'Smartphones ware plaag voor scholen'

Leraren hebben vaak geen idee wat voor rottigheid leerlingen soms met hun smartphones uithalen. Beledigende filmpjes op Hyves zetten, bijvoorbeeld. Smartphones zijn een ware plaag voor scholen, vooral omdat de leerkrachten en de schoolleidingen geen notie hebben van de mogelijkheden van de apparaten, zo meldt een onderzoek dat is verricht door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij.

smartphones school

Als er een ding uit het onderzoek blijkt, is het wel dat scholen zich geen raad weten met de smartphones binnen de schoolmuren. Er wordt ronduit naïef mee omgegaan. Leerkrachten vinden alles best, als zo’n ding maar niet afgaat tijdens de les. En dat biedt mogelijkheden tot spieken, pesten, in de klas filmen en die filmpjes online zetten, foto’s in de lerarenwc maken en online zetten, en nog veel meer.

Scholen weten zich nauwelijks te wapenen tegen deze zaken. Een kenmerkende uitspraak in het onderzoek, van een VMBO-leerling (klas 2): ”Ik vind het gewoon zielig voor die man. Er is een Hyves pagina aangemaakt door een paar leerlingen waar hij helemaal zwart wordt gemaakt en hij weet er zelf niet eens van.”

Niet alleen vormen docenten ineens een nieuwe slachtoffergroep voor digitaal pesten, ook wordt tijdens lessen flink getwitterd over de les, en de lessen lijden onder de mobieltjes. Uitspraak van een docent: ”Dan sta ik voor de klas te praten en dan hoort de helft van de klas me niet, omdat zij van die kleine oordopjes in hebben.” Sommige leerkrachten verbieden de mobieltjes en de oordoppen, anderen gaan het gevecht niet aan omdat ze ”geen politieagent willen zijn” in de klas. Tijdens de lessen wordt Facebook van updates voorzien en er wordt getwitterd ”hoe kut de les wel niet is”, meldt een docent Nederlands. Een leerling van het gymnasium: ”Ik vind het belachelijk dat ik iets uit m’n hoofd moet leren. Met Google is elke toets een open boek. Ik Google op m’n mobiel, ja.” Dit is een brugklasser.

Ouders helpen ook niet echt, door tijdens de les te bellen of sms-en naar hun kinderen. Leerkrachten blijken binnen dezelfde school zeer verschillend beleid te voeren ten aanzien van de aanwezigheid van mobiele telefoons in de klas. Sommigen laten het maar toe om de lieve vrede te bewaren, bij anderen bestaat een absoluut verbod. Scholen met een absoluut mobieltjesverbod zijn er ook maar dat helpt niet erg, meldt een leerling van VMBO 3: ”Ik heb twee telefoons in gebruik. Een koelkast voor de conciërge en m’n Blackberry houd ik bij me.”

Leraren gaan ook niet altijd even slim met sociale media om. Een docent die twitterde dat hij zich in het weekend had bezopen, was op maandag de risee van de klas omdat hij niet wist dat al zijn leerlingen hem volgden op Twitter. ”Ik heb daar eerlijk gezegd niet op gelet”, meldt deze economiedocent.

Geen onderzoek zonder aanbevelingen, ook hier melden de onderzoekers de oplossing: haal deskundigheid binnen de school (Nationaal Mediacoaches), zie leerlingen als experts (en laat ze af en toe zelf lesgeven over de kunstjes die ze op hun mobieltjes uithalen), scholen moeten hun verantwoordelijkheid beseffen, en zorgen voor eenduidige afspraken en handhaving.

Bron: Media en Maatschappij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Robert Webbe -

    Het is geweldig om te zien dat de leraren in de vorige eeuw zijn gebleven. Ook de manier van lesgeven zal anders moeten want de ouderwetse traditionele methode pikken ze niet meer. Een oud Chinees gezegd gaat hier mooi op: vertel het me en ik ga het vergeten, toon het me en misschien onthoud ik het, betrek me erbij en ik ga het begrijpen.

    Laat "de snotneuzen" zelf maar zeggen en ontdekken hoe ze het gaan leren. De leraren zullen de grenzen aan moeten geven en zorgen voor inspiratie en energie. Het zal voor veel leraren moeilijk worden om te accepteren dat ze niet meer de alwetende zijn…

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via