Sms-dienst YAMTALK voldoet aan eisen na last onder dwangsom

Het bedrijf SD&P waar de sms-dienst YAMTALK toe behoort, is gestopt met het versturen van berichten waarin afmeldmogelijkheid ontbrak. Dit gebeurde nadat de OPTA het bedrijf een last onder dwangsom had opgelegd van 30.000 euro per dag dat de misleidende praktijken voorduurden.

YAMTALK

De OPTA, Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft het bedrijf een last onder dwangsom opgelegd van 30.000 per dag. De dwangsom werd opgelegd voor het feit dat de sms-dienst berichtjes verstuurde naar de geabonneerden waarin niet stond vermeld hoe het abonnement kon worden stopgezet. De last onder dwangsom betekende dat het bedrijf elke dag dat het niet voldeed aan de eis van de OPTA 30.000 euro boete zou moeten betalen, met een maximum van 900.000 euro. In elk sms-bericht van de dienst moet de afmeldmogelijkheid vermeld staan.

De misleidende handelswijze van SD&P hield in dat het bedrijf op internet spelletjes aanbood waarmee prijzen te winnen waren. Als mensen een prijs hadden gewonnen moesten ze hun mobiele nummer invoeren op de website zodat ze de prijs kregen. Als ze dat gedaan hadden kregen ze een sms-bericht met de kosten van de geactiveerde sms-dienst YAMTALK en een mogelijkheid om van het abonnement af te komen. In de daarop volgende sms’jes ontbrak deze mogelijkheid echter, waardoor het voor veel mensen lastig werd om zich weer af te melden voor de dienst. Nadat de OPTA klachten over de dienst had ontvangen, heeft de toezichthouder meteen een last onder dwangsom opgelegd zodat de misleidende praktijken zouden stoppen.

Op 7 mei had de Commissie Handhaving Gedragscode SMS-dienstverlening het bedrijf al gestraft door de sms-dienst voor drie maanden stop te zetten. Het bedrijf heeft een bezwaarschrift tegen de last onder dwangsom van de OPTA ingediend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Erik -

    vandaag 16/7/2010 meegedaan aan een prijsvraag en direct daarna krijg ik 2 ongevraagde smsjes die mij elk 15 cent kosten! waarom blokken onze gsm providers deze malifiede personen niet? onze providers maken zich schuldig aan het meewerken met dit krapuul.

  2. Koen -

    Zelfde als bij Eric tegengekomen op 8/10/2009.
    De enige manier om een boodschap door te sturen was blijkbaar stop naar 9557. Hopelijk is het hiermee opgelost!

  3. Eric -

    Idem op vandaag 7 oktober 2009. Van nr 8899.
    "Stop" naar 8899 terugsturen geeft melding dat er geen verbinding mogelijk is.
    Heb nu "stop" naar het nummer 9557 (= het nr voor een abonnement) gestuurd.
    Dit nr neemt de boodschap aan.
    Nu maar hopen dat het gelukt is om van die wan-praktijk
    verlost te zijn.
    Ik weet niet langs welke weg ik dit bericht verder kenbaar kan maken !! Als jij het weet graag doen aub.

  4. peter dejaeger -

    ik kan u verzekeren dat dit gezever is : ik heb vandaag 31 augustus twee berichten van hen ontvangen op 15 minuten tijd na het klikken op een kwisvraag. de melding als je go… stuurt krijg je een abonnement klopt dus niet. ik wacht nu af hoelang deze ellende gaat duren… Reageer hier aub. voor wie kan helpen…
    peter, leuven, belgie, maandagavond, 31.08.2009

    mod: Email weggehaald ivm spam

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via