Textphone de smartphone voor doven en slechthorenden

Textphone is ontwikkeld door Copaco Nederland en Nokia en bestaat uit een Nokia E71, Textphone software en een speciaal mobiel abonnement met een uitgebreid dienstenpakket om de specifieke doelgroep zo goed mogelijk te ondersteunen. De telefoon is erg goed ontvangen door slechthorenden en doven en mensen in hun directe omgeving.

Nokia E71

Doven en slechthorenden konden tot nu toe geen gebruik maken van mobiele communicatiemiddelen, omdat er voor de ontwikkeling van de Textphone nog geen systeem was aangepast aan deze handicap. Doordat mobiele communicatie een steeds grotere rol gaat spelen in de samenleving dreigde er een isolement te ontstaan voor dove of slechthorende mensen. Om het voor deze mensen mogelijk te maken om ook gebruik te kunnen maken van mobiele communicatie is er een samenwerkingsverband ontstaan tussen partners uit de Copaco mobility community op Linkedin en Nokia.

De software die bij de smartphone wordt geleverd is specifiek ontwikkeld en aangepast aan doven en slechthorenden en is gebaseerd op Instant Messaging-technologie. Ze ondersteunt onder meer gebruikelijke progamma’s zoals ICQ, MSN, GoogleTalk, Yahoo, AOL en XMPP waardoor communicatie mogelijk is met alle andere smartphones en computers. Doordat er een speciaal abonnement bij de Textphone wordt geleverd is communicatie via sms of wireless e-mail een stuk sneller en goedkoper voor de gebruikers van textphone.

Het mobiele communicatiesysteem Textphone zal door veel zorgverzekeraars gedeeltelijk of in zijn geheel worden vergoed. In Nederland zullen ongeveer 24.000 mensen voor een gehele of gedeeltelijke vergoeding in aanmerking kunnen komen. De doven en slechthorenden die gebruikmaken van het speciaal aangepaste toestel zijn erg positief over de speciale Textphone.

Bron: Channelweb

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

      1. LORRR -

        ja dat verschilt eigenlijk ook per bedrijven maar voor dove mensen is het beter gewoon SMS+WEB niet BEL+SMS+WEB want bellen kunnen ze niet, hoewel er wel videobellen is. maar dat is niet inbegrepen bij de abbonementen volgens mij?!:S

      2. Dominick -

        Maar dat maakt toch niet uit? Want als je Bel+sms+web hebt kun je ook alleen maar sms'en en internetten en dan betaal je niet extra voor het bellen ofzo, omdat een belminuut gewoon gelijk staat aan een sms (bij sommige providers zelfs 2sms)

      3. LORRR -

        Nou nee dat is niet bij elke abbonement zo. Maar ach toch bedankt voor je interesse =) Kan hier verder niks mee (deze site).

  1. LORRR -

    Het zou veeeeeeeeel handiger zijn als er abbonementen zou komen voor dove/slechthorende mensen, dat ze dus alleen SMS en internet kunnen doen zonder belmin. erbij aangezien ze toch niet kunnen bellen!!!:Y

    ik ben slechthorend, ik bel nooit omdat ik dat niet kan, dus vind het overbodig dat ik me dan op BEL en SMS minuten moet abboneren! zo zonde van je geld eigenlijk…………….

  2. kassad -

    "Doven en slechthorenden konden tot nu toe geen gebruik maken van mobiele communicatie middelen", kunnen (smart)phones al niet jaren smsen/msnen/etc? Enige 'probleem' wat ik zie is het spraakabonnement dat je met elk sms/data abonnement moet afsluiten maar dat is dus meer een provider- dan een toestelissue.

    1. Dominick -

      Wat maakt dat nou weer uit? Dove mensen kunnen prima die knopjes zien…

      Ik snap alleen niet helemaal wat hier nou zo bijzonder aan is? Dove en slechthorende mensen konden toch altijd al sms'en en gebruik maken van bijvoorbeeld msn op hun telefoon? Niets isolement als je het mij vraagt:S

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Contact met ons?

  • Qontent Matters
  • Czaar Peterstraat 159
  • 1018 PJ Amsterdam

Volg ons via