Samsung haalt eigen naam af van Japanse Galaxy S6’s

De Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge zijn inmiddels nagenoeg overal verkrijgbaar. Natuurlijk ook in Japan, maar dan niet onder de naam van Samsung. De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft zijn eigen naam van de S6 en S6 Edge gehaald.

Galaxy S6 Docomo

Op de achterkant van de Galaxy S6 prijkt de naam ‘Galaxy’. Dus niet ‘Samsung’. Aan de voorkant zie je aan de bovenkant ‘Docomo’ staan waar bij ons de naam van Samsung prijkt. Docomo is een Japanse telecomprovider.

Het is onduidelijk waarom Samsung zijn eigen naam voor de Japanse markt heeft geschrapt. Volgens een medewerker van de Zuid-Koreaanse fabrikant is de naam ‘Galaxy’ een gevestigde naam in Japan, schrijft Tech Radar. Dat is het in Nederland ook, zou je denken, dus het is onduidelijk wat nou echt de reden is van het schrappen van de eigen naam.

Waarschijnlijk ligt Samsungs lage marktaandeel in Japan hier aan ten grondslag. Samsung heeft een marktaandeel van maar 5,6 procent in Japan, blijkt uit onderzoek van Strategy Analytics, waarover Korea Herald schrijft. Wereldwijd zit Samsung op een marktaandeel van 25,1 procent.

Misschien probeert Samsung het over een andere boeg te gooien door de naam Galaxy meer te profileren. Zo zou het bedrijf hopen wél meer Japanners aan te spreken. Samsung moet dan vooral klanten overnemen van Apple, dat in Japan op een marktaandeel van ruim 40 procent zit.

De Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge lijkt ondertussen een succes te worden. Zo is er meer vraag naar de Edge dan gedacht. Nu is het de vraag of ook Japanners warmlopen voor de mooie, maar dure smartphones van Samsung.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Xaobotnik -

    Het is gewoon het verder doorvoeren van branding. In Nederland hebben we dit ook lange tijd gehad. Denk aan de toestellen van HTC, die bij T-Mobile onder het MDA-label geleverd werden, terwijl Vodafone daar gewoon 'Vodafone' op zette. Kocht je ze gewoon los bij een niet-provider, dan stond er gewoon HTC op.

    De S6 is een mooi toestel waarvan het duidelijk is dat deze populair zal zijn. Samsung kan deze toestellen in bulk verkopen, en de providers kunnen deze vervolgens voor een lagere prijs dan normaal verkopen aan hun klanten. Dit geld verdienen ze terug doordat klanten bij hun blijven. Of ze wel of niet gelockt zijn maakt op zich niets uit. Een KPN-kaartje in een Vodafone-branded toestel vinden we hier ook niet staan. Kortom, het standaard branding-verhaal dus.

    Ander interessant gegeven; check dit artikel van GSMArena: http://www.gsmarena.com/ntt_docomo_outs_the_galaxy_s5_active_note_edge_and_tab_s_84-news-9795.php

    Op de S5 Active zie je ook gewoon Samsung staan. Maar ook dit toestel is branded als je naar de voorkant kijkt, waar geen Samsung te zien is. En op basis van de screenshots zie je dat ze zelfs DoCoMo's eigen Android-skin hebben.

    In Japan doet men dus gewoon nog altijd aan het soort branding zoals men vroeger hier in Nederland deed. Een paar voorbeelden:
    Sony (naam van het merk staat wel op de voorkant maar ze gebruiken het niet op het POS-materiaal): https://www.nttdocomo.co.jp/product/smart_phone/so01g/index.html
    Sharp: https://www.nttdocomo.co.jp/product/smart_phone/sh01g/index.html
    Fujitsu: https://www.nttdocomo.co.jp/product/smart_phone/f02g/index.html
    (In de urls zie je de merken wel terug, detail :)) Onderaan de pagina's staat van welke fabrikanten de merknamen zijn (Google translate gebruikt), maar op het hele toestel zelf niet in het geval van Fujitsu en Sharp).

    Softbank:
    Sharp: http://www.softbank.jp/en/mobile/product/smartphone/304sh/
    Fujitsu: http://www.softbank.jp/en/mobile/product/smartphone/301f/
    Bij de specs zie je de merknaam overigens wel vermeld worden. Op de toestellen zelf niet.

    Au pakt het iets anders aan; wederom de modellen labels, maar wel 'by 'merknaam' erachter. Op het toestel zelf staat echter geen merknaam:
    Kyocera: http://www.au.kddi.com/english/mobile/product/smartphone/kyl23/
    Sharp: http://www.au.kddi.com/english/mobile/product/smartphone/shv31/

    Het voeren van een modellen-reeks als hoofd-naam van een product is dus niet zo raar. Galaxy als merknaam in de markt wil zitten. Het zou zomaar kunnen dat ze dat ook voor andere regio's in gedachte hadden. Wat is immers de meerwaarde van de naam 'Galaxy' op de toestellen hier? Ja, het zijn de Android-telefoons van Samsung. Maar hoeveel niet-Android-toestellen zijn er nog?

    Verder kan het ook met de reputatie te maken heeft. In Europa en de VS heeft met Samsung als een degelijk presterent merk geaccepteert. In Japan is men wat kritischer, en ziet men dat op het gebied van andere zaken, de merken uit eigen land het gewoon beter doen.

    Maar op verpakkingsmateriaal en brochures staat de naam gewoon te lezen. Ik lees in internationale media de suggestie dat het te maken heeft met een Zuid-Korea vs Japan-ding, maar dat is dus onzin.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via