Samsung wil focus verleggen naar winstmarge

Samsung staat aan de top van smartphone-markt. De hoogste tijd voor een nieuwe strategie, waarbij de doelstelling 400 miljoen verschepingen betreft. Ook wordt de focus verlegt naar betere marges in plaats van uitbreiding van het marktaandeel. 

Post-smartphone era

“We hebben het gehad met buitensporige functies en prijsoorlogen” laat een medewerker van Samsung Electronics weten aan Korea Times. De groei vond voorheen voornamelijk plaats in het aantal verkochte telefoons. Nu wilt Samsung zich voorbereiden op de ‘post-smartphone era’, waarin volgens hen de winstgevendheid van toestellen de voornaamste prioriteit is.

Verandering voor betere winstmargegalaxys4

Wat gaat dit inhouden? Hoewel er ongetwijfeld genereuze campagnes zullen blijven bestaan, zullen deze wel degelijk worden teruggedrongen. Cashback-acties en het gratis weggeven van accessoires zouden winstgevend moeten zijn doordat ze andere aankopen te stimuleren, maar ze blijken voor meer verlies te zorgen dan winst. Volgens de medewerker zullen grote promotiecampagnes worden ingezet waar nodig. Op grote kortingsacties hoeven we echter niet meer te rekenen, zelfs niet als het magazijn leeg moet.

Investeerders veilig

Samsung’s investeerders zijn ingelicht van de nieuwe strategie en zouden hier enkel blij mee moeten zijn. Berekeningen vanuit Samsung laten namelijk zien dat het afvoeren van de prijsstunts een stijging van winstmarge van 15,8% naar 17% zal opleveren. Niks te klagen dus.

Einde onnodige features

Samsung heeft twee goede redenen voor deze overstap. Ten eerste zijn daar de voornamelijk Chinese concurrenten met hun low budget-toestellen. Samsung wilt de budget-toestellen achterwege laten om zo bodemprijzen te voorkomen, een kant die Chineze smartphone-producenten maar al te graag opgaan. Ten tweede zijn een hoop van de features die tegenwoordig worden toegevoegd aan smartphones hartstikke leuk, maar onnodig duur. Een telefoon van 400 dollar kan 90% van wat een telefoon van 700 dollar kan. Hoewel Samsung van plan is om het aantal ‘bijzondere’ (lees: bijna nooit gebruikte) features achterwege te laten, verwachten zij dat hun positie in de mobiele telefoon divisie nagenoeg hetzelfde blijft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via