Ondanks Galaxy Note 7 blijven Samsung-klanten even loyaal als Apple-klanten

De schade van het Samsung Galaxy Note 7 fiasco blijkt mee te vallen. Sterker nog, uit onderzoek blijkt dat klanten van Samsung even loyaal als klanten van Apple zijn.

Samsung Galaxy Note 7

Na alle problemen rondom de Samsung Galaxy Note 7 leek de Koreaanse smartphonefabrikant een hoop trouwe klanten te hebben verloren. Althans, als je de uitslagen van enquêtes onder consumenten moest geloven. Maar liefst 40% van de huidige eigenaren van een Samsung toestel gaf aan dat ze nooit meer een Samsung smartphone zouden kopen. Het was dan ook de vraag of Samsung het vertrouwen van dergelijke klanten terug zou kunnen winnen. Wellicht kon een indrukwekkende Samsung Galaxy S8 lancering de reputatie van het bedrijf redden…

Het valt mee

Uit een nieuw onderzoek blijkt echter dat het allemaal enorm meevalt. Uit een enquête die tussen 26 oktober en 9 november werd gehouden door Reuters en Ipsos bleek dat klanten van Samsung net zo loyaal zijn als de klanten van Apple. Het blijkt maar weer dat de gemiddelde consument snel zijn protest vergeet of laat varen, want van die eerdergenoemde 40% blijft maar weinig over. Het percentage dat als eerste een Samsung telefoon zou overwegen is vrijwel even hoog onder consumenten die wel en niet op de hoogte zijn van het Galaxy Note 7 fiasco (25% en 27%).

Even loyaal als Apple klanten

91% van de huidige eigenaren van een Samsung smartphone zegt als volgende telefoon ook een model van Samsung te willen. Daarin lijkt Samsung dus geen last te hebben van de reputatieschade, want ook 92% van alle iPhone-gebruikers zegt als volgende toestel een iPhone te nemen. Daarmee zijn Samsung’s klanten dus even loyaal als die van Apple. Reuters en Ipsos ondervroegen 2375 eigenaren van een Samsung smartphone en 3185 iPhone-gebruikers.

Beperkte schade

Volgens Samsung waren op 4 november 85% van alle verkochte Samsung Galaxy Note 7 exemplaren al ingeruild. De meerderheid heeft zijn exemplaar ingeruild voor een ander toestel van Samsung, meestal de Galaxy S7 Edge. Volgens Jan Dawson van Jackdaw Research zijn alleen early adaptors getroffen, omdat Samsung snel heeft gehandeld. Daarom is de schade zo beperkt: het overgrote deel van Samsung’s klanten heeft er geen last van gehad.

Korte termijn

Samsung heeft vooral op de korte termijn last van het fiasco gehad. Het bedrijf had opeens geen vlaggenschip in de schappen liggen voor dit najaar, waardoor de Samsung Galaxy S7 en de Galaxy S7 Edge de verkopen moesten compenseren. Volgens onderzoeksbureau Gartner heeft dat ervoor gezorgd dat er tijdens het derde kwartaal 12 miljoen minder Samsung smartphones zijn verscheept ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Daardoor slonk het marktaandeel van Samsung met 4.4%. Toch blijft Samsung op de eerste plek staan, en dat lijkt voorlopig niet te gaan veranderen.

Bron: Reuters

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Samsung Galaxy S8 Active

‘Zo ziet de extra stevige Samsung Galaxy S8 Active eruit’ lees verder

ov-chip mobiel

Ov-chip mobiel: Je kunt nu met je smartphone inchecken lees verder

Samsung Galaxy Note 8

‘Strakke phablet: dummy Samsung Galaxy Note 8 gespot’ lees verder

iPhone 8 mal

Gelekte iPhone 8 mal suggereert dat toestel groter zal zijn dan iPhone 7 lees verder

smartphone kiezen

OnePlus 5 met dubbele camera en geen antennelijnen duikt op lees verder

Moto Z2 Play

Moto Z2 Play gecertificeerd: uiterlijk en specificaties bekend lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters