Samsung wint in kort geding van Consumentenbond

De consumentenbond heeft onlangs een kort geding aangespannen tegen Samsung, de rechter stelde Samsung echter in het gelijk. De consumentenbond had van de Zuid Koreaanse fabrikant geëist dat het tot twee jaar na de aanschaf van een toestel de firmware bij zou blijven werken.

Updatebeleid fabrikanten

Samung is niet de enige smartphone fabrikant die op een gegeven moment stopt met het aanbieden van updates voor hun smartphones. Vanuit de fabtikant gezien is dat natuurlijk te verdedigen, de ontwikkel kosten zijn behoorlijk en wanneer een steeds kleinere groep gebruikers oudere toestellen gebruikt is het voor de fabrikant niet meer een grote investering waard.

De consumentenbond wilde de rechtbank overtuigen van het feit dat door het achterblijven van beveiligings updates oudere telefoons een stuk eenvoudiger te hacken zijn. Hierdoor loopt de consument risico, aldus de consumentenbond.

Stagefright

Afgelopen zomer werd er een behoorlijk beveiligingslek aangetroffen in het gros van de smartphones. Dit ‘Stagefright’ beveiligingslek zorgde ervoor dat met  een MMS berichtje je telefoon kon worden gehackt. Het duurde een behoorlijk tijd voordat elke fabrikant hier een beveiligingsupdate voor beschikbaar had.

Uitspraak rechter

De rechter in Amsterdam oordeelde echter in het voordeel van de Zuid Koreaanse telefoonfabrikant. De consumentenbond kon namelijk niet aantonen dat er daadwerkelijk mensen slachtoffer zijn geworden van het update beleid van Samsung.

“Het is jammer dat de rechter niet echt een inhoudelijk oordeel heeft gegeven over onze eis”, zegt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. “Als consumenten een nieuwe smartphone kopen worden ze onvoldoende geïnformeerd over hoe lang ze updates zullen ontvangen”.

Samsung zegt ‘verheugd’ te zijn over de uitspraak van de rechter. “Het vonnis bevestigt dat wij de beveiliging van onze toestellen op orde hebben. De beveiliging van onze apparaten blijft uiteraard onze hoogste prioriteit”, aldus het bedrijf in een schriftelijke reactie.

De consumentenbond is zich nu aan het beraden over eventuele vervolgstappen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via