China blijft groot obstakel voor Samsung

Uit een nieuw rapport van Samsung blijkt dat de verkopen van het bedrijf in China voor het derde jaar op rij zijn teruggelopen. Kan het Koreaanse bedrijf zijn positie heroveren?

Samsung

Het grote succes van de Galaxy S7 en de Galaxy S7 Edge zorgde er de afgelopen maanden voor dat Samsung verrassend goed presteerde. Waar andere merken erg last hebben van de teruglopende groei binnen de smartphonemarkt wist Samsung de schade te beperken en zelfs betere financiële resultaten te rapporteren dan analisten hadden voorspeld. Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn voor het Koreaanse bedrijf, want China blijft een obstakel voor de smartphonefabrikant.

China

Het deze week vrijgegeven jaarlijkse duurzaamheidsrapport van het bedrijf onthult dat de verkopen van het bedrijf in China voor het derde jaar op rij zijn teruggelopen. De omzet van Samsung in China liep de afgelopen drie jaar terug tot respectievelijk 18%, 16% en 15%. Dat komt er op neer dat het Koreaanse merk in 2013 40.1 biljoen won heeft verdiend, in 2014 33 biljoen en in 2015 31 biljoen. Won is de Zuid-Koreaanse munteenheid.

Lage prijzen

Samsung was in 2013 nog de marktleider in de Chinese smartphonemarkt, maar kon zich niet snel genoeg aanpassen aan de rap veranderende omstandigheden en concurrentie, waardoor het merk nu op de vijfde plaats staat. Lokale grote namen zoals Huawei, Oppo en Xiaomi wisten snel een groot deel van de markt in te nemen met hun spotgoedkope smartphones. Samsung brengt natuurlijk ook goedkopere toestellen uit, maar dankzij kleine winstmarges en agressieve strategieën kunnen de Chinese merken high-end specificaties aanbieden voor een lage prijs. De goedkopere smartphones van het Koreaanse bedrijf hebben pas sinds vorig jaar ook echt wat betere specificaties die in de buurt komen van het Chinese aanbod qua prijs/kwaliteit verhouding.

Nieuwe strategie

Samsung meest recente poging om terrein terug te winnen was de Galaxy C4, een metalen mid-ranger die specifiek voor de Chinese markt is ontworpen. Met zijn premium uiterlijk en relatief indrukwekkende specificaties voldoet de Galaxy C4 beter aan de eisen die de Chinese consument aan smartphones stelt. Toch blijft de impact van dat soort specifieke strategieën beperkt omdat Samsung niet teveel in zijn winstmarges wil snijden. Wat dat betreft is de Chinese smartphonemarkt een unieke situatie en wordt het interessant om te zien hoe het merk zich daar in wil manifesteren.

Bron: Korea Herald

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via