Skyfire levert producent (en Apple) al een miljoen dollar op
De revolutionare internetbrowser Skyfire, die onlangs beschikbaar kwam voor de iPhone, heeft de producent (en Apple) geen windeieren gelegd. De browser, die via een ingenieuze omweg flash-content kan tonen, heeft al zeker een miljoen dollar opgeleverd.
Dat is tenminste de ruwe berekening die Mobilecrunch erop loslaat. De browser is voor andere mobiele besturingssystemen gratis, maar op de iPhone kost hij 2,99 dollar. En volgens Skyfire is de browser ondanks aanloopproblemen reeds in het eerste weekend zeker 300.000 keer over de virtuele toonbank gegaan. Vermenigvuldig dat met die 2,99 dollar en daar is het miljoen.
Van dat miljoen pikt Apple standaard dertig procent in, zodat de producent van Skyfire zelf nog iets van zes- á zevenhonderdduizend dollar overhoudt.
Skyfire vertoont flash-films op websites die de iPhonebrowser Safari niet zelf kan tonen, vanwege gebrek aan ondersteuning voor Adobe flash. Door zo’n filmpje via de Skyfire-browser naar de servers van Skyfire te sturen, wordt het razendsnel vertaald in html5 dat de iPhone wel begrijpt. En zo komt het filmpje dus toch in beeld.
Deze workaround is zo populair bij iPhonebezitters dat Skyfire letterlijk ‘uitverkocht’ was na slechts een dag. Er moest nieuwe servercapaciteit bij worden geplaatst om de grote vraag aan te kunnen. Nadat dit was gebeurd, is de verkoop weer van start gegaan, met bovenvermeld resultaat.
Bron: mobilecrunch