‘Nintendo heeft Super Mario Run te duur gemaakt’

Super Mario Run is nog steeds een groot succes, maar heeft Nintendo het spelletje niet te duur gemaakt? Die conclusie zou je kunnen trekken uit de data van een nieuw onderzoek.

Super Mario Run

Super Mario Run was slechts een paar uur na zijn lancering op 15 december de meest opbrengende app binnen de Amerikaanse App Store. Hetzelfde gebeurde vervolgens in vrijwel elk land waar het spelletje is uitgekomen. Dat was ook wel te verwachten. Mario is zo’n iconisch personage dat de game alleen al qua nostalgie factor kan scoren. Hetzelfde gold voor Pokémon Go, een spelletje waarvan Super Mario Run ruim het record wist te verbreken. Het lijkt er nu echter op dat die populariteit al sterk afneemt. Het spelletje is nu al niet meer de meest opbrengende app in welk land dan ook.

Verdienmodel

Dat komt natuurlijk vooral door het verdienmodel van de app. Waar spellen als Clash Royale je continu om geld smeken en dus geld blijven opbrengen, heeft Super Mario Run enkel een eenmalige prijs van 10 euro. Daarmee krijg je toegang tot alle levels. Voor veel spelers is dat een verademing, vooral je als je normaal veel Mario spelletjes speelt. Dan ben je namelijk gewend om gewoon door te kunnen blijven spelen, zonder vervelende reclames of spelmechanismes die je dwingen om geld te besteden. Wat dat betreft is het een goed teken voor fans, maar het is maar de vraag of Nintendo blij wordt van dit nieuws.

Lagere prijs

De app staat nog wel bovenaan de lijst van gratis apps in 68 landen. Twee weken geleden waren dat nog 138 landen. Dat komt doordat Super Mario Run in principe gratis is, en pas geld kost als je alle levels wil spelen. Volgens analisten kost het volledige spelletje teveel, en had de Japanse gamefabrikant de prijs moeten verlagen. Volgens onderzoeksbureau AppTopia is slechts 1% tot 2% van iedereen die het spelletje heeft gedownload bereid om voor alle levels te betalen. Ter vergelijking: bij een prijs van 2 dollar zou dat percentage al stijgen tot 10%.

Super Mario Run

Eerste poging

De vraag is: wat is de ideale middenweg? De huidige prijs zal naar verwachting deze maand in totaal $30 miljoen opleveren. Volgens AppTopia zou een prijs van 2 dollar in totaal $50 miljoen opleveren. Heeft Nintendo dan toch de verkeerde keuze gemaakt? Dat zal meevallen. Super Mario Run is het eerste echte mobiele spelletje van het bedrijf. Daarmee kan je het gerust een groot succes noemen. Nintendo is van plan om twee tot drie mobiele games per jaar uit te gaan brengen. De gamefabrikant zal ongetwijfeld leren van zijn huidige strategie.

Bron: Bloomberg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters