Waarom OnePlus zo snel heeft kunnen groeien waar anderen faalden

De smartphone wereld is één van de meest competitieve markten en bijna onmogelijk om te infiltreren als buitenstaander. Dit is echter precies wat OnePlus aan het doen is en met groot succes. Waar het veel andere Chinese smartphone makers niet is gelukt, lijkt dit bedrijf de gouden formule te hebben gevonden. Maar waar ligt het verschil en hoe lukt het de underdog om zelfs met de gevestigde orde te concurreren?

Budget gebruiken voor product, niet voor dure marketing

In een interview wijst OnePlus medeoprichter Carl Pei erop dat veel smartphone bedrijven meer gericht zijn op het promoten van het product, dan op het product zelf. Het Chinese bedrijf doet echter niet aan grote campagnes, maar probeert ervoor te zorgen dat gebruikers de best mogelijke smartphone krijgen.

OnePlus

Exclusiviteit OnePlus toestellen

Natuurlijk is enige vorm van marketing wel nodig om het product onder de aandacht te brengen, maar OnePlus pakt het net iets anders aan dan de meeste bedrijven. Eén van hun meest opmerkelijke marketingstrategieën was in het begin alleen smartphones te verkopen aan mensen, die een uitnodigen hadden gekregen. Door maar een beperkt aantal mensen toestemming te geven de toestellen te kopen, steeg de aantrekkingskracht van de telefoons aanzienlijk.

De uitnodigingen konden verkregen worden door verschillende promotie acties en wedstrijden. Gelukkigen met een uitnodiging konden daarnaast ook een uitnodiging uitdelen aan vrienden. Deze strategie genereerde aanzien voor het merk onder tech liefhebbers. Hierdoor werd een community van trouwe klanten gecreëerd, welke online een groot enthousiasme voor het merk en de producten verspreidde.

OnePlus

Lage Prijzen

Doordat er geen tonnen worden besteed aan conventionele marketing methodes, is het mogelijk de prijs van de toestellen laag te houden. Veel bedrijven besteden absurde bedragen aan marketing en berekenen dit door naar de uiteindelijke prijs van de smartphone. Uiteindelijk is de klant hier dus de dupe van. OnePlus kan door de gebruikte strategieën kwalitatief goede producten leveren voor een zeer betaalbare prijs en dat is waar gebruikers op het moment veel waarde aan hechten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Bernard -

    Ik ben de gelukkige bezitter van een oneplus 3. Een prachtig, uitstekend werkend toestel voor een redelijke prijs.

    Maar let op, ze worden wel elke versie duurder, dat is natuurlijk niet de bedoeling. De kans bestaat dan dat er weer een ander in de leemte springt. Een prima toestel dus voor een redelijke prijs. Nu flikt oneplus het nog!

  2. Robert -

    Samsung gaf in 2016 10,2 mld dollar aan marketing uit. In 2013 zelfs 14 mld dollar. Ik denk dat Apple niet eens zoveel uitgeeft.
    Dat zijn bizarre bedragen die je toch maar moet terugverdienen.
    Oneplus heeft ook geen groot marketing budget

    Ze staan ook niet in fysieke winkels wat weer bespaart (bij MM dien je ervoor te betalen). Alles is online.

    Via social media hebben ze wel een grote aantrekkingskracht gecreëerd.
    Dit natuurlijk in combinatie met de lage prijs en goed product.
    Het nadeel is dat het bij de massa niet bekend zal worden.

    Mocht de oneplus 5 inderdaad 450 euro zijn dan hebben ze weer “goud” in handen.
    Maar ik vermoed eerder 499 euro

  3. Maarten Taal -

    Naar mijn mening kan OnePlus ook een vlaggenschip leveren met een goede prijs-kwaliteitverhouding, omdat ze maar één smartphone ontwikkelen. Onbegrijpelijk dat HTC dat ook niet doet, want zo houden ze meer budget over voor de ontwikkeling van hun vlaggenschip en kunnen ze die ook voor een relatief lage prijs leveren.

iPhone X

Waarom het succes van de iPhone X Google miljarden gaat kosten lees verder

Oppo, dochterbedrijf van BBK

BBK is de op twee na grootste smartphonemaker ter wereld. Precies…wie? lees verder

headphone jack

Waarom Google de headphone jack van de Pixel 2 verwijderde lees verder

OnePlus 3

OnePlus verzamelt teveel privégegevens gebruikers, maar er is goed nieuws lees verder

Google Pixel 2

Waarom het succes van de Pixel 2 slecht zou kunnen zijn voor Google lees verder

Apple opladen

Ikea richt pijlen op Apple met scherpe advertenties lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters