Samsung geeft verreweg het meeste uit aan onderzoek

Uit een overzicht van Booz blijkt dat Samsung verreweg het meeste uitgeeft een onderzoek van nieuwe producten en diensten. Het bedrijf geeft bijna drie keer zo veel uit aan R&D als Apple.

Booz heeft haar jaarlijkse lijst gepubliceerd met bedrijven die het meest uitgeven aan onderzoek en ontwikkeling. Ondanks dat het bedrijf in 2012 geen data heeft gepubliceerd, blijkt dat in 2011 Samsung samen met Microsoft het meeste geld uitgaf aan R&D. Inmiddels heeft Samsung in 2013 diens concurrent overschaduwd door 10.4 miljard dollar uit te geven aan R&D dit jaar. Dat is omgerekend 5.8 procent van de omzet van Samsung. Microsoft geeft 13.3 procent van diens omzet uit aan onderzoek en ontwikkeling. Ook Google blijft flink uitgeven met 13.5 procent van zijn omzet.

Apple, dat door veel analisten wordt gezien als het meest innovatieve bedrijf ter wereld, geeft slechts 2.2 procent van zijn omzet uit aan R&D. Dat komt neer op een bedrag van 3.4 miljard dollar in 2013. Twee jaar eerder was dat nog 2.4 miljard dollar. Apple gaat dan ook aan kop als meest innovatieve bedrijf ter wereld, aldus de ondervraagde consumenten en analisten, alleen in absolute investeringscijfers moet het al haar concurrenten voor laten gaan. Google staat qua imago op dit vlak op de tweede plek en Samsung op de derde plek. Microsoft bekleed de zevende plek.

Fabrikanten als Nokia en Sony worden ook in de lijst genoemd. Nokia geeft dit jaar 6.1 miljard euro uit aan onderzoek en ontwikkeling en Sony 5.7 miljard euro. Hierbij moet wel vermeld worden dat Microsoft, Samsung, Google, Sony en Apple actief zijn in meerdere branches dan Nokia. Met namen Sony en Samsung zijn actief in veel gebieden waardoor ze relatief meer moeten uitgeven aan R&D.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters