T-Mobile moet alsnog 30.000 euro boete betalen aan de OPTA

De rechtbank in Den Haag heeft geoordeeld dat de OPTA terecht aan T-Mobile een boete heeft gegeven van 30.000 euro voor onduidelijke prepaid-tarieven. T-Mobile dient de boete alsnog uit te keren aan de instantie.

Eind 2009 werden zowel KPN als T-Mobile beboet voor de onduidelijke tarieven die de twee telco’s hanteerden voor prepaidklanten die naar servicenummers belden. De twee telco’s krijgen deze boetes omdat ze hun prepaidklanten niet goed genoeg informeerden over de tarieven, aldus de Opta. Beide telecombedrijven meldden voorafgaand aan een oproep naar een betaald informatienummer dat er naast het minuuttarief ook kosten voor het gebruik van een mobiele telefoon in rekening werden gebracht. Beide bedrijven brachten voor prepaidklanten echter altijd een vast minuuttarief in rekening, voor KPN was dat 1,30 euro en voor T-Mobile 1,10 euro, ongeacht welk informatienummer de consument belde.

KPN ging na de uitspraak niet veel later akkoord met de boete van 60.000 euro, maar T-Mobile hield voet bij stuk dat de provider geen blaam trof, hoewel zijn boete maar 30.000 euro was. Volgens T-Mobile is het callcenter uitbesteed aan een derde partij en treft die blaam in plaats van T-Mobile zelf. T-Mobile was vervolgens te laat met het aantekenen van beroep bij de OPTA die de boete had uitgedeeld.

T-Mobile wist met succes alsnog beroep aan te tekenen bij de rechtbank waadoor de OPTA nog eens naar de zaak moest kijken. De OPTA kwam weer tot dezelfde conclusie en gaf de provider wederom een boete van 30.000 euro. T-Mobile ging in beroep bij de rechtbank van Den Haag. Dit beroep is nu afgewezen, zo laat de OPTA weten. De rechtbank heeft de OPTA volledig in het gelijk gesteld, aldus het persbericht.

Volgens de rechtbank ligt de verantwoordelijkheid bij T-Mobile en niet bij een derde partij die T-Mobile heeft ingehuurd. Ook heeft de OPTA T-Mobile voldoende kans gegeven om haar fouten te corrigeren, aldus de rechtbank. T-Mobile moet nu over de brug komen met het geld. De provider kan nog wel een laatste keer in beroep gaan bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via