San Francisco overweegt SAR-waarde mobieltjes op verpakking

Het al dan niet samengaan van een goede gezondheid en veel mobiel bellen blijft een hot topic. Eerder deze week hoorden we al over gezondheidswaarschuwingen op mobieltjes, nu heeft San Francisco het idee opgevat om het stralingsniveau van mobieltjes te vermelden bij de verkoop.

Straling telefoon

Dat mobiele telefonie mogelijk slecht is voor je gezondheid is al een tijdje bekend, hoewel wetenschappers het nog oneens zijn over de mate waarin dat waar is. In Amerika lijken lokale overheden steeds meer te gaan denken dat de straling van mobiele telefoons inderdaad slecht is voor de gezondheid. Na een bericht eerder deze week dat een wethouder in de staat Maine een wetsvoorstel ingediend heeft om gezondheidswaarschuwingen naast telefoons te zetten, komt nu een initiatief uit San Francisco naar boven. De San Francisco Department of the Environment heeft namelijk het plan opgevat om bedrijven te verplichten de SAR-waardes van telefoons aan klanten duidelijk te maken bij de verkoop. Hiermee zouden eventuele rechtzaken ontweken kunnen worden.

De SAR-waarde, of Specific Absorption Rate, geeft aan hoeveel energie er door het lichaam wordt opgenomen bij blootstelling aan een elektromagnetisch veld. Deze waarde wordt uitgedrukt in watt per kilogram van je lichaam. Voor telefoons wordt deze meestal gemeten voor het hoofd tijdens een gesprek en voor je gehele lichaam als je telefoon stand-by staat. Met deze waarde kun je een redelijke inschatting krijgen van hoe schadelijk een telefoon is, hoe hoger de SAR-waarde, hoe meer straling een telefoon afgeeft. En als die straling inderdaad schadelijk is, geldt dus ook dat een telefoon met een lagere SAR-waarde minder schadelijk is.

Bron: Mobilyz

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters