Tabletmarkt krimpt voor de eerste keer

De tabletmarkt is gestopt met groeien. Voor het eerst is er een krimp geconstateerd. Er zijn het afgelopen kwartaal minder tablets verkocht dan in hetzelfde kwartaal van vorig jaar.

En dat is dus nog nooit gebeurd. Er was sinds de presentatie van de eerste iPad sprake van een gestage, en soms stormachtige groei. Nu zit er de klad in; er werden vorig kwartaal wereldwijd 56,3 miljoen tablets verkocht. In het eerste kwartaal van 2013 waren dat er 59 miljoen.

De iPad blijft aan kop, maar levert wel steeds meer marktaandeel in bij andere fabrikanten. De tablet van Apple pakte het afgelopen kwartaal twintig procent van de markt. Samsung is goed voor 11 procent. Lenovo, HP en Asus zagen kleine winsten, maar konden niet echt op tegen de top twee. Dat geldt helemaal voor Acer, Toshiba en Google, die flink terrein verloren.

De cijfers zijn opgeteld door NPD DisplaySearch. Dit bedrijf heeft tevens geconstateerd dat de Windows 8-tablets, zoals de Surface van Microsoft, weinig klanten hebben getrokken vergeleken met de iPad en de Androidtablets van genoemde fabrikanten.

Tabletmarkt krimpt voor de eerste keer 1401307472 md unnamed 

Bron: Electronista

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

  1. DannyD -

    Mobiele telefoons kocht iedereen masaal tot bijna 100% er 1 of meerdere had, omdat een telefoon wordt gezien als een gegeven. Die heb je nodig. Tablets zijn altijd hebbedingetjes geweest. Niemand had ze echt nodig maar veel wilde er toch één. De status: Hebbeding, is langzaam weggeëbd en dat zie je terug in de verkoopcijfers.

    1. Quasimodo -

      De meeste tablets worden volgens het staatje verkocht in de "others" categorie. Ik vertaal dat gemakshalve naar de merken waar iedereen zijn neus voor ophaalt maar o zo gretig aftrek vinden bij kinderen. Wij hebben er zelf 2 thuis en niet als hebbedingetje maar als speel-device. Kinderen zijn minder kritisch en de tablets worden ook minder vaak vervangen. Anders gezegd: de markt is minder groot geworden.
      Een andere reden is dat de phablets prima instaat zijn een tablet te vervangen. Ik zelf heb een 5.7" telefoon, ik zou niet weten waar een tablet voor mij toegevoegde waarde heeft.

      1. DannyD -

        De "post pc World" van Steve Jobs was een leuke marketing term waar iedereen mee aan de haal ging. Maar ze hebben pc's net zo min vervangen als netbooks laptops.

      2. Quasimodo -

        Jobs zag ook niets in een phablet. Alles groter dan 3.5" maakte hij belachelijk. Niet voor niets natuurlijk want nu kon hij 2 devices slijten ipv 1. De mensen wisten wel beter, sterker nog: de eerste Apple phablets staan in de startblokken en ook liggen de kleinere iPads al in de winkels, iets wat nooit zou gebeuren. Apple volgt, om vooral het marktaandeel niet nog verder te laten slinken.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via