Smartphonemarkt groeide in Q4 2010 met honderd procent in Europa

Terwijl de totale markt voor mobiele telefoons vorig jaar in Europa met een magere drie procent steeg, bliezen de smartphones de deuren eruit met een groei van maar liefst honderd procent. Dat is becijferd door IDC.

grafiek omhoog

In het laatste kwartaal van vorig jaar was 44 procent van alle verkochte telefoons een smartphone. In de cijfers is goed te zien dat de feature telefoons op hun retour zijn, zoals wij ook al eerder vaststelden. Daarvan werden er 25 procent minder verkocht.

Telco’s in Europa mikten vooral op marketingcampagnes rondom Androidtelefoons van HTC, Sony Ericsson en Samsung die, samen met de iPhone 4 van Apple, het meest te zien waren in advertenties. IDC denkt dat deze zware promotiecampagnes flink hebben gewerkt. De smartphones met Google’s Android stegen in verkoop met 1580 procent vergeleken met een jaar eerder, het vierde kwartaal van 2009. Toen gingen er in Europa 470.000 Androidtelefoons over de toonbank, in het afgelopen kwartaal waren dat er 7,9 miljoen.

IDC analyseert dat het vierde kwartaal aangeeft waar het de komende jaren heengaat met de mobiele markt in Europa. Die markt zal straks worden gedomineerd door smartphones en Android is de koning. Het OS steeg van vier naar 31 procent marktaandeel in minder dan een jaar tijd, en liet daarbij alle andere besturingssystemen achter zich. Een verdere groei wordt voorzien waarbij iOS van Apple achterblijft.

Nokia’s aankondiging dat het overstapt op Windows Phone 7, creërt kansen voor de andere besturingssystemen, meldt IDC. Android en iOS zullen hun best doen om ex-Symbiangebruikers naar zich toe te trekken, want die zullen bij vervanging van hun telefoon naar een ander platform moeten.

Nokia deed het slechter afgelopen kwartaal; er werd 11 procent minder telefoons verkocht dan eeen jaar eerder en het marktaandeel daalde naar 33 procent. Dat was een jaar eerder nog 39 procent. Toch meldde Nokia wel goede verkoopcijfers van de nieuwe N8.

Apple en RIM noteerden goede cijfers. De iPhone steeg 66 procent in een jaar tijd, en RIM zelfs 67 procent. RIM werd daarbij geholpen door een goede portfolio en sterke prepaid aanboedingen en campagnes van grote telco’s in Europa.

Bron: Fierce Wireless

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via