.4 procent in het zelfde kwartaal in 2013. Ook Apple zag haar marktaandeel dalen van 16.6 procent naar 13.1 procent, aldus het IDC.

Andere fabrikanten zagen hun marktaandeel juist groeien. Zo groeide met namen LG en Lenovo relatief hard. Ook andere fabrikanten groeide een stuk harder dan de genoemde concurrenten, al benoemd IDC deze met het kopje overigen. Het aantal overige fabrikanten wist zijn marktaandeel met 2 procent uit te breiden ten kosten van de twee grootste fabrikanten, Samsung en Apple.

Interessant is dat volgens het IDC er bijna 81 miljoen meer smartphones in een jaar tijd zijn verscheept dan het jaar ervoor. Waren dat er in 2012 nog 156 miljoen stuks in het tweede kwartaal, is dat nu al 237 miljoen stuks in het zelfde kwartaal van 2013. Als we kijken naar het totaal aantal verkochte telefoons dan staat Nokia op nummer twee en Apple op nummer drie. Ook hier voert Samsung de ranglijsten aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Quasimodo -

    Goeie zaak dat de koek wat beter verdeelt gaat worden. Van monopolisten worden we met zijn allen niet beter. 2 op de 3 "overig" kan ik niet rijmen. Die cijfers zou ik wel eens beter ingevuld willen zien.
    Verder valt het op dat Samsung 2x zoveel verkoopt als Apple.

    1. Eddddd -

      Het is maar de vraag of het klopt, aangezien de beide fabrikanten zelf geen exacte cijfers geven. De ramingen van analisten verschillen nogal van elkaar en bleken in het verleden nogal eens er naast te zitten.

      Logisch dat Samsung aanzienlijk meer verkoopt dan Apple. Apple heeft maar één toestel, plus de oudere varianten. Dit laatste doet Samsung nu ook, maar Samsung heeft veel meer modellen, in het lager en midden segment. Dat zijn segmenten waar Apple zich (nog) niet begeeft.

      'Overig' lijkt me voor zich spreken: HTC, Acer, Huawei, Nokia, Alcatel, Sony, Panasonic, Philips en nog vele andere (Chinese) merken.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via