Sonos heeft frictie met Spotify

De CEO van Sonos heeft in een interview in het Parool aangegeven dat er frictie is met Spotify en Apple. Spotify heeft graag dat haar muziek via haar eigen app naar Sonos gestreamd wordt en niet via de Sonos-app.

John MacFarlane laat in dagblad het Parool zijn licht schijnen op de concurrenten van Sonos. Volgens hem duurde het relatief lang voordat concurrenten waren ingestapt op de markt voor streaming speakers. Dit zou komen omdat ze de potentie niet zagen van streamers en het feit dat ze niet doorhadden dat de muziekmarkt langzaam maar zeker naar een streaming-markt zich verplaatste. “Streaming audio is de standaard aan het worden. De muziek- en audio-industrie realiseren zich dat nu ook”, aldus MacFarlane in het interview.

De topman laat weten met afzien naar het moment toe te leven zodra Samsung, Apple en Sony de markt voor streaming speakers daadwerkelijk gaan betreden. “Ik zou me pas echt zorgen maken als Samsung, Apple of Sony serieus in deze markt actief worden.” Desondanks heeft Samsung haar eerste speakers al geïntroduceerd op de afgelopen IFA-beurs, al is de fabrikant ze nog niet groots aan het promoten. De kans wordt steeds groter dat deze spelers zich binnen afzienbare tijd op de markt van Sonos gaan storten.

Inmiddels lijken er ook andere problemen voor Sonos de kop op te steken. Zo is er frictie met ’s werelds grootse muziekstreamingdienst Spotify. “Er is frictie. Het is fantastisch wat Spotify voor elkaar heeft gekregen, maar er zijn onderweg wat hobbels.” Dit zou komen doordat Spotify liever heeft dat haar muziek via haar eigen app naar Sonos-speakers wordt gestreamed. Sonos heeft juist alle diensten in haar eigen app gebundeld waardoor de consument niet elke dienst via een aparte app moet streamen en bedienen. Spotify wil hier niets van weten en heeft andere fabrikanten al verboden om haar app te integreren in haar eigen apps. Bedrijven dienen gebruik te maken van Spotify Connect om de muziek van Spotify te streamen.

“We zullen Spotify Connect nooit steunen, net zo min als we ons willen onderwerpen aan Apple. Wij houden vast aan het uitgangspunt dat je Sonos bedient met de Sonos-app, niet met de app van een muziekdienst”, aldus de topman. Klaarblijkelijk heeft Sonos ook de zelfde discussie momenteel met Apple lopen omtrent de muziekdienst van Beats. Onduidelijk is nog of de twee partijen hun api gaan sluiten voor Sonos. Dit zou een een grote tegenvaller zijn voor het bedrijf dat populaire streaming-speakers maakt. “We blijven praten met Spotify en Apple, om de best mogelijke oplossing te vinden voor de gebruiker”, zo verwerkt de topman.

De topman laat weten dat er dit jaar geen nieuwe hardware uit de labs van Sonos zal rollen, afgezien van de nieuwe Boost. De fabrikant richt zich in 2014 op het verbeteren van haar software. Zo heeft Sonos haar apps in het nieuw gestoken en ook haar speakers echt draadloos gemaakt door de Bridge op te heffen en ze direct te laten verbinden met het wifi-netwerk. Daarnaast is het idee dat de speakers van Sonos ongeveer 10 jaar mee gaan en een tijdloos design mee krijgen. Wel zal de fabrikant betaalbaardere Soundbars ontwikkelen voor tv’s.

John MacFarlane CEO Sonos 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via