Tele 2 en Telfort beveiligen lekke voicemail beter

Niet alleen de voicemail van Vodafone, maar ook die van Telfort en Tele2 blijkt kinderlijk makkelijk te kraken. Nadat dit in het NOS Journaal door een hacker werd aangetoond, hebben Telfort en Tele2 maatregelen aangekondigd om de voicemail beter te beveiligen tegen onbevoegden.

phone security

Telfort heeft een persbericht op zijn eigen site gezet. Daarin meldt het bedrijf dat de klanten nogmaals worden voorgelicht over de reeds bestaande manieren om de voicemail beter te beveiligen. Zo kan worden ingesteld dat de voicemailcode altijd wordt gevraagd.

Telfort meldt dat het eenvoudig kan worden geregeld door te bellen naar 1233, en dan te kiezen voor de opties 9, 4 en 3. Alle mobiele Telfortklanten krijgen ergens in de komende 24 uur een sms waarin ze hierop worden geattendeerd.

Telfort werkt daarnaast aan een structurele maatregel om het spoofen – voicemail van iemand anders afluisteren via een computer – onmogelijk te maken.

Wat Tele2 precies gaat doen, is niet bekend. Maar dat ook dit bedrijf de nodige beveiligingsmaatregelen neemt om het spoofen tegen te gaan, is wel duidelijk. Waarschijnlijk moeten klanten die voicemail via internet willen afluisteren, ook daar hun pincode invoeren.

Inmiddels wordt in Den Haag een onderzoek ingesteld naar het voicemaillek bij overheidsprovider Vodafone. Minister Donner wil weten of de staatsveiligheid in het geding is geweest, omdat ministers en Kamerleden makkelijk konden worden afgeluisterd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via