‘Google en Facebook moeten eindgebruikers compenseren’

TelefonicaDe Spaanse telecomprovider Télefonica wil dat Google en Facebook zijn eindgebruikers gaat compenseren. Door klanten het volledige beheer over hun dataverkeer te geven, zouden zij hun persoonlijke data kunnen gebruiken om geld of gratis diensten van de datagiganten te vragen. Dit maakt topman José María Álvarez-Pallete tijdens de Telecommunicatie Ontmoetingsdagen in Santander bekend.

Telecomsector klaagt al jaren over Google en co.

De telecomsector klaagt er al jaren over dat Google en sociale media (zoals Facebook, Whatsapp en Uber) hun geld verdienen door gratis gebruik te maken van het netwerk van de telecombedrijven. Hiermee hoopt Télefonica dit probleem dus op te lossen. Eerdere pogingen van de sector om via telecomtoezichthouders een dergelijke regeling af te dwingen mislukten.

‘Klanten moeten zelf kunnen beslissen’

Op de Ontmoetingsdagen in Santander verklaarde Alvárez-Pallete zijn standpunt. “Wij zeggen niet dat die bedrijven onze klanten wel of niet moeten betalen. Wij zeggen alleen dat we het dataverkeer en de waarde van de digitale informatie van onze klanten op een heldere manier voor hen inzichtelijk willen maken, zodat zij zelf kunnen beslissen”, zo citeert het Financieel Dagblad Alvárez-Palette. Topman Vittorio Colao van Vodafone heeft in ieder geval wel oren naar het plan van zijn concurrent.

Schat aan informatie

In principe hebben telecomproviders met het datagebruik van hun gebruikers een ware schat aan informatie in handen. De privacywetgeving verbiedt ze echter daar iets mee te doen. Bedrijven als Google en Facebook mogen echter wel van de informatie gebruikmaken. Daarvan profiteren zij door bijvoorbeeld gerichte advertenties te plaatsen. De Europese Commissie in Brussel werkt al nieuwe wetgeving op dit gebied. Die moet ervoor zorgen dat de telecom- en sociale media-bedrijven in dit opzicht gelijk behandeld worden. Maar daar lijkt Álvarez-Palette niet op te willen wachten, want de nieuwe dienst van Télefonica moet al in 2017 klaar zijn. Met het nieuwe platform zouden klanten van de telecomprovider een prijskaartje aan hun data kunnen hangen voor de sociale media.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Er zijn nog geen reacties op dit artikel achter gelaten. Ben jij de eerste?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via