Strategy Analytics: “Android is veruit de grootste op de tabletmarkt”

Volgens Strategy Analytics beschikt Google met diens Android OS over 67 procent van de totale tablet markt wereldwijd in het tweede kwartaal van 2013. Apple blijft steken op 28.3 procent marktaandeel.

De data die Strategy Analytics in handen krijgt is deels geschat en deels afkomstig van fabrikanten. Hierdoor dient het onderzoek met een korreltje zout genomen te worden. Volgens het rapport is Google in een jaar tijd veruit de meest dominante speler geworden op de tablet markt. Daar waar het in Q2 2012 nog een marktaandeel had van 51.4 procent wereldwijd, is dat aantal nu gestegen naar 67 procent. Apple zag zijn marktaandeel met diens iPad en iPad mini dalen van 47.2 procent naar 28.3 procent.

Windows groeide ondanks de lancering van Windows 8 maar amper, aldus Strategy Analytics. Het marktaandeel groeide van 0.5 procent in Q2 2012 naar 4,5 procent in Q2 2013. BlackBerry zag zijn marktaandeel dalen van 0.9 procent naar 0.2 procent. In totaal zijn er volgens de onderzoekers 36.2 miljoen tablets in het tweede kwartaal van 2012 verkocht. Fabrikanten met Android op hun tablets wisten in totaal 34.6 miljoen stuks te verschepen en Apple zou 14.6 miljoen stuks van diens iPads verscheept hebben. Er zouden in het afgelopen kwartaal slechts 2.3 miljoen Windows 8-tablets verkocht zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. DannyD -

    Microsoft schiet zichzelf in de voet door hun tablets veel te duur in de markt te brengen. Consumenten laten Surface tablets niet liggen omdat ze slecht zijn, maar omdat ze 2x zo duur zijn als Android tablets. Dan is je keuze snel gemaakt!

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via