T-Mobile Nederland: meer klanten, minder winst

T-Mobile heeft het aantal klanten in Nederland in het eerste kwartaal van dit jaar met zeven procent zien groeien, maar de winst is juist gedaald. Dat komt door de overheid, klaagt de telco.

T-Mobile logo

Het aantal T-Mobile klanten in Nederland was aan het einde van maart 4,718 miljoen. Een stijging van 7,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. De omzet kelderde echter met meer dan vijf procent naar 418 miljoen euro. Die daling komt door de verlaging van de roamingtarieven door de overheid. Die tarieven zijn het afgelopen jaar gehalveerd onder druk van de Europese Commissie.

T-Mobile heeft bovendien flink moeten investeren in ‘klantbehoud’. Nederland is volgens de telco een ‘verzadigde markt’, iedereen heeft een of meerdere mobiele telefoons, en dan moeten telco’s meer investeren om hun klanten te behouden na afloop van hun contractperiode. Dat kost geld, en gaat ten koste van de winst.

De Duitse telco constateerde net als de concurrenten KPN en Vodafone dat het gebruik van mobiel internet verder is gestegen, en nog steeds een stijgende lijn vertoont. Klanten gebruiken hun telefoon inmiddels 35 procent van de tijd voor data-diensten en sms. Dat was een jaar eerder nog 27 procent. T-Mobile meldt het gebruik van mobiel internet te stimuleren door moderne smartphones aan te bieden tegen flatfree abonnementen. De concurrentie stelt juist limieten in voor de snelste smartphones, zoals te zien is bij de iPhone-abonnementen van KPN en Vodafone.

De telco meldt bezig te zijn met een oplossing voor mensen die ook op hun vakantie in het buitenland willen blijven internetten op hun mobiele telefoon. Om de klanten niet met een geweldig hoge rekening op te zadelen als ze terugkeren uit een niet-EU-land, biedt T-Mobile aan een limiet op de kosten in te stellen. Zo worden verrassingen voorkomen en kunnen klanten worden gestimuleerd om tot die limiet gewoon mobiel internet te gebruiken.

Steeds minder klanten van T-Mobile bellen de klantenservice bij een probleem, maar benaderen de telco via Twitter, Facebook of Hyves. T-Mobile klantenhelpers zijn daarom steeds vaker actief met de sociale media.

Het netwerk van T-Mobile, waar door gebruikers op ‘witte plekken’ in Nederland nog steeds veel over wordt geklaagd, is uitgebreid en verbeterd. In de maanden januari tot en met maart is er voor 54 miljoen euro in het netwerk geïnvesteerd. Vooral voor mobiel internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. yeahli -

    De meer klanten zijn ze gegunt!

    Ben een tijd klant bij ze geweest en niets meer dan lof.. De t-mobile shops zijn top. Klantenservice is top en de prijzen zijn top.
    Blijft alleen het iets mindere bereik over.

    Kan niet wachten tot ik weer over kan stappen van Kpn naar t-mobile.. Slechte keus van het jaar 2010.. 😛

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via