Smartphonemarkt blijft flink groeien

Volgens analisten is de smartphonemarkt het afgelopen jaar ondanks de crisis nog flink gegroeid. De groei was de grootste sinds 2007 en de meest opvallende groeiers waren Palm, Motorola en Sony Ericsson.

Grafiek omhoog

Analistenbureau Canalis beweert dat de smartphonemarkt nog lang niet uitgegroeid is en ook nauwelijks last heeft gehad van de recessie. Na indrukwekkende cijfers van Android komt Canalis nu met indrukwekkende cijfers van de hele smartphonemarkt. Het afgelopen jaar was de totale groei maarliefst 67%, maar sommige fabrikanten hebben een veel grotere groei doorgemaakt in het smartphone-segment. De grootste smartphone-producent is nog steeds Nokia, gevolgd door RIM met een marktaandeel dat bijna de helft van dat van Nokia is. Nummer drie is Apple met haar iPhone, gevolgd door het sterk opkomende HTC en Motorola. Hoewel RIM lekker doorgroeide, hebben de nummers drie, vier en vijf een flink grotere groei neergezet dan Nokia en RIM, waarmee vooral de positie van RIM weleens ingehaald kan worden door Apple.

De groei van Motorola is ook interessant. Hoewel de smartphoneverkopen van het bedrijf groeiden met 136,8%, is Motorola nog lang niet terug op de kaart. De sterke prestaties van de Milestone in Amerika waren vooral reden voor deze groei. Ook het noodlijdende Sony Ericsson wist een extreem hoge groei neer te zetten. Hoewel het bedrijf nog niet in de smartphone top-5 staat, was de groei met 292% erg opvallend te noemen. Dit was volgens Canalis vooral toe te schrijven aan de Vivaz en Satio, die het goed gedaan hebben in Europa en Azië. De succesvol gelanceerde eerste Android-telefoon van het merk, de X10 droeg heel wat minder bij aan deze groei, maar dat kan er mee te maken hebben dat hij pas laat in Q1 op de markt kwam. Ook Palm, dat inmiddels door HP overgenomen is, deed het goed en zette een groei van 129% neer, grotendeels dankzij de succesvolle lancering van haar WebOS-telefoons met Verizon Wireless en AT&T, waarmee de exclusiviteit voor Sprint beëindigd werd.

Smartphone markt stats Canalys

 

Canalis gaf ook inzicht in de form-factors onder smartphones, waarin uiteraard een verplaatsing naar de touchscreentelefoon te zien was. Q1 2010 was zelfs het eerste kwartaal waarin Nokia’s touchscreentelefoons meer dan 50% van de smartphoneverkopen van de Finnen voor hun rekening namen. Over de gehele markt is te zien dat zowel de sectoren voor qwerty-toetsenborden als voor touchscreens flink groeien, terwijl er steeds minder smartphones met alleen een numeriek toetsenbord komen. Ook het algehele marktaandeel binnen de smartphonemarkt voor touchscreentelefoons is over de 50% heen gegaan naar 59,1%, ten opzichte van 34,4% vorig jaar.

Smartphone markt formfactors

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via