$14,000 Solarin toestel geflopt, een derde van de werknemers ontslagen

Vorig jaar lanceerde Sirin Labs het extreem dure toestel Solarin. De smartphone had een prijs van $14,000 en het was zeer de vraag of het een succes zou worden. Bijna een jaar later weten we dat het toestel een mislukking is en Sirin Labs niet veel heeft opgeleverd. Het bedrijf heeft zelfs nu een derde van zijn personeel ontslagen. Er is besloten het toestel voor minstens een jaar nog te produceren en bestaande gebruikers nog support te bieden. Maar Sirin Labs wil in de toekomst nieuwe ingenieurs aannemen en een andere weg inslaan. Wat dit precies zal inhouden is nog onbekend

Solarin niet alleen geflopt door hoge prijs

SolarinLogischerwijs zal meteen gedacht worden dat het slecht lopen van de Solarin aan de prijs te wijten is. Volgens sommigen zou de prijs onzinnig zijn en zou er maar voor $150 aan componenten in het toestel zitten. Hoewel de hoge prijs de verkoopcijfers niet heeft gestimuleerd, was dat niet het enige probleem van de smartphone. Toen de telefoon werd gelanceerd was het in principe al verouderd. Zo kwam het met en al verouderde Snapdragon 810 chipset. Ook draaide het op Android 5.1 terwijl Android 6 Marshmallow al een hele tijd beschikbaar was. Verder had het toestel nog andere problemen met betrekking tot de hardware.

Markt voor exclusieve toestellen bestaat wel

 Als de specificaties van het toestel naar behoren waren geweest, zou de hoge prijs geen probleem hoeven te zijn geweest. Het is niet zo dat er geen markt is voor extreem dure smartphones, maar de toestellen moeten dan wel inspelen op de wensen van de gebruikers. Bedrijven zoals Gresso en Vertu brengen al jaren exclusieve toestellen uit en boeken daar redelijk veel succes mee. Het probleem van Solarin is was dat het niet de juiste gebruikers probeerde te bereiken.  Waar klanten veel geld aan willen uitgeven is luxe. Succesvolle dure telefoons bieden de gebruiker exclusieve en ongebruikelijke materialen. En hoewel de Solarin wel dure materialen aanbood, is daar niet op gefocust bij de promotie van het toestel.

Sirin Labs koos verkeerde marketing strategie

De marketing van het toestel was gericht op privacy en veiligheid. Zo waren in de secure mode alleen versleutelde berichten en uitgaande gesprekken mogelijk. In principe is er inderdaad een markt voor dit soort veilige telefoons, maar lijken deze gebruikers niet geïnteresseerd te zijn in onnodig dure toestellen. Voor een lagere prijs zijn bijvoorbeeld ook de Blackphone toestellen van Silent Circle beschikbaar, welke dezelfde beveiligde features aanbieden. Wanneer Sirin Labs voor een andere marketingstrategie had gekozen, was het toestel misschien redelijk succesvol geweest.
Bron: TechCrunch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?
BlackBerry KeyOne

BlackBerry werkt aan twee nieuwe Android smartphones lees verder

Google Pixel in de toekomst met touchpad op de achterkant?

Patenten onthullen toekomst Google Pixel smartphones lees verder

OnePlus Pete Lau

OnePlus CEO reageert uitgebreid op kritiek OnePlus 5 lees verder

smartphone

Onderzoek: met een smartphone in de buurt word je dommer lees verder

Honor 9

Honor 9 komt naar Nederland: prijs, specificaties en meer lees verder

iOS 11

Publieke beta: zo kun je nu veilig alvast iOS 11 uitproberen op iPhone of iPad lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters