Tabletmakers doen het rustiger aan

In een onlangs uitgebracht rapport van JP Morgan Chase staat dat tabletmakers hun productiecijfers omlaag brengen, omdat ze het gevoel hebben dat ze toch niet op kunnen tegen de iPad 2 van Apple.

Apple iPad 2

Analist Mark Moskowitz meldt in het rapport dat de fabrikanten van tablets er geen haast meer mee maken om deze producten zo snel mogelijk uit hun fabrieken te persen. Ze nemen zelfs gas terug, omdat de iPad 2 de onbetwiste leider op deze markt is en blijft, meldt Moskowitz.

Samsung, Motorola en Asus hebben hun productie sinds maart met tien procent omlaag gebracht, nadat de fabrikanten merkten dat de vraag naar hun producten niet zo groot was als zij verwachtten. Producten als de Motorola Xoom, Samsung Galaxy Tab, Asus Eee Pad Transformer en BlackBerry PlayBook lopen lang niet zo goed als de iPad 2.

De vraag naar de iPad 2 blijft daarentegen ongewijzigd sterk, ondanks de verhalen over tekorten en wachttijden en artikelen over mogelijke problemen met de LCD-schermen van de iPads. Ook de recente ontploffing in een iPadfabriek van Foxconn heeft de vraag niet doen verminderen. Overigens is die fabriek net weer in gebruik genomen.

Nokia meldde eerder in een beschouwend verhaal dat er dit jaar 2011 tablets op de markt zouden verschijnen. Maar of die voorspelling uitkomt, is in het licht van de tamelijk droevige verkoopcijfers niet zo zeker meer.

Bron: Uberphones

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. schaakman -

    het komt doordat de concurrentie flink achterloopt wat betreft tablets:
    toen de eerste ipad kwam had niemand een antwoord klaar, en toen er degelijke concurrentie kwam waren die gelijk aan de ipad maar soms duurder.

    en zelfs toen er concurrentie was, was apple ze weer een stap voor door de ipad 2 te introduceren:

    opeens waren alle andere tablets minderwaardig aan die van apple ipad 2 : betere scherm, dunner, zuiniger, dualcore, en allerbelangrijkst GOEDKOPER.

    de tablets zijn gwn niet genoeg winstgevend 500 voor ipad 2 :O , wrm 700 voor een oudere android tablet betalen die overigens dikker is, als apple een beter tablet voor je kaar heeft tegen een gelijkwaardiger/goedkopere prijs
    apple heeft de conncuentie schaakmat.

  2. bartvuijk -

    Een tablet heeft ook voor mij maar een zeer beperkt nut. Maar nu ik er diverse gezien en gevoeld heb, snap ik de keuze voor de iPad 2 helemaal. Dat ding werkt gewoon perfect. En dat kun je van de rest nog niet zeggen.

    Apple kan die dingen bovendien erg goedkoop op de markt zetten omdat ze ze bijna allemaal via eigen winkels en verkoopkanalen verkopen. Dat levert ze een idioot grote winstmarge op waar geen enkele andere fabrikant aan kan tippen. Op Androidtablets wordt nauwelijks winst gemaakt, die blijft bij de winkeliers hangen. Apple is voornamelijk zijn eigen winkelier. Da's dubbel cashen.

  3. Mark -

    Had gisteren een Samsung Galaxy gekocht, vandaag terug binnen gedaan. Geen skype mogelijk. Tablet goed genoeg maar software jongens bezorg ons SOFTWARE.

  4. Zjef -

    Je conclusie over de trouwe aanhang van apple-fan-kopers klopt niet helemaal en is wat achterhaald. Ik werk in een groot mediabedrijf waarin twee platformen gebruikt worden. Windows en MacOSX. Heel wat collega's (die helemaal niet vertrouwd zijn met apple) lopen nu rond met een iPad. Uit ons marktonderzoek blijkt dat er wel degelijk een enorme vraag is of zal komen naar dergelijke tablets. Apple heeft gewoon een schaakmat-product op de markt gezet en is in zijn ontwikkeling en denkwijze al jaren vooruit op de concurentie.
    Apple gaat nu ver over de grenzen heen van zijn trouwe fans.
    Merken zoals Samsung en anderen zullen vroeg of laat zeker goede producten op de markt brengen die de concurrentie met de iPad aankunnen. Dat men ogenschijnlijk nu gas terug neemt heeft zijn redenen.

    1. Dominick -

      Hoewel ik persoonlijk echt helemaal niets met tablets heb, ik gebruik er nu ruim een week eentje en dat is meer omdat ik hem heb dan omdat ik ook het idee heb dat ik er echt iets mee kan. Maar ik ben het zeker met je eens dat Apple met de iPad op dit moment gewoon ver voorloopt op de rest. De concepten van Honeycomb, QNX en WebOS vind ik allemaal veel en veel mooier dan de iPad, maar het werkt gewoon nog niet goed allemaal.

      Ben het wel met Hans eens dat men de tabletmarkt (in ieder geval op dit moment) te hoog heeft ingeschat en dat de enorme groei van die markt (die ook voor de iPad al bestond) te danken is aan een grote groep consumenten die de iPad meer kopen omdat het een Apple product is en omdat het cool is, dan omdat ze er echt wat aan hebben.

  5. Hans -

    Er is een grote groep Apple fans (niks mis mee)Deze groep staat zo ongeveer garant voor afname van elk nieuw Apple product. Andere fabrikanten hebben vaak niet een dergelijke aanhang, dus mag je je afvragen of de vraag naar internet tablets wel zo groot is als fabrikanten ons willen doen geloven. Lijkt mij dat andere fabrikanten zich vergissen in het feit dat Apple de vraag naar dit soort producten gewoon zelf creëerd bij de trouwe aanhang die vrijwel elk Apple produkt zullen kopen. Het is hier duidelijk dat alleen het namaken van een product wat door Apple in de markt is gezet niet voldoende is.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via