'Smartphone is meest persoonlijke apparaat ooit'

”De smartphone is het meest persoonlijke apparaat dat de mens ooit gekend heeft.” Dat zei vicepresident van RIM (BlackBerry) Jeff McDowell tijdens de mobielbeurs CTIA in Amerika. “De smartphone is een verlenging van de persoonlijkheid van mensen.”

HTC Incredible S

Ook HTC-chef Jason McKenzie kon zich wel in die woorden vinden. Hij merkte op dat het design van de HTC-telefoons veel te maken heeft met het succes van het merk. Dat geldt uiteraard ook voor Apple. De smartphone is niet louter een apparaat voor communicatiefuncties, het wordt steeds meer een modieus statement dat qua uitstraling precies bij de bezitter moet passen.

Het betekent dat de specificaties van de toestellen er wat minder toe doen. Je kunt een supersterke chip in een telefoon stoppen, maar als het ding er niet uitziet, wordt het niet verkocht, weten de telefoonmakers.

MacKenzie gaf daar een verklaring voor. Smartphones zijn tegenwoordig een verlenging van het modegevoel en de persoonlijke identiteit van de bezitter. Dat is logisch, omdat er zeer privegevoelige informatie op een smartphone staat. Er worden persoonlijke gesprekken mee gevoerd, e-mails mee geschreven en sms-jes mee uitgewisseld. Naast alle andere applicaties die met een smartphone te bedienen zijn. Er zijn erg veel keuzemogelijkheden voor de consument in de smartphonemarkt, en HTC heeft daarom al vroeg de stap genomen om het merk te positioneren als een ‘fashion statement’.

Dat heeft goed gewerkt. In Nederland is het een van de grote en bekende merken, in Amerika was het merk echter totaal onbekend. Vanuit die positie wist HTC zich echter op te werken tot de derde smartphoneleverancier in de Verenigde Staten. Vijftig procent van de consumenten kent HTC als merk. En dat ligt volgens MacKenzie aan de zeer bewuste manier waarop HTC zijn toestellen ontwerpt.

Het bedrijf gaat daar tamelijk ver in. Onlangs nam HTC een design-bedrijf over in San Fransisco, dat ook de esthetische ontwerpen maakt voor bedrijven als Nike en snowboardmaker K2. Dit designbedrijf is dus ook verantwoordelijk voor de HTC-toestellen; die moeten er uit zien om door een ringetje te halen. ”De overname stelt ons in staat om ‘in touch’ te blijven met de popcultuur en te begrijpen welke trends er zijn”, aldus MacKenzie.

Het wil niet zeggen dat de specificaties van telefoons er totaal niet toe doen. De processorsnelheid en de schermresolutie zijn nog altijd belangrijk. Maar die zijn alleen maar bedoeld om de aandacht van de klant te trekken, meldt MacKenzie. De meeste telefoons hebben tegenwoordig gelijke specificaties en het ‘unieke verkoopargument’ ligt dus in het design van zo’n toestel. ”Je moet er emotioneel iets mee hebben”, aldus MacKenzie. Dat geldt ook voor de software. ”We hebben HTC’s Sense user interface herschreven om die persoonlijke ervaring te bieden.”

Bron: Venturebeat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via