Telefoonabonnementen met ‘gratis’ toestel worden definitief als lening gezien

Het is definitief. Neem je bij een abonnement een gratis telefoon? Dan ziet de overheid dit voortaan als lening. Telecomproviders moeten daarom dezelfde regels hanteren als andere verkopers die een uitgestelde betaling aanbieden. Dat meldt de website www.abonnement.net.

Dat gebeurt met tegenzin, want de telecomproviders probeerden een vrijwillige gedragscode te bedingen. Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën gaat daar niet mee akkoord, zo schrijft hij in een brief aan de Tweede Kamer (PDF).

“Ik respecteer de inspanningen die door de telecomsector en de Autoriteit Consumentenmarkt (ACM) zijn geleverd”, schrijft hij. “Ik ben echter tot de conclusie gekomen dat de voorstellen die door de sector zijn ingediend niet kunnen leiden tot de verlening van een vrijstelling van de regels voor kredietverlening uit de Wet op het financieel toezicht (Wft).”

“Het voorgaande betekent dat de Wft van toepassing blijft en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), voor zover nodig, zal kunnen aansturen op de naleving van deze regels. Ik ga er vanuit dat de AFM daarbij zowel de belangen van de consument als ook de blenagen van de aanbieders in ogenschouw zal nemen. Er is reeds geruime tijd sprake van een gedoogsituatie en consumenten moeten zo snel als redelijkerwijs mogelijk de beschermen genieten die door de wet- en regelgeving wordt geboden.”

‘Let op, geld lenen kost geld’

Concreet betekent dit dat je geen abonnement met ‘gratis’ telefoon kunt afsluiten als je schulden hebt. De achterliggende gedachte hiervan is dat je dan niet bijvoorbeeld de nieuwste iPhone kunt nemen als je geen geld daarvoor hebt. Zo kunnen je schulden op het gebied van een telefoonabonnement in ieder geval niet verder oplopen.

Daarnaast moeten providers meer informatie verstrekken over rentepercentages op de lening, dus op het abonnement met ‘gratis’ telefoon. Ook de waarschuwing ‘let op, geld lenen kost geld’ moet bij reclame-uitingen komen te staan en worden genoemd. Een telefoon van meer dan 250 euro die op afbetaling wordt gekocht, moet worden aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie.

Providers niet blij met smartphone als lening

Providers KPN, Tele2, Vodafone, Ziggo en T-Mobile reageren in een brief op het besluit van Dijsselbloem. “De telecomsector is teleurgesteld dat na een proces van intensief overleg, het Ministerie op het laatste moment er toch voor kiest de ‘Gedragscode ter voorkoming van Telecomschulden’ af te wijzen, op basis van één geschilpunt. De Gedragscode die er ligt heeft instemming van ACM, is robuust en biedt consumenten een meer uitgebreide bescherming tegen overkreditering en problematische telecomschulden”, schrijven de providers onder andere (PDF).

Bekijk hier onze Telewiki over je smartphone als lening

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via