T-Mobile belooft beterschap na netwerkproblemen

Nadat klanten van T-Mobile al zeker een half jaar last hebben van netwerkproblemen, lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen: T-Mobile geeft aan dat zij binnen 3 weken verbeteringen aan hun netwerk zullen doorvoeren. All About Phones heeft uitgezocht wat de opties zijn om je abonnement op te zeggen.

T-Mobile

Zoals bekend heeft T-Mobile al een half jaar lang netwerkproblemen. De netwerken zijn overbelast, mensen kunnen niet bellen, kunnen niet gebeld worden en smsjes komen niet aan. Dit zou onder meer komen doordat T-Mobile zijn netwerk capaciteit niet heeft uitgebreid toen zij het alleenrecht op de iPhone kreeg. In Amerika had provider AT&T precies het zelfde probleem voordat het toestel van Apple bij T-Mobile gelanceerd werd.

In het afgelopen half jaar hebben veel klanten met een T-Mobile abonnement problemen ondervonden met de verbinding. Als deze klachten gemeld werden bij de provider werd de schuld op het toestel of op de klant afgeschoven.

Nu hebben ze laten weten dat er inderdaad problemen zijn op het netwerk van T-Mobile. Ze geven aan dat de problemen met de verbinding niet aan de klanten of toestellen ligt maar aan het overbelaste 3G netwerk. Ze geven daarna aan dat de problemen niet meteen verholpen kunnen worden en dat het een tijd kan gaan duren en de gebieden met de grootste problemen zouden als eerst geholpen worden. Ze verwachten dat deze klanten binnen twee tot drie weken een verbetering in hun verbinding ervaren. T-Mobile is van plan om zijn capaciteit het komende jaar te verdubbelen.

All About Phones heeft contact opgenomen met Arnoud Engelfriet (ICT jurist) over de mogelijkheid om van een contract van T-Mobile af te komen. “Om een contract te mogen opzeggen, moet er sprake zijn van wanprestatie” , aldus Engelfriet. Dus als de dekking van het netwerk beneden het niveau is wat de provider belooft, of wat redelijkerwijs te verwachten is. Omdat er in de voorwaarden van T-Mobile staat dat de provider geen garantie geeft over dekking en beschikbaarheid is dit erg lastig aan te tonen. Het niveau moet onder een redelijkwijs aangenomen dekking zijn. “Om te bewijzen dat daar niet aan is voldaan, moet men aantonen dat T-Mobile gemakkelijk meer had kunnen doen dan ze heeft gedaan”. De capaciteit zou verbeterd moeten worden door het plaatsen van extra masten. De vraag is dus : Had T-Mobile kunnen weten dat hun capaciteit verbeterd moest worden om een expensioneel groei in gebruik aan te kunnen. Een andere mogelijkheid is om te kijken hoe lang de dekking van het netwerk al onder de maat is.

“Als de problemen al meer dan een jaar duren, dan is het wellicht mogelijk om te betogen dat T-Mobile nalatig is geweest bij het introduceren van de nieuwe masten en andere benodigde apparatuur voor de benodigde capaciteit”, aldus Engelfriet.

Als T-Mobile inderdaad een wanpresentatie levert is dat een reden om een contract te ontbinden. Als je een toestel bij je abonnement hebt gekregen dan is het zaak om te onderzoeken of bij het abonnement een koophuuroverkeemst zat. Als dit het geval is dan mag je telefoon niet houden, anders wel.

Graag zouden wij horen van gebruikers van T-Mobile of zij problemen hebben met de verbinding en hoelang zij deze problemen al ervaren. Deze gegevens willen wij gebruiken om te kijken of een juridische zaak tegen T-Mobile haalbaar is om zo het contract te kunnen ontbinden. Het melden van klachten over T-Mobile kan door een mail te sturen naar dit adres tmobile@allaboutphones.nl.

Een woordvoerder van T-Mobile laat weten dat T-Mobile bezig is om de capaciteit te verdubbelen. Het plaatsen van extra masten zal het eerst plaats vinden op de plekken waar het systeem overbelast is. Ze beloven beterschap en gaan door met investeren in een betere capaciteit, aldus Henny van der Heiden, woordvoerder bij T-Mobile. Op de vraag hoelang ze al weten van de problemen met de netwerkdekking, geven ze aan dat in het eerste kwartaal verslag staat aangegeven dat ze gaan investeren in het netwerk.

smartphones

FBI en CIA waarschuwen tegen Huawei toestellen lees verder

Google gebouw New York

“Google is niet meer innovatief, maar is een copycat geworden” lees verder

Google logo gezicht

Zeven dingen die je nog niet wist over Google lees verder

Apple

Zeven dingen die je nog niet wist over Apple lees verder

Smartphone batterij langer bruikbaar door verlagen processor snelheid

Deze smartphonemakers maken je toestel niet langzamer via updates lees verder

Samsung logo

Zeven dingen die je nog niet wist over Samsung lees verder

Volg ons via

Nieuwsbrief

Want.nl is een samenwerking tussen Wayne Parker Kent en Qontent Matters