T-Mobile belooft beterschap na netwerkproblemen

Nadat klanten van T-Mobile al zeker een half jaar last hebben van netwerkproblemen, lijkt er nu eindelijk schot in de zaak te komen: T-Mobile geeft aan dat zij binnen 3 weken verbeteringen aan hun netwerk zullen doorvoeren. All About Phones heeft uitgezocht wat de opties zijn om je abonnement op te zeggen.

T-Mobile

Zoals bekend heeft T-Mobile al een half jaar lang netwerkproblemen. De netwerken zijn overbelast, mensen kunnen niet bellen, kunnen niet gebeld worden en smsjes komen niet aan. Dit zou onder meer komen doordat T-Mobile zijn netwerk capaciteit niet heeft uitgebreid toen zij het alleenrecht op de iPhone kreeg. In Amerika had provider AT&T precies het zelfde probleem voordat het toestel van Apple bij T-Mobile gelanceerd werd.

In het afgelopen half jaar hebben veel klanten met een T-Mobile abonnement problemen ondervonden met de verbinding. Als deze klachten gemeld werden bij de provider werd de schuld op het toestel of op de klant afgeschoven.

Nu hebben ze laten weten dat er inderdaad problemen zijn op het netwerk van T-Mobile. Ze geven aan dat de problemen met de verbinding niet aan de klanten of toestellen ligt maar aan het overbelaste 3G netwerk. Ze geven daarna aan dat de problemen niet meteen verholpen kunnen worden en dat het een tijd kan gaan duren en de gebieden met de grootste problemen zouden als eerst geholpen worden. Ze verwachten dat deze klanten binnen twee tot drie weken een verbetering in hun verbinding ervaren. T-Mobile is van plan om zijn capaciteit het komende jaar te verdubbelen.

All About Phones heeft contact opgenomen met Arnoud Engelfriet (ICT jurist) over de mogelijkheid om van een contract van T-Mobile af te komen. “Om een contract te mogen opzeggen, moet er sprake zijn van wanprestatie” , aldus Engelfriet. Dus als de dekking van het netwerk beneden het niveau is wat de provider belooft, of wat redelijkerwijs te verwachten is. Omdat er in de voorwaarden van T-Mobile staat dat de provider geen garantie geeft over dekking en beschikbaarheid is dit erg lastig aan te tonen. Het niveau moet onder een redelijkwijs aangenomen dekking zijn. “Om te bewijzen dat daar niet aan is voldaan, moet men aantonen dat T-Mobile gemakkelijk meer had kunnen doen dan ze heeft gedaan”. De capaciteit zou verbeterd moeten worden door het plaatsen van extra masten. De vraag is dus : Had T-Mobile kunnen weten dat hun capaciteit verbeterd moest worden om een expensioneel groei in gebruik aan te kunnen. Een andere mogelijkheid is om te kijken hoe lang de dekking van het netwerk al onder de maat is.

“Als de problemen al meer dan een jaar duren, dan is het wellicht mogelijk om te betogen dat T-Mobile nalatig is geweest bij het introduceren van de nieuwe masten en andere benodigde apparatuur voor de benodigde capaciteit”, aldus Engelfriet.

Als T-Mobile inderdaad een wanpresentatie levert is dat een reden om een contract te ontbinden. Als je een toestel bij je abonnement hebt gekregen dan is het zaak om te onderzoeken of bij het abonnement een koophuuroverkeemst zat. Als dit het geval is dan mag je telefoon niet houden, anders wel.

Graag zouden wij horen van gebruikers van T-Mobile of zij problemen hebben met de verbinding en hoelang zij deze problemen al ervaren. Deze gegevens willen wij gebruiken om te kijken of een juridische zaak tegen T-Mobile haalbaar is om zo het contract te kunnen ontbinden. Het melden van klachten over T-Mobile kan door een mail te sturen naar dit adres tmobile@allaboutphones.nl.

Een woordvoerder van T-Mobile laat weten dat T-Mobile bezig is om de capaciteit te verdubbelen. Het plaatsen van extra masten zal het eerst plaats vinden op de plekken waar het systeem overbelast is. Ze beloven beterschap en gaan door met investeren in een betere capaciteit, aldus Henny van der Heiden, woordvoerder bij T-Mobile. Op de vraag hoelang ze al weten van de problemen met de netwerkdekking, geven ze aan dat in het eerste kwartaal verslag staat aangegeven dat ze gaan investeren in het netwerk.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. labout64 -

    ook ik heb problemen eerst 4 x mijn blackberry opgestuurd ping doet het niet en daarna vastlopen heb nu te horen gekregen dat ik aan de verkeerde kant van de zendmast woon heb zelf 2 abbenementen mijn vrouw en dochter en twee prepaid allen bij t-mobile en gelukkig lopen ze dit jaar af hoop dat niet meer wekelijks met een klantenservice te bellen.
    zoals het nu gaat nooit meer t-mobile en dat na heel veel jaren.

  2. Mr Brightside -

    Ik heb sinds een week een testkaartje van Vodafone prepaid en wat een verschil in bereik qua internet.
    Gewoon niet of nauwelijks wegvallende verbinding in de trein en bijna overal 3G.

    T-Mobile maakt het gewoon niet waar:(

  3. v-power -

    Klopt dan moet je kijken naar redelijkheid. Het gaat hier niet om de dekking maar om de capaciteit en die kan (behalve oudejaarsavond) prima 100% zijn. KPN en Vodafone bewijzen dit. Een maand of zes maanden onder de 90% capaciteit (ik gok maar wat) is niet redelijk. Een mobiele telefoon verbinding zit in Nederland zo'n beetje in de eerste levensbehoeften, we zijn er érg afhankelijk van en dat mag niet zo lang zulke kuren vertonen.
    Trouwens T-Mobile heeft dit echt zien aankomen. Zovaak 'stoere' berichten geplaatst over dat internet gebruik is ver-zoveel-voudigd dan weet je dat je er wat aan moet doen.

    1. zwerver -

      Er zit natuurlijk wel een verschil tussen wat wij als consumenten redelijk vinden en wat een rechter redelijk vindt. Arnoud Engelfriet is wat dat betreft een stuk beter geschoold in het juridische vak dan een gemiddeld persoon en als hij er al geen uitspraak over durft te doen, kunnen we eigenlijk alleen maar de klachten inventariseren en via die weg proberen wat te doen vanuit AAP.

  4. Arnoud Engelfriet -

    @V-Power: zo makkelijk is dat niet vrees ik. Een vernietigbare algemene voorwaarde leidt niet per se tot de mogelijkheid om te ontbinden.

    Een voorwaarde die zegt dat T-Mobile niets hoeft te doen, is inderdaad onredelijk en gaat zonder meer van tafel. De vraag is dan alleen wat ze wel moeten doen. Dat moet je naar redelijkheid en billijkheid (zie art. 6:248 BW) invullen. Er moet dus een 'redelijke dekking' en een redelijk capaciteitsniveau komen gezien de prijs en de toezeggingen in de reclames. Dat zal zeker niet 100% of zelfs maar 99,999% (five nines) zijn. Maar wat wel? Ik zou het niet durven zeggen.

    Overigens is mijn achternaam in het artikel verkeerd gespeld, het is Engelfriet met een t.

  5. jordyj -

    Ik ben ook al weg bij t-mobile, nu bij vodafone: WAT EEN VERSCHIL IN DEKKING! 🙂 eindelijk bereik als ik in gebouwen ben, en niet meer een wegvallende verbinding als ik in de trein of onderweg ben.

  6. draadloze internette -

    ik herinner me dat een tijd geleden (half jaar klinkt redelijk) mijn draadloze internet verbinding er een weekend uit lag, daarna deed die het weer, maar de kwaliteit van de verbinding is een stuk slechter sindsdien, vaak niet boven 40KB/s uitkomend alsof ik niet hun duurste abonnement heb genomen, vaker de verbinding verliezend

  7. v-power -

    Even een stukje van mij uit het vorige onderwerp:

    Voorwaarden zijn leuk maar staan niet boven de Nederlandse wet en in geval van [url=http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/volledig/geldigheidsdatum_31-05-2010#Boek6_Titel5_Afdeling3_Artikel233]onredelijkheid zijn ze vernietigbaar[/url]. Dit geval valt onder het kopje [url=http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/volledig/geldigheidsdatum_31-05-2010#Boek6_Titel1_Afdeling9_1_Artikel74]"Wanprestatie/Tekortkoming"[/url] en kan je dus [url=http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/volledig/geldigheidsdatum_31-05-2010#Boek6_Titel5_Afdeling5_Artikel265]ontbinden[/url].

    Een smartphone met internet verkopen en de klant ervoor elke maand factureren maar de dienst niet kunnen leveren en vervolgens achter de AV schuilen dat ze dat kunnen doen. Ik denk dat we dat wel onredelijk kunnen noemen.

    1. trickrich -

      Ik ben managing partner van een advocatenkantoor en heb mijn buik vol van T-Mobile.

      Algemene voorwaarden zijn belangrijk, maar kunnen nooit regelen dat de gebruiker (=T-Mobile)de hoofdverplichting (het leveren van een deugdelijke telecomverbinding)niet hoeft na te komen.
      Ik heb te maken met "verdwenen" zakelijke SMS-jes, haperende verbindingen tussen onze mobieltjes en de mailserver en soms onbereikbaarheid van medewerkers die buiten de deur werken.
      Wij zijn al 6 jaar klant bij T-Mobile en stappen niet zo snel over op een andere leverancier, maar de laatste paar maanden is de dienstverlening zo slecht,dat wij nu bekijken of we het contract kunnen ontbinden.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via