Interessante statistieken wijzen op succes Super Mario Run

Onderzoeksbureau Sensor Tower heeft een aantal interessante statistieken verzameld rondom de lancering van Super Mario Run.

Sensor Tower

Volgens onderzoeksbureau Sensor Tower is Super Mario Run op de eerste dag door maar liefst 5 miljoen gebruikers gedownload. Het onderzoeksbureau kwam eerder al met de voorspelling dat het spelletje van Nintendo in de eerste maand 50 miljoen keer gedownload zou gaan worden. Daarvan is al 10% dus op de eerste dag gehaald. De omzet qua in-app aankopen bedroeg $5 miljoen op de eerste dag. Super Mario Run is gratis te downloaden, maar om alle werelden en spelmodi te spelen moeten spelers €10 betalen.

Super Mario Run

Met dat bedrag heeft Super Mario Run de eerste dag van Pokémon Go overtroffen. Pokémon Go is het augmented reality spelletje van Niantic Labs, dat talloze records verbrak na zijn lancering. Nintendo heeft overigens ook een flink aandeel in de Pokémon franchise, dus voor de Japanse gamefabrikant is het een win-win situatie. Super Mario Run wist op zijn eerste dag een 19% grotere omzet te behalen dan Pokémon Go in dezelfde periode. Om dat even in perspectief te zetten: dat is 400% meer dan Clash Royale, het spel dat op de derde plek staat, en dat is geen typefoutje.

Eerlijke vergelijking?

Het is natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking, want Pokémon Go kwam op zijn eerste dag in veel minder landen uit. Aan de andere kant is Super Mario Run enkel beschikbaar op iOS, terwijl Pokémon Go vanaf het begin ook op Android beschikbaar is. Super Mario Run zal naar verwachting pas volgend jaar de overstap maken. Wat de prestatie van Nintendo zo opmerkelijk maakt, is de prijs van het spelletje. Waar je in Pokémon Go relatief kleine aankopen kunt doen, kost Super Mario Run meteen €10. Er is geen kleiner pakketje of optie. Toch staat het spelletje bovenaan in de App Store qua opbrengsten.

Super Mario Run statistieken

16 minuten

Sensor Tower meldt in zijn rapport dat men gemiddeld 16 minuten Super Mario Run speelde op de eerste dag. Dat is minder dan de 18 minuten van Pokémon Go, en een stuk minder dan de 28 minuten die men spendeerde aan Clash Royale. Daarnaast hebben maar liefst 30 miljoen consumenten een notificatie aangevraagd voor wanneer Super Mario Run beschikbaar zou zijn, wat laat zien dat het spelletje nog een hoop kan bereiken. Kan Nintendo het echter op de lange termijn interessant houden? Aan de andere kant is het verdienmodel van Nintendo juist gericht op een eenmalige aankoop, waardoor er minder druk is om spelers maanden lang zoet te houden, in de hoop dat ze meer kleine aankopen doen.

Bron: Sensor Tower

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters