Waarom OnePlus zo snel heeft kunnen groeien waar anderen faalden

De smartphone wereld is één van de meest competitieve markten en bijna onmogelijk om te infiltreren als buitenstaander. Dit is echter precies wat OnePlus aan het doen is en met groot succes. Waar het veel andere Chinese smartphone makers niet is gelukt, lijkt dit bedrijf de gouden formule te hebben gevonden. Maar waar ligt het verschil en hoe lukt het de underdog om zelfs met de gevestigde orde te concurreren?

Budget gebruiken voor product, niet voor dure marketing

In een interview wijst OnePlus medeoprichter Carl Pei erop dat veel smartphone bedrijven meer gericht zijn op het promoten van het product, dan op het product zelf. Het Chinese bedrijf doet echter niet aan grote campagnes, maar probeert ervoor te zorgen dat gebruikers de best mogelijke smartphone krijgen.

OnePlus

Exclusiviteit OnePlus toestellen

Natuurlijk is enige vorm van marketing wel nodig om het product onder de aandacht te brengen, maar OnePlus pakt het net iets anders aan dan de meeste bedrijven. Eén van hun meest opmerkelijke marketingstrategieën was in het begin alleen smartphones te verkopen aan mensen, die een uitnodigen hadden gekregen. Door maar een beperkt aantal mensen toestemming te geven de toestellen te kopen, steeg de aantrekkingskracht van de telefoons aanzienlijk.

De uitnodigingen konden verkregen worden door verschillende promotie acties en wedstrijden. Gelukkigen met een uitnodiging konden daarnaast ook een uitnodiging uitdelen aan vrienden. Deze strategie genereerde aanzien voor het merk onder tech liefhebbers. Hierdoor werd een community van trouwe klanten gecreëerd, welke online een groot enthousiasme voor het merk en de producten verspreidde.

OnePlus

Lage Prijzen

Doordat er geen tonnen worden besteed aan conventionele marketing methodes, is het mogelijk de prijs van de toestellen laag te houden. Veel bedrijven besteden absurde bedragen aan marketing en berekenen dit door naar de uiteindelijke prijs van de smartphone. Uiteindelijk is de klant hier dus de dupe van. OnePlus kan door de gebruikte strategieën kwalitatief goede producten leveren voor een zeer betaalbare prijs en dat is waar gebruikers op het moment veel waarde aan hechten.

Samsung

Galaxy Note 9: Samsung, Xiaomi en Huawei zijn iets aan het bekokstoven lees verder

Xiaomi

Xiaomi producten liggen binnenkort gewoon in de Kruidvat lees verder

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters