Galaxy Note 7: Samsung weigert aanklagers verder te compenseren

Samsung is aangeklaagd door meer dan 2400 Koreaanse consumenten, die meer geld eisen nadat ze hun Samsung Galaxy Note 7 weer hebben moeten inleveren. Samsung weigert daar echter in mee te gaan, en zegt genoeg te hebben gecompenseerd.

Samsung Galaxy Note 7

Samsung Galaxy S8 De Samsung Galaxy Note 7
De Samsung Galaxy Note 7

Uit recent onderzoek blijkt dat klanten van Samsung nog steeds net zo loyaal als klanten van Apple zijn. Dat is opvallend, want na het hele fiasco rondom de Galaxy Note 7 werd er voorspeld dat het Koreaanse bedrijf flinke reputatieschade zou oplopen. De veelbelovende phablet werd onthaald als de beste smartphone van dat moment. Samsung had met de Samsung Galaxy S7 Edge fantastische kwartalen achter de rug. Waar andere smartphonefabrikanten kampten met sterk teruglopende groei, zorgden de Galaxy S7 en S7 Edge ervoor dat de fabrikant zelfs zijn eigen records brak. Het leek er even op dat Samsung die trend door ging zetten met de Galaxy Note 7. Dat duurde echter niet lang, want al snel doken er steeds ontplofte exemplaren op. Samsung was genoodzaakt om de phablet terug te roepen. Toen een vermeende veilige lading ook in de fik vloog besloot het Koreaanse merk de Galaxy Note 7 compleet van de markt te halen.

Aangeklaagd

Het fiasco zit Samsung dus niet zo zeer dwars qua reputatie, maar het ondervindt nog wel last van de gevolgen. Het bedrijf moet nog steeds bekend maken wat nou precies mis ging en is bovendien aangeklaagd in zijn eigen thuisland. Samsung heeft de hulp van een advocatenkantoor genaamd Lee & Ko ingeschakeld nadat het werd aangeklaagd door 2400 Koreaanse consumenten. Per eiser wordt er 500,000 won ($426) geëist. De aanklagers willen namelijk gecompenseerd worden voor de tijd en het geld dat ze kwijt zijn aan het vervangen van de defecte toestellen, evenals voor de psychologische stress die ze hebben ervaren. Daarnaast zijn er ook nog vijf individuele rechtszaken die lopen, van consumenten die gewond zijn geraakt door de exploderende batterijen. Denk aan brandwonden en ademhalingsziekten. Voor die vijf rechtszaken gaat het om 42 miljoen won, oftewel $35,800.

Samsung weigert

Volgens een van die vijf consumenten weigerde Samsung aanvankelijk om hem serieus te nemen. Hij zou ervan beschuldigd zijn dat het zijn eigen schuld was, en dat hij een problematische consument is. Samsung ziet het echter anders, en vindt dat het alle getroffen consumenten genoeg heeft gecompenseerd. Dat blijkt uit Samsung’s bericht aan de rechtbank: “We hebben genoeg vergoedingen en compensaties gegeven aan Note 7 consumenten. De schade die de consumenten claimen te hebben opgelopen is van een draaglijke aard. We hebben alle producten teruggeroepen om het risico voor de consumenten te minimaliseren, wat resulteerde in een verlies van bijna 10 biljoen won ($8.5 miljard).” Het is duidelijk dat hiermee de kous nog niet af is voor Samsung, maar daarvoor zullen we de conclusie van de rechter moeten afwachten.

Bron: SamMobile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
OnePlus 5 JCC+

OnePlus heeft nieuwe smartphone onthuld: OnePlus 5 JCC+ lees verder

HTC U11 design

HTC komt dit jaar nog met drie smartphones: specificaties opgedoken lees verder

iPhone X inham Android

Deze briljante app brengt gratis de lelijkste feature van iPhone X naar Android lees verder

Huawei logo

Voorkant Huawei Mate 10 gelekt: high-end toestel met dunne schermranden lees verder

Samsung Apple iPhone X geld

Zoveel verdient Samsung aan elke verkochte iPhone X lees verder

Google Pixel XL design taimen

Google Photos code lekt grootste feature Pixel 2 lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters