T-Mobile baas: ''Subsidies op telefoons moeten verdwijnen''

Een directeur van T-Mobile USA vindt dat de subsidies op telefoons moeten verdwijnen. Hij zei dat in een paneldiscussie. Waar de andere panelleden hem onmiddellijk voor de voeten gooiden dat T-Mobile zelf ook niet van plan schijnt te zijn om de telefoonsubsidies af te schaffen.

T-Mobile logo

”Als ik koning voor een dag was, zou ik er onmiddellijk een eind aan maken”, zei directeur Cole Brodman. Hij vindt dat de toestelsubsidies de markt verpesten. Klanten denken daardoor dat de toestellen werkelijk zo weinig waard zijn als het bedrag dat ze ervoor betalen, al betalen ze uiteindelijk veel meer via de maandelijkse abonnementskosten. Maar de devaluatie van dure smartphones in de ogen van veel klanten is daarmee wel een feit, aldus Brodman.

”Het verstoort het beeld van wat een toestel eigenlijk kost en het dwingt fabrikanten en telco’s om op verschillende borden te schaken. Voor klanten is het helemaal onoverzichtelijk, omdat de subsidies klanten ertoe brengen om de waarde van hun toestel volledig verkeerd in te schatten.”

Hij voegde eraan toe dat de lage prijs van gesubsidieerde smartphones consumenten ertoe brengt om ze te zien als wegwerpappaaraten, die je na pakweg anderhalf jaar in een la smijt, terwijl het tegenwoordig gaat om dualcore toestellen met HD-schermen.

Aan de andere kant kan T-Mobile niet van dit verkoopmodel af zolang de andere telco’s dat niet eveneens doen, dus het verschijnsel zal nog wel even blijven bestaan.

Bron: Mashable

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. Koos -

    Nederland is een van de weinig landen waarbij een toestel al snel gratis wordt weggegeven bij een abonnement. Toch werkt deze verkooptruc erg goed.

    Het probleem van weggooi spullen is niet alleen telefoons, ook andere elektronica zoals TV's etc zijn weggooi spullen. Ze kunnen iets langer mee, maar zie ook koelkast tv's nog steeds bij het grofvuil wordt gezet. Het is nu eenmaal vaak duurder om een telefoon te laten repareren (buiten de garantie om) dan een nieuwe.

    Abonnementen hebben daarnaast ook niet voor niets een 1 jarig of 2 jarig contract. Je mag tegenwoordig zelf kiezen wanneer je een nieuw toestel verlangd. Vaak tussen de 2 a 6 maanden tot het einde van je daadwerkelijke contract mag je al verlengen.

    Webwinkels worden alleen maar populairder. Niet alleen in telefonie, maar ook in andere marktsegmenten.

    Het enige wat nu mogelijk is bij Hi om het toestel op afbetaling te "leasen" maar deden we dat dan al niet? Uiteindelijk is het toestel na 1 of 2 jaar van jou. Nu moet je nog een afkoopbedrag betalen. In de doelgroep van Hi (jongeren) kun je verwachten dan er maar weinig het toestel voor een paar tientjes zullen overnemen. Aangezien je een bijdetijds toestel weer wil.

    Op Hi.nl staat het volgende.
    Als je een Iphone 4 8GB wil, kost jou dit 14 euro per maand voor het toestel. Echter MOET je er een databundel bij.
    0MB data = 10 euro. (VERPLICHT)
    500MB data = 17,50
    1000MB data = 22,50
    2000 MB data = 30,00

    M.a.w. Je hoeft geen minuten te betalen. Je hoeft ook geen hoeveelheid MB's te kiezen maar standaard MOET je de 0MB data hebben voor 10 euro per maand. Al met al, is het het zelfde als alle andere providers alleen in een ander jasje gestoken. Vooral veel ingewikkelder voor de klant.

    Alsof je bij een Vodafone/T-Mobile/Telfort/KPN niet het zelfde krijgt alleen iets anders verpakt.

    Groet,

  2. Dominick -

    Ben het er zeker mee eens, maar ik zie het niet gebeuren. Allereerst omdat de producenten dan gaan steigeren, die gaan namelijk heel veel omzet mislopen. En daarnaast: iedereen roept dit al jaren, maar er is nog nooit ook maar één stap in die richting gezet. Behalve van Hi inderdaad, maar ik denk dat dat ook snel weer over is omdat consumenten bij andere providers hun toestel nog steeds 'gratis' kunnen krijgen.

    1. MOTU -

      Ik zie het zeker wel gebeuren.. providers slaan wel vaker de handen in 1. En er is nog maar 1 grote onafhankelijke winkel in nederland.. the phonehouse.. zijn we daar ook gelijk vanaf.

      Abo`s afsluiten doet je over 5 a 10 jaar online of in een winkel van een provider zelf. Al die kleine onafhankelijke winkels gaan verdwijnen.. ook bij een mediamarkt bijvoorbeeld worden dan geen abo`s meer verkocht.

      In belgie is het altijd al zo geweest!!

      Als de overheid blijft plukken van de providers dan komt het er zeker van.

      1. Dominick -

        In belgië is dat zo omdat het niet anders mag, niet omdat er ook maar één enkele partij in de telecommarkt is die dat wil. Misschien dat de providers het uit ethische, morele of misschien zelfs wel zakelijke oogpunten wel willen. Maar om tegen de rest op te kunnen concurreren willen ze dolgraag aan koppelverkoop doen. Ik denk dat dat in Nederland niet anders is. Als de overheid het verplicht, dan zal het natuurlijk wel gebeuren. Maar anders niet.

        Online verkoop valt ook heel erg mee. Die verdeling ligt al jaren 80/20 en ik denk niet dat dat zonder drastische andere ontwikkelingen zal veranderen.

  3. Jopie -

    Misschien moeten ze eens wat meer kijken naar andere oplossingen. Veel mensen hebben niet in 1x 600 euro beschikbaar, maar kunnen het wel per maand missen. Bijvoorbeeld Hi heeft een leuke eerste stap gezet door een maandbedrag voor het toestel te communiceren. Voor een klant is het makkelijk uitrekenen wat er voor een toestel wordt betaald, en welk deel er voor het abonnement is.

    Mopperen dat het anders moet, maar het niet anders doen is niet echt meehelpen aan een oplossing.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via