Zijn smartwatches nog van deze tijd? – ADV

smartwatchDoor alle technologie in ons dagelijks leven worden we als mensen anders slim. De spullen om ons heen worden daarentegen steeds smarter. We worden omringd door tablets, smartphones, smartwatches, noem maar op. Als het aan crowdfunding en sites als Kickstarter ligt, gaan we binnenkort ook over op slimme waterflesjes, riemen, koffers, sieraden en telefoonhoesjes! Het liefst zien we onze technologie zo compact en draagbaar mogelijk: in de vorm van een wearable. Raken we als consument niet een beetje de weg kwijt? Of is dit nog maar het begin? In het volgende artikel geven we antwoord op deze vragen en lichten we nieuwe trends toe op het gebied van wearables.

Overkill

Bij het zien van dergelijke gadgets rijst bij veel consumenten de vraag: “Waarom?”. Ze zijn sceptisch, zien niet direct de toegevoegde waarde of vinden het bijvoorbeeld verspilling. Naast de hoge fun-factor spelen de meeste gadgets vooral in op gemak. Want dat dient de mens, toch? Goed voorbeeld hiervan is de smartwatch. Tijdens het sporten blijft je smartphone veilig opgeborgen in de tas, waardoor hij minder kans loopt op schade. Ook hoeft het toestel niet constant uit zijn Xperia X Compact case vandaan gehaald te worden. Alle meldingen komen tenslotte met een subtiel signaal binnen op je intelligente polsklokje. Dit scheelt gedurende dag een hoop handelingen.

Naast gemak spelen twee andere aspecten een grote rol, namelijk gezondheid en persoonlijke veiligheid. Vlakken waarop we de komende jaren een hoop ontwikkelingen gaan zien. Bijvoorbeeld in de gezondheid- of ouderenzorg. Sommige wearables geven direct inzicht in onze vitale functies en met de opgespaarde data kan in de toekomst wellicht tijdig een diagnose gesteld worden. Ook voor kinderen bestaan er speciale smartwatches. De smartwatch Boomerang komt met een app, waarin ouders afstandslimieten en noodnummers kunnen instellen en kinderen kunnen monitoren. Onze focus op gezondheid, bewegen en veiligheid neemt met de dag toe. Wearables spelen hier perfect op in.

Een nieuwe look

De technieken uit wearables hebben hun dienst bewezen. De verschillende meters en scanners zien we dan ook steeds meer terug in een andere vorm. Bijvoorbeeld voor de vrouwelijke doelgroep met de Bellabeat of de Smartring. Op het oog normale sieraden, deze gaan echter net een stapje verder.

Andere producten die we mogen verwachten zijn:

  • Een bril met ingebouwde health- en fitnessmeters
  • Een slimme riem, die je aangeeft wanneer je te veel eet of even op de lijn moet letten.
  • Slimme contactlenzen, bijvoorbeeld met een bloedsuikermeter.

Wearables worden hiermee haast onzichtbaar en voor iedereen toegankelijk. Design speelt hierin een grote rol: we willen dat de wearable zo natuurlijk mogelijk oogt, en opgaat in de rest van onze outfit. Dit zien we terug in het grote aanbod hybride smartwatches: iets minder tech, en een gangbaarder ontwerp. Want hoe sportief we ook over willen komen: niet iedereen wordt graag gezien met een Fitbit onder zijn overhemd.

Design is onlosmakelijk verbonden met de gebruikte materialen. Zo gaan we steeds vaker het gebruik van Corning Gorilla Glass terugzien. Ook bieden steeds meer leveranciers de optie voor verwisselbare bandjes. Zo stap je eenvoudig over van een sportieve naar een zakelijke look. Om het compleet te maken, match je de rest van je gadgets met bijpassende telefoonhoesjes of MacBook 12 inch hoes.

Gamefication

Als nieuwe trend zien we steeds vaker speciale apps die komen met je gadget of wearable. Bijvoorbeeld Fitbit Adventures! Met deze toepassingen hopen producenten iedereen in beweging en dichter bij elkaar te brengen. Vergelijkbaar met het effect van de immens populaire app Pokémon Go. Door het afleggen van routes, behalen van speciale doelen of badges meet je je voortgang en ga je de strijd aan met je beste vrienden.

Kortom: het principe van de smartwatch zal blijven bestaan, maar we gaan hem steeds meer en meer terugzien in andere vormen. Bij de grote merken Microsoft en LG is zelfs al een afname te zien in het aantal nieuwe modellen. Consumenten zijn lastig te overtuigen van de toegevoegde waarde en zijn vaak sceptisch voor wat betreft het handhaven van hun privacy. Deze geluiden zijn niet aan dovemansoren gericht en leveranciers spelen hier dan ook slim op in. Mede dankzij nieuwe toepassingen, uitgebreidere mogelijkheden of een beter design, is het totale marktaandeel van wearables zelfs toegenomen! Dit leert ons dat er een duidelijke verschuiving plaatsvindt. We raken blijkbaar steeds meer gewend én vertrouwd met nieuwe technologieën, het is alleen nog een kwestie van finetunen en samen de juiste weg vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. mark -

    In de ouderen zorg zijn de smartwatches handig. Vooral als bejaarde alleen bent. Een smartwatches moet bij ongevallen eigenlijk 112 kunnen bereiken en de gegevens doorgeven van de locatie. Handig als mensen onwel worden of geen hartslag hebben. Zoiets zou nut hebben

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via